Nagoth Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Øyet er stort og vått etter storstilt nettjakt etter det riktige digitalkameraet for meg, men med begrenset kunnskap blir valgmulighetene for store. Håper derfor at noen her kan hjelpe meg. Jeg har satt opp noen kriterier/bruksområder: Kameraet skal primært brukes utendørs/til naturbilder av både landskaper og plante-/insekt-/dyreliv Det må ha lommestørrelse (evt. "beltestørrelse") Det må ha mulighet for en del manuelle innstillinger slik at jeg kan eksperimentere litt (med lang lukkertid o.l.) Fortrinnsvis mer enn 3x optisk zoom Prisen bør ikke overstige kr 4.500 - 5.000 inkludert ekstra minne Er det noen som har noen anbefalinger/erfaringer/tips? På forhånd takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 har du kigget på panasonics FZ3. Det har fået gode anmeldelser. Her er lidt debat: http://www.digitalmagasinet.dk/forum.asp?forum=1&traad=460 her kan du under kameraliste se nogle billeder de enkelte kameraer har taget. http://www.fotokritik.dk/ her er nogle anmeldelser: http://www.dpreview.com/ God jagt - lad os høre hvad du bestemmer dig for. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Jeg har jo en anbefaling som oppfyller 4 av dine 5 punkter. Det er kun beltefesteønsket ditt som er i grenseland. Olympus C-765 har 10x optisk zoom, inntil 3 cm supermakro, 4 megapixel, videoopptak m/lyd, samt fulle manuelle muligheter. Det er for tiden det minste 10x zoom-kameraet du får tak i. I tillegg koster det rundt 2900,-. Jeg har forgjengeren, C-750, som er en meget god venn i naturen. Link til testbilder i min signatur. Det får heller være at jeg snart får verbal juling av tilhengere av andre merker her på Forum, men vi har alle våre favoritter. Hvis du lemper litt på størrelseskravene, hevder jeg at dette er en sterk kandidat til mest-for-pengene-kamera med (de fleste) av dine krav. Med ditt budsjett får du iallfall råd til en god del minnekort. Øker du til ca. 4400,- får du storebror C-770, med sokkel for ekstern blits i tillegg (pluss forbedret filmopptak). Lenke til kommentar
Nagoth Skrevet 2. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2005 Takk for tips! Størrelsen er en viktig faktor. Jeg har i dag et gammelt filmbasert speilreflekskamera, og det blir (dessverre) sjelden med når jeg bare stikker ut en tur. Stort sett blir det bare med på ferier eller lengre turer. Jeg er derfor på jakt etter noe som er lett å ta med seg uten å dra på en kameraveske. Jeg har tittet litt på Olympus C-765/C-770 og det ser jo bra ut, men jeg er litt usikker på størrelsen. Hva med Olympus C-70? Er det noen som har noen erfaringer med det? Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 Skal du kjøre Ole Brumm-opplegg med "ja, takk, begge deler" til både mer enn 3x zoom, og lommestørrelse, blir iallfall utvalget nokså begrenset. Det er noen få av lommekameraene som har 5-6x zoom, bl.a. Panasonic. Grunnen til at jeg tipset om C-700-serien var dine planer om naturfotografering. Da er det veldig gøy med en 10-12x zoom. Og det blir dessverre noe større. Jeg synes dog C-765/770 er rimelig godt pakket ned til anstendig størrelse. Kikk på Steves Digicams -> C-765 og se bilder av kameraet fra forskjellige vinkler. Det er kun objektivet som stikker noe ut, men med tanke på en brennvidde på 38 - 380 mm på de få centimeterne, synes jeg det er vel verd den lille "klumpen". Selve kamerahuset har jo på denne modellen blitt tilnærmet flatt. Mitt C-750 har en ørliten utvekst der batteriene sitter, mens de andre ultrazoom-kameraene på markedet stort sett har digre "klumper" der batteriene sitter, som da danner håndgrepet. Så det blir nok en avveining for deg om størrelsen får siste ordet. Lenke til kommentar
Nagoth Skrevet 4. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2005 Er det noe galt med "jatakk, begge deler" nå, da? Jeg har bestilt meg C-770. Håper jeg blir like fornøyd som du tydeligvis er. Gleder meg! Takker for hjelpen! Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Gratulerer! Siden du gikk for 770'n, har du også fått deg ekstra blits-sko. Det har mitt 750 også, men av en eller annen grunn ikke 765. Så det neste jeg ønsker meg er en blits som ikke koster skjorta. Olympus sine originale koster ca. 2K og ca 4K, synes heg å huske fra sist jeg sjekket. Den største er med vridbar topp, noe som jeg er på jakt etter for få lyset opp via taket innendørs i stedet for direkte. Men å betale like mye for en blits som selve kameraet blir for drøyt, så det får bli etannet merke. Husk bare at du ikke benytter gammeldags blits for analoge kameraer. Jeg har lest et par advarsler om at digitalkameraer benytter helt andre spenninger, slik at man i verste fall kan ødelegge kameraet ved å benytte blits til analoge kameraer. Så vi får være på utkikk etter noe rimelig og greit. Lenke til kommentar
andm Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Og for all grei ut om kameraet når du har lekt deg litt med det. Jeg er veldig nysgjerrig på hvilke forbedringer C-770 viser seg å ha i forhold til forgjengeren, C-765. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå