Bjarnoy Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Jeg lurer på hva dere vil anbefale meg av stativ til mitt D-70. Naturfoto, noen ganger i kamuflasjetelt, himmel, portretter er mitt felt med stativfoto. Er det noe jeg bør vite, - nødv tilleggsutstyr etc. Sånn litt over midt på treet-pris er ok. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 (endret) Tyngre og dyrere = bedre for fotograferinga og værre for rygg og lommebok. Siden du skal fotografere fra kamuflasjetelt, så antar jeg du skal fotografere flyktige øyeblikk. Da er spørsmålet: Skal du forhåndsinnstille på et punkt (f.x åte) og vente, eller må du være klar til å raskt flytte utsnitt. I begge tilfelle ville jeg hatt en fjernutløser for å unngå risting i kamera. I siste tilfelle ville jeg også hatt et kulehode som gir mer frihet enn ett hode med flere skruer. Om du skal fotografere natur fra værutsatte standpunkt, så er tyngden viktig for å unngå risting fra vinden. D70 har heller ikke speillås, så litt risting fra peilet vil du alltid få. Så litt tyngde på stativet kan være lurt i alle tilfelle. Det kommer selvsagt an på hvor kravstor du er. Ellers er alternativ ting som erteposer som kan legges på noe annet og tilpasses utsnittet et lettvekter-alternativ for turene der man ikke gadd dra på stativet. (Eller skyting fra bilvinduet, kombinert med en trekonstruksjon over halvveis nedrullet vindu.) Edit: Jeg tror jeg må begynne å følge egne råd. Endret 1. mars 2005 av JBlack Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Flyttes til annet sidan spørsmålet passer bedre der. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Jeg er veldig fornøyd med både stativet og stativhodet mitt, Gitzo 1340 m/Kirk BH-1 kulehode. Dette stativet er forholdsvis tungt og solid, men mye billigere enn et tilsvarende karbonstativ. Kulehodet er noe av det beste du kan få tak i, men det er dyrt (ca 2000kr for bare hodet!). Jeg fikk tak i stativ m/hode på bruktmarkedet på foto.no og vil anbefale deg å leite der for å spare noen tusenlapper! Du må avgjøre hvor mye du har råd til, hvor mye du orker å bære på, om du skal bruke stativet til makrobilder og hvor høyt stativet bør være. Mitt stativ kan spre beina helt, slik at jeg kommer nesten helt ned til bakken (greit på makro), og uten midtsøyle (stativet har ikke midtsøyle) blir stativet ca 180 cm. Med et 10cm høyt kulehode er stativet dermed høyt nok for de fleste. Men det er tungt, noe som både kan være en ulempe når det skal bæres og en fordel når det blåser eller hvis objektivet er tungt. Gå derfor til bruktmarkedet her: http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnno...egorigruppeid=7 ...og let etter et bra stativ med et bra kulehode til en billig penge, vurdert ut fra ditt behov. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå