Gå til innhold

temp på cpu ved vannkjøling

Anbefalte innlegg

har endelig fått opp dfi lanparty NF4 SLI-DR kortet mitt med PolarFlo TT kjøling og BIX2 radiator... begynte å kjøre litt tester i går og stusset på en ting...

ved idle rapporteres ca 29 grader... og når jeg begynte å kjøre prime95 skvatt tempen opp i ca 38 grader ganske øyeblikkelig... og der ble den liggende den timen jeg fikk kjørt testen... er dette normalt? er vant til at tempen stiger saktere med luftkjøling...

temp ble logget med nvidia monitor... er det noen andre programmer dere anbefaler for logging av temp? brukte motherboard monitor før, men utviklingen av dette er vel lagt på is og fungerer vel ikke for nyere kort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kva med skikkelige vifter i kabinettet?

eit par sånne kanskje

har 3 stk 12cm og 1 stk 8cm vifter, to av de store suger ut luft gjennom radiator og ut i toppen av kabinettet.... de to andre blåser inn, den minste lavt foran, og den andre midt på bak....

om jeg tar av sidedøra, kjenner jeg at det blåser på lang avstand fra kabinettet, så det er neppe det som er problemet....

det jeg anser som problemet er den 'plutselige' endringen i temp på ca 10 grader i løpet av få sekunder på CPU når jeg begynner å kjøre load.... må ha noe med selve vannkjølingen å gjøre...

Endret av svingstang
Lenke til kommentar

har brukt nvidia monitor som følger med.. denne gjør noe tilsvarende....

og den viser helt klart et sprang på nesten 10 grader med en gang jeg setter i gang prime95, og deretter stabiliserer den seg og blir liggende der en time (har ikke testet lenger enda)

kan du vise et plot av hvordan det ser ut for deg når du setter igang prime test f.eks??

Lenke til kommentar

Når temperaturen stiger med 10 grader såpass raskt tror jeg at det skyldes at blokka ikke har optimal kontakt med cpu. Eller så kan det være at temp- sensoren er løgnaktig. The bastard...

Edit: Hvis du har testet med luftkjøling på samme systemet, og tempen stiger raskere med vannkjøling, tror jeg nesten du kan konkludere med at blokka ikke har god kontakt. 38 grader er ikke allverden likevel. Men enkelte hovedkort er mer løgnaktige enn andre.

Endret av Frodin
Lenke til kommentar
Når temperaturen stiger med 10 grader såpass raskt tror jeg at det skyldes at blokka ikke har optimal kontakt med cpu. Eller så kan det være at temp- sensoren er løgnaktig. The bastard...

Edit: Hvis du har testet med luftkjøling på samme systemet, og tempen stiger raskere med vannkjøling, tror jeg nesten du kan konkludere med at blokka ikke har god kontakt. 38 grader er ikke allverden likevel. Men enkelte hovedkort er mer løgnaktige enn andre.

tror nok jeg skal ta et lite eksperiment med å løsne blokka og feste den på nytt ja... se om det gjør noen forskjell....

erfaringen jeg refererer til med luftkjølt er ikke fra dette kortet / CPU, så det blir vel ikke helt relevant :-)

får prøve litt mer.... både med hvordan jeg skrur til blokka og mengden kjølepasta..

Lenke til kommentar
har brukt nvidia monitor som følger med.. denne gjør noe tilsvarende....

og den viser helt klart et sprang på nesten 10 grader med en gang jeg setter i gang prime95, og deretter stabiliserer den seg og blir liggende der en time (har ikke testet lenger enda)

kan du vise et plot av hvordan det ser ut for deg når du setter igang prime test f.eks??

Er nok sensorn din, jeg har samme hk som deg og bruker et eksternt termometer og da har jeg ca 15 grader på cpu og denne stiger sakte til ca 20 grader når jeg kjører testen.

PS: Har 7-8 grader på vanntemp.

Lenke til kommentar

Her kommer et plot av når jeg starter og stopper CPU Burn In.

Bruker det istedenfor Prime95, fordi da får jeg max varmeutvikling med en gang.

Her har jeg en vanntemp på 11c.

Romtemp på 22.5c.

Den grønne kurven er CPU temp, som stiger fra 27c til 35c. (målt selfølgelig på temp.diode inne i CPU.

Den røde kurven er System temp, som stiger saktigere fra 25c til når jeg stoppet 30c.

Jeg har en stigning på 8c fra Idle til Load. :thumbdown:

Jeg syntes dette er i meste laget??

post-224-1110131352_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Må vel si meg enig med Bluesman her;

8grader´s forskjell sladrer jo om enten dårlig kontakt mellom blokk og CPU, eller en "middelmådig" blokk. Alternativt en "hissig"(?) CPU, ved at effektforbruket på denne blir dramatisk mye høyere ved 100% load.

En CPU-blokk i "det øvre skiktet" bør normalt være kapabel for å begrense tempdifferansen mellom idle og 100% load til et sted mellom 3 og 5grader.

8grader´s diff er uansett ingen "krise", men du bør nok forske litt omkring hvorfor differansen er såpass stor, ikke minst fordi du har komponenter som helt sikkert kan klare bedre......

Lenke til kommentar
Må vel si meg enig med Bluesman her;

8grader´s forskjell sladrer jo om enten dårlig kontakt mellom blokk og CPU, eller en "middelmådig" blokk. Alternativt en "hissig"(?) CPU, ved at effektforbruket på denne blir dramatisk mye høyere ved 100% load.

En CPU-blokk i "det øvre skiktet" bør normalt være kapabel for å begrense tempdifferansen mellom idle og 100% load til et sted mellom 3 og 5grader.

8grader´s diff er uansett ingen "krise", men du bør nok forske litt omkring hvorfor differansen er såpass stor, ikke minst fordi du har komponenter som helt sikkert kan klare bedre......

en vurdering jeg sier meg helt enig i... her er ikke ting helt på strekk enda!! mener selv at jeg har et system som burde klare bedre enn dette ut fra alle tester jeg har sett ;) her er det grunn til å løsne litt på noen skruer og prøve på nytt!!

nå får jeg bare få dama vekk fra pc'en og innleveringsoppgavene så jeg får begynt å lekt og undersøkt litt med maskina!! :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...