Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

lakkering av fangere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei. Hvis fangeren din er lakkert fra før så må du pusse den ned med sandpapir bruk da først litt grovt papir som 180. når da du er færdig med hele fangeren gå over med papir str 320. til slutt går du over med papir str 800. (da har du fått en fin jevn flate uten noen riper) så kan du vaske av fangeren lynol eller aceton. Da må du grunne fangeren med grunnlakk.så gå over på hovedlakk og klarlakk.(husk å ha ett støvfritt rom,og god avlufting)

Er fangeren ny så kan du bare gå lett over med sandpapir 320 og 800, før og få god feste før lakken. Bruk god tid på pussinga da får du ett fint resultat.

Hvilken bil og fanger er det du har?

Lykke til... :thumbup:

Lenke til kommentar

Fangerene må gjøres ren, skikkelig ren. Så må

den grunnes med slipbar grunning vist fangeren har

en grov overflate, slik at den kan pusses ned til en

slett overflate, og først da kan støtfangeren lakkes

Edit: RS2Quattro det er ikke alle biler som har størfangere

av ABS eller Glassfiber, er dette en eldre bil så er

støtfangeren ganske sikkert laget i PVC og må

behandles deretter PVC + Aceton= Giftig gass

Endret av zandro
Lenke til kommentar

Biltema grunningen skal være god nok, men

det er bedre å bruke litt mer penger på grunninga

så slipper du at lakken flasser av etter en stund.

å ha et godt underlag for lakken er viktig, 2 lag

med slipbar grunning og så pusser du det ned

til en slett overflate og lakker deretter fangeren med

fargen du skal ha la den bli skikkelig tørr og så

lakerer du med klarlakk og her der det viktig at du gjør

det skikkelig, fordi klarlakken er det som virkelig

gjør at det ser bra ut. poler fangeren med hardvoks

når du er ferdig (alt er tørt) så blir det lettere å gjøre

den rein for fluer asfalt salt o,l

Lenke til kommentar

nei.nei.nei er det en ulakkert fanger så skal den ikke grunnes....viktig....

vanlig grunning vil sitte dårlig på (feit) plastikk.

du må kjøpe plastprimer å spraye på før lakking...ikke grunning.

grunning brukes på metall, og lakkerte flater som er repparert med spakkel og pussa på. det er for at vist du lakkerer oppå en plass du har spaklet, så vil lakken trekke seg mer inn akkurat dær det er spakkel. og du vil kunne skinne igjennom lakken dær...

grunning sitter ikke bedre enn lakk på noe materiale. det er bare for å ta evt sliperiper. og spakkel.

på ulakkert plastikk (skal) det alltid brukes primer som har den egenskapen at den løsner opp det ytterste plastlaget, og dermed gir lakken godt feste.

plastikk inneholdet så mye fettstoffer etter støpeproduksjonen at lakk/grunning ikke sitter. mange har gjort denne feilen og di fleste merker det når dem spyler med høyttryksspyler og det flyr lakkflak av fangeren.

vist det er mye riper og slikt i fangeren så må den først primes så grunnes og lakkes.

men er den fin så er det nåk å våtslipe den med 1200pappir, eller det som er enklest er å kjøpe en pusseklut. den er lettere å få ned i sporene og slikt.

er billakkerer så jeg har sett litt av hvært. :yes:

Endret av 528i
Lenke til kommentar

Primer er bare det engelske ordet for grunning! :roll:

Da jeg lakket fangere på min bil så brukte jeg

High Volume Primer fra Innotec As of det står

følgende i produkt beskrivelsen

"High Volume Primer er en grunning som du kan bruke på bart metall, aluminium, galvaniserte plater og plastdetaljer. Perfekt mot rust og korrodering. Tørker på 5 min og kan slipes og lakkeres etter 15 min. Du kan sparkle og fuge på den etter 15 min."

I Say no more.

Endret av zandro
Lenke til kommentar

Han hadde faktisk et poeng. Det ER en feit plasttype. Og det er ikke bare å grunne. Grunningen er ikke nødvendig.

Men jeg er uenig med dere i hva årsaken til at lakkflak løsner er. Det skyldes ikke bare den fete plasten, men også at dere har pusset med altfor fint smergel.

Å pusse med 1200 papir på en plaststøtfanger er sinnsykt. De små "ripene" du får etter å ha pussa med sandpapir er grunnlaget for at lakken får "gripetak" eller friksjon. Det er dette som gjør at den sitter... Det er også derfor grunningen alltid er matt... For at lakken skal få tak.

For et perfekt resultat på en støtfanger må du velge papir og lakk som passer til hverandre. Et tykk lakk til støtfanger som er pusset med "grovt" smergel gir om riktig "grovhet" på papiret en nydelig finish som holder..

Endret av Patience
Lenke til kommentar

nope. hallo. veit nå hva jeg jobber med da!!!.....

plastprimer ser ut som en blank veske som sprayes på fangeren, så skal stå ca 5 min til det er fordampet bort. da skal den lakkeres.

det heter plastprimer. er noe helt annet enn grunning eller primer.

plastprimern er helt blank.

ser dere forskjell på disse ordene??

primer

plastprimer.

og tro meg. pusser du fangeren med noe grovere pappir enn 1200våtslip. så får du garrantert riper som syns gjennom lakken vist vannbassert.

patience skrev

cuote.............

Å pusse med 1200 papir på en plaststøtfanger er sinnsykt. De små "ripene" du får etter å ha pussa med sandpapir er grunnlaget for at lakken får "gripetak" eller friksjon. Det er dette som gjør at den sitter... Det er også derfor grunningen alltid er matt... For at lakken skal få tak..................

en ting til. vanli grunning slik vi bruker er ikke mye matt. du har antakelig brukt spraybox, som gir en altfor tynn grunning, rett og slett for at det skal komme ut av boksen. og han som brukte grunning som tørket på 5 min :nei: vi bruker ca 30 tørketid på 80 grader i lakkbox på ordentlig grunning.

i teorien trenger du ikke pusse en ulakka plastfanger i det hele tatt. grunnen til at vi går fint over den er for å få bort eventuelle nupper og slikt.

det er forskjell på primer/grunning. og plastprimer som jeg skrev!!! kan dere lese??????

for å si hva plastprimer er så dere forstår så tenk dere at det er lim som sprayes på fangeren. så limes lakken fast.

for guds skyld ikke bruk grovere pusseutstyr.

tips ta å søk på forhandlere såm selger spraylakk. så ser dere at man får kjøpt primer/grunning og plastprimer.

er dere usikker enda så er det et lakkeringskurs på denne linken.

http://www.grip.no/billakknettkurs/

Endret av 528i
Lenke til kommentar

Primer er det engelske ordet for grunning....

Det jeg gjorde når jeg skulle lakke fangerene på bilen til fader'n, var å pusse lett over med 240 papir, vaska over med white spirit for å ta evt. fett og annet skit...

Grunna med en grunning som er beregna på plast, pussa lett over, flekka over der jeg hadde pussa ned til plasten for så og lakke tre tynne strøk med "finish-lakken" så klar lakk i to omganger... (pussa lett over med pusse-pads, som var godt brukt = finkornet, mellom hvert strøk)

Blei i hvert fall så strøkent som det kunne bli.. :)

Lenke til kommentar

White Spirit er IKKE bra og bruke på plastprodukter

bare se her http://www.reginol.no/hms/White_Spirit.PDF

Quote tatt fra bederst på side 3 i overnevnt link

"Annen Informasjon:"

"Kan skade: pakninger, lakkerte og malte flater, beskyttende

og tettende fettbelegg, materialer av naturgummi og visse

syntetiske materialer"

Skal det brukes noe til å rense en plastfanger med så

bør det ikke være petroliumsbasert, prøv å ha litt på

et stykke ABS eller PVC plast så ser du hvorfor.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 9 år senere...

Leser med interesse inleggene til 528i..  dette var info jeg skulle hatt før jeg satte igang. :confused:

Citat:    "det er forskjell på primer/grunning og plastprimer"...

Det jeg lurer på, er om det går legge primer utenpå plastprimer?

Altså først plastprimer på plastfanger, så vanlig primer som jevner ut sliperiper og så lakk?   :hmm: 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...