Gå til innhold

Den store PC vs. spillkonsoll tråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sist eg sjekka hadde pc overlegen grafikk. Egentlig er det jo uten samenlikning.

 

Det som er interresant er jo samanlikna pris

 

EDIT: Det var kanskje litt forhasta. Ting som tilegsutstyr og oppgraderingsmuligheter må jo bli tatt med i sammenhengen. Men eg trur nok denne diskusjonen er tatt før.

Endret av The_Creator
Lenke til kommentar
Det er jo ingen tvil om at ps2 har søppelgrafikk i forhold til pc. XBOX har jo ikke så mye bedre grafikk enn ps2 men det er det eneste konsollalternativet jeg ville vurdert.

så enig så enig, er lei av at folk sitter å skryter ps2 oppi skyene. Bil spill går ann, men feks på nfsu og nfsu2 sliter jeg med å se hvor veien går pga ræva dybde syn, vet ikke om det er spillet eller ps2n.

 

Men pc er klart mye mye bedre.

 

Eneste som er morro på ps2(som jeg synes) er Tekken3 :) steike å go jeg er med Steve

Endret av chil
Lenke til kommentar

Rent teknisk er PC totalt overlegen ps2/xbox. Men i og med at ps2/xbox kjøres ut på tv som har dårlig oppløning og refresh rate (50hz) så blir ikke forskjellen så stor, man sitter dessuten litt lenger unna og det gjør også sitt. Både PS2 og XBOX har dessuten vesentlig bedre lyd enn de fleste pc'er (Dolby Digital). Og for multiplayer er det overlegent.

Lenke til kommentar
Det er jo ingen tvil om at ps2 har søppelgrafikk i forhold til pc. XBOX har jo ikke så mye bedre grafikk enn ps2 men det er det eneste konsollalternativet jeg ville vurdert.

så enig så enig, er lei av at folk sitter å skryter ps2 oppi skyene. Bil spill går ann, men feks på nfsu og nfsu2 sliter jeg med å se hvor veien går pga ræva dybde syn, vet ikke om det er spillet eller ps2n.

 

Men pc er klart mye mye bedre.

 

Eneste som er morro på ps2(som jeg synes) er Tekken3 :) steike å go jeg er med Steve

Helt enig med dere. PS2 er søppel. forutenom Tekken titlene.

Jeg spiller med norges 6 beste spiller i tekken tag.

hehe

Lenke til kommentar

når det gjelder FPS eller onlinespill så egner PC seg best.. men når det kommer til old school RPG spill som Suikoden, Final Fantasy, breath of fire etc. og alle spillene i zelda serien så synes jeg konsollen har en overlegen spill opplevelse.. PC klarer bare aldri å få den følelsen som konsollen har på det området.

Lenke til kommentar

Som mange andre har nevnt er konsoll-grafikken mye dårligere enn PC-grafikken. For min egen del kjøpte jeg PS2 for noen mnd. siden selv om jeg har en oppegånde PC. Dette pga. muligheten for multiplayer sammen med kompiser/kjæreste. Det er noe eget å sitte å spille på en tv i stua enn å sitte klemt foran en monitor.

 

Eyetoy og Singstar til PS2 er jo også helt fantastisk vorspiel-materiale...

Lenke til kommentar

PC:

 

+ Bedre grafikk

+ Større utvalg i spill

+ Du kan laste ned patcher, oppdateringer etc.

+ Billigere spill

+ Bedre når det gjelder online og FPS spill

+ Du kan bruke PC-en til mye mer enn spill

 

- En grei spill PC er dyrere enn en spillkonsoll

 

 

Spillkonsoll:

 

+ Slipper å innstallere spillet for å spille det

+ Du sitter ved TV-en = stor skjerm

+ Du sitter i godstolen (eller i sofaen)

+ Bråker som oftest mindre en PC-en

+ Best til bilspill

+ Spill som Eyetoy og Singstar finnes ikke til PC

+ Bedre hvis det er flere enn 2 personer som skal spille

+ Slipper å klusse med drivere, lite harddiskplass etc.

 

 

Sikkert utrolig mye jeg har glemt (eller tatt feil av) ;) , så jeg skal oppdatere listen fort hvis dere kommer med forslag til forbedringer :)

Endret av yrjan
Lenke til kommentar

Dette blir jo veldig subjektivt. Jeg mener selv at enkelte spill sjangere passer best på konsoll mens andre passer best på PC. Selv bruker jeg PCen desidert mest, men jeg funnet meg selv i å bruke konsollene mine mer og mer og PCen mindre og mindre til spilling i det siste året. Jeg tviler på at den trenden vil snu med neste generasjons konsollene og HDTV.

 

Hvis vi ser på spill som Fable, Halo2 og ikke minst Chronicles of Riddick til Xbox så er ikke grafikken i PC spill så himmelvidt overlegen. En konsoll er en fixed hardware plattform som utviklere kan optimalisere spesifkk for fremfor å måtte ta hensyn til utallige forskjellige konfigrasjoner slik tilfelle er med PCer. En konsoll har heller ikke et tungt OS å kjøre i bakgrunnen.

 

Venter nå i spenning på Resident Evil 4 til GCN. :)

Lenke til kommentar

noen som har prøvd "Driver 3" til ps2 FY FAEN TIL LAGG...

 

spillet lages nå til pc.. hvorfor? Fordi pc har det som skal til for å drive bedre, nyere spill..

 

har både pc og ps2, etter at jeg skifta skjermkort (fx 5200 til 6800LE), har ps2'en havna på bruktmarkedet =) det sier det meste!

Lenke til kommentar

Verken PC eller konsoll er "best" eller "dårligst". De er begge brillefine til sitt bruk.

 

Konsoller er billige. Gamecube koster i skrivende stund 1000kr inkl. et spill, Xbox koster 1200kr, og PSTwo koster 1400kr (pluss minnekort á 3-400kr). De krever dog en TV, men dette er noe de aller fleste har fra før.

 

En TV har dårligere oppløsning enn en PC-skjerm, men i og med at folk sitter 1-1½ meter unna, er ikke dette et særlig fantastisk argument. Grafikken, spesielt på Xbox, blir bare bedre og bedre, og spill som Riddick: Escape from butcher bay ser vel så bra ut som nyere PC-spill. Spillene er også optimisert for å kjøre på én type hardware, noe som gjør at spillutviklerne kan fokusere på å lage et bra spill, istedenfor å luke ut bugs som forekommer hvis man bruker kombinasjonen ATI-skjermkort og MSI socket 478-hovedkort.

 

Man slipper også å bruke tid på installere spillene. Istedenfor å bruke x antall gigabytes på harddisken, er det bare å putte spillet i konsollen, og vips, så kommer det opp på skjermen. Man slipper å rote med drivere, DirectX, lite harddiskplass, etc. For enkelte er det greit at ting bare funker, noe konsoller har en tendens til å gjøre.

 

Kontrollen er gjenstand for stor debatt, og hardbarkede PC-tryner uler om at ingenting slår tastatur + mus. Nei vel. Konsollspill trenger ikke pixel-perfect presisjon. Selvfølgelig er det uvant å venne seg til å styre FPS-spill med to analoge styrespaker, men det tar ikke særlig mange timene før det sitter. Det finnes også utrolig mange andre former for spill enn FPS, hvor kontrollene er helt ypperlige.

 

Det er også et ubestridelig faktum at konsollspill er en mer sosial greie. Det å ha 4 kompiser i sofaen som spiller sammen med en kald pils, er unektelig mye gøyere enn å spille ensom og alene foran din egen PC, uansett om det er over internett eller på LAN.

 

Skulle man finne på å chippe en Xbox, har den et utrolig potensiale. PS2/Two spiller dessuten DVD-filmer uten noe inngrep.

 

PC har også sine fordeler. Den kan brukes til utrolig mye utenom bare det å spille spill eller filmer/musikk. Surfing, programmering, videoredigering/bildebehandling, kontorarbeid, ju neim itt.

 

En PC er også mye dyrere. Kjøper du en Xbox + 28" El Cheapo Pero Aceptable Widescreen-TV, ender dette på ca. 4200kr. Du får ikke en særlig heftig PC for den prisen, selv om du skulle kjøpe en brukt 19" CRT fra www.jmdata.as. Skal du spille nyere spill, snuser vi på AMD64-baserte maskiner med skjermkort som koster fra to til fire laken. Sluttprisen er gjerne 2-3 ganger så mye som konsoll + TV.

 

WinXP gjør installasjon til en lek, men det er jo bare å lese litt her på forumet, så finner man fort ut at PC-verdenen ikke er en dans på roser. Drivere som fungerer dårlig i visse hardware-kombinasjoner, strømforsyninger som leverer utilstrekkelig "jus", døde pixler, harddisker som plutselig sier takk for seg, knuste AMD-kjerner, virus og spyware, dyr programvare, og mye, mye, mye mer.

 

Selvfølgelig finnes det ørti-børti spill, men utrolig mye av dette er av relativt laber kvalitet. De virkelige perlene er det langt og lenge mellom. Med unntak av World of Warcraft, er det måneder og år siden jeg personlig ble fenget av et spill på PC. Da kastet jeg meg heller ned på sofaen og brukte et tosifret antall timer foran spill som Fable, Knights of the Old Republic I/II, GTA: San Andreas, Riddick mm.

Lenke til kommentar

For min del så er konsoller milevis betre gamingsplatform enn PC, rett og slett fordi PC har ikkje hatt eit skikkeleg bra spel på mange år. Det har vore 5-6 gode titler dei siste 5 åra.

 

Strategi spel og FPS er best å spele med mus og tastatur, men kva hjelper det når konsollene lager betre FPS spel, feks Metroid Prime er lett å sikte snu seg rundt osv med kontrollen. Men med gameplay som er mykje betre enn det nokon PC spel har idag. Resident Evil 4 er det beste eksempel ein kan finne på at konsoller har betre spel enn PC. Det er så bra at skal eg samanlikne eit action spel på PC så har eg bare søppel å velga mellom. Og det inkluderer Half Life 2 som er søppel i forhald til Resident Evil 4

Lenke til kommentar
noen som har prøvd "Driver 3" til ps2 FY FAEN TIL LAGG...

 

spillet lages nå til pc.. hvorfor? Fordi pc har det som skal til for å drive bedre, nyere spill..

Nå er ikke Driv3r akkurat en grafikk perle og multi-plattform spill er ikke noe nytt. Driv3r må være en av historiens buggete spill og burde aldri vært slippet ut i den standen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...