dezibel_26 Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Hei! MSI 865PE NEO2-PFISR hk'et mitt bruker veldig lang tid på: "auto detecting pri ide master" i oppstarten. Det er en disk på pri master og den står som master alene på den ide-kabelen, noen ganger failer oppdagingen og jeg må starte maskinen på nytt, andre ganger oppdager den riktig og booter opp som vanlig, men det tar ca 30 sec før den detekterer. Jeg trodde hk'et skulle kjøre autodetect én gang og så lagre instillingene, stemmer ikke det? Noen som skjønner problemet og vet hva det kan skyldes? Takk takk Lenke til kommentar
tjaa Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Sikker på at disken skal ha jumper hvis den er alene på kabel? Enkelte skal evt. være jumperfri. Hvis du ikke har s-ata disk i tillegg, sjekk i 'integrated peripherals', tror det står under 'onboard pci device' e.l. at den ikke også søker etter s-ata disk i bootup. Lenke til kommentar
dezibel_26 Skrevet 1. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2005 den står som master hvertfall, jeg kan muligens fjerne den, skal prøve det, har ikke sata disk nei, skal fjerne det også noen som vet om det går ann å låse agp/pci mhz på dette hk'et? har ikke funnet det i bios Lenke til kommentar
tjaa Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Det står forklart på disken hvis den skal være jumperfri 'if no slave present' e.l. jada, går greit å låse agp/pci, men jeg har ikke manualen her (har ikke du?), siden jeg sitter på skolen Lenke til kommentar
ghost7 Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 det er enklest å sette jumper på calbe select. går raskest og er problemfirtt når du setter på ein disk til... Lenke til kommentar
Lurifax85 Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 koble til en cd-rom på den andre kontakten på kabelen eller en disk og alle probleme løses. trust me. hehe har hatt dette problemet på alle de andre pcene mine. dvs 5 stykker. alle har jeg bygd selv. dette problemet får du ikke løst med mindre du setter noe i slave kontakten. vet ikke hva problemet kommer av men det skjer tid til ofte. men shit happens er det ikke d de sier. Lenke til kommentar
dezibel_26 Skrevet 1. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2005 seriøst? er det det som er problemet? for på den andre bussen står det to enheter (dvd,hdd) og der detekterer den begge to på under ett nano sekund det er bare den første bussen med en enhet som tar vinter og votter....så håpløst teit hvis det er det... Lenke til kommentar
tjaa Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 har samme kortet som deg, med 2 s-ata disker og 1 p-ata disk alene på kabel (+ dvd og brenner master/slave). itt'no problem. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Sett jumperen(e) alltid til cabel celect, har gjort det på mine 4 P-Ata diskene mine. Faktisk hatt samme problem selv, sinnsyk lange tid å starte opp med master/slave. Så må du også sette ide kabelen(e) riktig, den som er i mitten er alltid slave, den som er ytterst er master. Normalt så står det på kabelene også om hva som er master/slave/mainbord. Det som er poenget er at da er det kabelen som bestemmer hvem som er master/slave. Når du setter jumperen til CS. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Høres rart ut..dette at CS er det beste valget fremfor "Master". Har mange system....ikke misnt fra MSI..bla. kortet som trådstarter... ...og setter alltid jumper til "Master" eller.. "Slave" når det er aktuelt.. Mulig det er fordi jeg alltid disabl'er SATA-kontroller da jeg ikke ser noe hensikt å benytte SATA-disker.. Har tilsvarende symptom på ett ASUS A7N8X-E hvor det ikke er mulig å disable SATA.. Skal prøve ut det "CS-tipset" og se om systemet da booter ila. "nanosekunder"..istedetfor en 30-sek. tenkepause som nå.. (Kun en IDE-enhet på hver av IDE-portene... en HD og en DVD-R+...begge satt til master via jumper). Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 (endret) TL1000S: Problemet kom da eg satte inn den 3 wd disken som master på den andre ide kanalen, kan være wd som har det problemt. Men nå har eg 4 wd og alle er CS. Har lest om flere som har erfart dette her inne. Edit: Har selv msi og alle disk controllerne er aktive. 2 ide kanaler og 2 s-ata. Endret 1. mars 2005 av Kjetil Lura Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 TL1000S: Problemet kom da eg satte inn den 3 wd disken som master på den andre ide kanalen, kan være wd som har det problemt. Men nå har eg 4 wd og alle er CS.Har lest om flere som har erfart dette her inne. Edit: Har selv msi og alle disk controllerne er aktive. 2 ide kanaler og 2 s-ata. Takker for svar og tips... Skal prøve det ut.. og gi tilbakemelding... Lenke til kommentar
dezibel_26 Skrevet 3. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2005 Hei! Koblet på en disk på slave porten, de står som master og slave, og detekteringen går unna på 1 sekund nå, så det å ha to disker på bussen var det som fikset biffen. Men Tjaa: jada, går greit å låse agp/pci, men jeg har ikke manualen her (har ikke du?), siden jeg sitter på skolen Jeg har vært igjennom alt og finner kun justering av volt ikke mhz på agp pci..... kan du sjekke hos deg? Lenke til kommentar
tjaa Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 (endret) Ok, logger på når jeg kommer hjem ikveld - er fortsatt på skolen edit: btw. har du oppdatert Biosen? 865PE Neo2-PS Series Endret 3. mars 2005 av tjaa Lenke til kommentar
dezibel_26 Skrevet 3. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2005 Ja kjørte inn v. 3a via live update for noen dager siden. Lenke til kommentar
tjaa Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 I menyen 'Frequency/Voltage Control' er valget 'Adjust AGP/PCI Clock(MHz)'. Jeg har låst på '66.66/33.33' (default), men kan og låse på '72.73/36.36' eller 80.00/40.00' - d.v.s. at de er låst enten du velger å skru opp 'DRAM Frequency (MHz)' eller 'Adjust CPU Bus Clock(MHz)'. Lenke til kommentar
dezibel_26 Skrevet 4. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2005 Jeg har ikke 'Adjust AGP/PCI Clock(MHz)' valget under 'Frequency/Voltage Control' ...... jeg har hovedkortet MSI-865PE NEO2-PFISR, har du samme hovedkort? jeg har den nyeste biosen også.... Lenke til kommentar
tjaa Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 (endret) Vi har samme Bios (v3.a). edit: mitt er altså det som står i profilen min MSI 865PE Neo2-PFISR v2.0. - Altså ikke MSI 865PE Neo2-FIS2R e.l. - ( fort gjort å ta feil med de lange og nesten like modellbetegnelsene) På kortet mellom pci-slotene står det også Version 2.0 (eller v2.0 - husker ikke helt), og det kan jo være at biosprogrammene er litt forskjellig utstyrt på v1.x og 2.0 (hvis det finnes ulike versjoner da )? Hvis det ikke finnes flere versjoner, så er det en gåte for meg hvordan Bios kan være forskjellig. Endret 4. mars 2005 av tjaa Lenke til kommentar
dezibel_26 Skrevet 7. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2005 Vi har samme type kort, det står v 2.o mellom pci slottene hos meg også, men jeg har ikke valgene: Adjust CPU Bus clock, Adjust AGP/PCI Clock (Mhz) i bios under frequency/voltage Control..... kan noen forklare hvorfor? er det noen setting noe annet sted i bios som må stå på eller av for å få fram disse valgene? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Dette skyldes BIOS-versjon... trur eg... Har (nesten) samme kort sjøl... MSI 865PEM2-ILSR... På dette kortet så forsvant "CPU-freq" fra "Ferquence/Voltage"-menyen i siste BIOS. AGP/PCI-frekvens "lå igjen" dog.. noe som er latterlig selvsagt uten å kunne endre FSB (merkelig nok kalt "CPU-freq" i denne BIOS'en) La inn nest-siste versjon... og da var det på plass igjen... Sjekk ut om dette gjelder for ditt HK også... Mulig dette er ett "hint" fra MSI om at man ikke skal klokke? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå