Gå til innhold

CL56 / Inspiron 9300 = Stor ?

Anbefalte innlegg

Hallo hallo...

Jeg bestillte meg forrige uke en CL56 og den skal komme en gang denne uken.

Men like etter at jeg bestilte meg en CL56 kom jo da en Monster maskin ifra Dell, nemlig Inspirion 9300 med Geforce 6800.

Jeg spiller ikke så ALTFOR mye spill men litt! (HL2, CS:source, CS 1.6, Battlefield, Farcry osv.) Spørs hvor jeg er ;) (LAN så er det gaming 24\7) Hjemme så vidt det er..

Det jeg da vurderer her nå er faktisk å levere\si at jeg ikke ønsker den allikevel og da gå for en monsteret fra Dell. Men er det egentlig vits?

Her er de forkjellige speccs:

Maskinen fra DELL (Inspirion 9300) - ET ÅR GARANTI

Intel® Pentium® M Prosessor 750 (1.87GHz, 2MB L2 Cache, 533MHz FSB)

17" UltraSharp™ WUXGA LCD skjerm (1920x1200)

1024MB 533MHz DDR II SDRAM (2x512MB)

60GB IDE (7.200 RPM)

256MB NVIDIA® GeForce™ 6800 Go, PCI-Express X16

Intel® Pro Wireless 2200 802.11b/g Mini PCI Wireless LAN Card

Deluxe nylon bæreveske for Inspiron med 17" Widescreen

Microsoft® Windows® XP Home Edition

Intel® 915PM Chipset

1 Type I eller Type II PC Card spor

Internt 56K V.92 modem

Integrert 10/100 Ethernet LAN

I/O: VGA, DVI-D, S-video out, 6x USB 2.0, IEEE 1394 Firewire, RJ-11,

RJ-45, Integrert SD Card reader

Sum Total: 20 034 kr

Her er den jeg bestilte meg (CL56 fra Netshop):

CL56 (2 ÅR GARANTI)

ATI MOBILITY RADEON 9700Pro 128MB

15" TFT aktiv matrise SXGA+ Oppløsning (1400*1050)

CD-Enhet: 8x Double Layer +/- DVD-brenner, brenner både DVD og CD-plater

Intel Pentium M 755 2,0GHz FSB400 2MB CACHE BOXED "Dothan"

Kingston 512MB 400 MHz (PC3200) SODIMM DDR Non-ECC SODIMM

Kingston 512MB 400 MHz (PC3200) SODIMM DDR Non-ECC SODIMM

Hitachi Travelstar ATA/100 60GB 7200RPM 7K60 8MB cache

InteL Wireless LAN Mini PCI Card 54MBPs

Innebygget 10/100MBIT nettverkskort

+

Ekstern USB 2.0\Firewire 250GB harddisk

Targus Bæreveske

Keningston Lås

Sum: 17.000,-

(legg merke til at jeg får en ekstern HD, vekse og lås og er ennå 3k under dell prisen. Uten tilegget kommer maskinen på 15k.)

Det jeg lurer på er hva mener dere. Hva hadde dere gjort hvis dere hadde vært i plassen min?

På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer jo an på hvor ofte du skitfter. Jeg kjøpte min CL56 i Julen 04, men kommer til å skifte den ut når det kommer et skikkelig oppsett av en Turion. Dette koster jo tross alt penger så har du råd så har du råd.

Lenke til kommentar

Jeg hadde klart levert inn den du skal få nå. Gå mye heller for Dell-maskinen.

Både 17" skjermen med super oppløsning (det best du får på markedet), det aller kjappeste og best grafikkortet man kan få og DDR2-minne er de store forskjellene som gjør at det er absolutt vært å gå for Dell Inspiron 9300. :yes:

Lykke til med ditt valg. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg ringte Dell for å få litt mer info om det skjermkortet dems men de hadde ikke peiling. Jævlig bra å ha slike folk på salg/support!

Spørte også når den Dell XPS Gen2 med Ultra kommer og det visste han heller ikke.

Deretter spørte jeg om det var Ultra eller ikke og gjett hva, han kunne ikke svare på det heller. (etter en stund fant jeg selv at det ikke var)

Dette er altså den laveste klokket GeForce 6800 kortet.

Mer info om dem kan du finne her.

Så syns dere fortsatt at jeg burde levere tilbake CL56 og gå for Dell maskinen?

Endret av recon123
Lenke til kommentar

I dette tilfelle hadde jeg gjort det.

CL56 funker bra til spill, merk deg bra ikke super. Vet ikke hvordan det er med responsetiden på den Dell maskinen, men denne her har dårlig etter min mening. Legger klar merke til forskjell fra denne skjermen til en eksern CRT skjerm som er fra 1998. Ellers er CL56 veldig god, men vist du har tenkt å spille endel så ser det i allefal

ut som Dell maskinen er å foretrekke. Den scorer nok LANGT mer på 3dmark03. Jeg får 2780 poeng uklokket. Vil tippe den Dell maskinen klarer over langt mer.

Konklusjon: Jeg hadde i allefal byttet den inn, men CL56 er en god maskin kan dog ikke måle seg mot det skjermkortet.

Lenke til kommentar
Jeg ringte Dell for å få litt mer info om det skjermkortet dems men de hadde ikke peiling. Jævlig bra å ha slike folk på support!

Spørte også når den Dell XPS Gen2 med Ultra kommer og det visste han heller ikke.

Deretter spørte jeg om det var Ultra eller ikke og gjett hva, han kunne ikke svare på det heller. (etter en stund fant jeg selv at det ikke var)

Dette er altså den laveste klokket GeForce 6800 kortet.

Mer info om dem kan du finne her.

Så syns dere fortsatt at jeg burde levere tilbake CL56 og gå for Dell maskinen?

Du ringer ikke supporten for slike ting. Da tar du kontakt med Salg. gutta på supporten er heldige om de får høre om det nye produktet før en kunde ringer inn og forteller at de nå supporterer det også.

forøvrig: gi f.. i det som står om garanti. Dell prøver seg alltid med den der. Skulle du få trøbbel etter det året, så bare varsle kjøpslovklage, så tar de den inn med en gang lell. Merk, uansett om du da hadde 1 yr NBD det første året, så vil en sånn garanti/reklamasjonsrep etter det året alltid skje ved CAR (collect & Return) selv om du f.eks bare kunne fått delen. Er vel regnskapsmessige grunner til det siste der antar jeg.

Endret av Recon
Lenke til kommentar

Det er vanvittig forskjell på et skjermkort med 4 og 16 pipelines og 128/256bit minne (9700 for bærbar vs 6800 go)

Spesiellt gjelder dette hvis du liker å spille i høyere oppløsninger som man gjerne vil på en bærbar med høyoppløselig skjerm...

Hmm.. Tror kanskje fredriku har rett, geforce go 6800 har 12 pipelines, mens geforce go 6800 ultra nok har 16 pipelines...

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Er ikke tvil om at du bør levere tilbake CL56 og heller gp for Dell. Dessuten er skjermen av overlegen kavlitet vil jeg tro, i alle fall etter de erfaringene jeg har hatt med dell.

Og det med at det er 2x512mb PC4200 DDR2 er jo knall. Gir jo en mye høyere ytelse generelt i systemet, og det gjør også skjermkortet. Du kan få det enten med DDR1 på 700MHz, DDR2 på 800MHz eller DDR3 på 1100MHz tydeligvis..

Kan ikke si annet enn at du gjør det smarteste bytte du kan tenke deg.. på en god stund i alle fall...

Lenke til kommentar
Det er vanvittig forskjell på et skjermkort med 4 og 16 pipelines og 128/256bit minne (9700 for bærbar vs 6800 go)

Spesiellt gjelder dette hvis du liker å spille i høyere oppløsninger som man gjerne vil på en bærbar med høyoppløselig skjerm...

Det er 12 pipelines på Go6800-kortet...

Lenke til kommentar

La meg sitere et utdrag fra ITpro.no

Den første bærbare PCen med denne GPUen som kom ut for salg mandag, leverer en poengsum mellom 7500 og godt over 9000 i Futuremark 3DMark03.

Dette lover bra

Endret av xSotte
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg spiller ikke så ALTFOR mye spill men litt!

Da beholder du CL56, synes jeg. Ville aldri hatt en feit kasse av en maskin. Da hadde jeg heller kjøpt Shuttle.

Lenke til kommentar

Vel jeg reiser veldig mye.

14 dager i mnd vil jeg ta med meg laptopen på jobb! Så det blir endel reising også.

Men som sagt det kommer jo endel nye spill iår og selv om jeg ikke spiller så altfor mye ønsker jeg å ha muligheten :p

Så da er det vel det beste å gå for Inspirion maskinen hvis jeg ønsker at den skal holde litt..

Det som er litt kjedelig er at det har ikke vært noe særlig med tester på Inspirion9300 maskinen når det kommer til feil,varme, støy osv...

Mens jeg føler at CL56 maskinen er en litt mer _sikker_ kjøp kanskje.

For jeg har ennå ikke møtt noen som har angret på å ha kjøpt den.

Eneste problemmet er at CL56 vil ikke holde like lenge som Inspirion maskinen hadde gjort. (da tenker jeg på spill ytelse messig)

Og dessverre så er jeg ennå usikker på hva jeg burde gjøre :wallbash:

Endret av recon123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...