Gå til innhold

cola-kjøler

Anbefalte innlegg

Hei

Har litt planer om å bygge meg en peltierdrevet Cola-kjøler :cool: Jeg har vannkjøling fra før, men jeg vet ikke helt om jeg skal koble noe mer inn på den... Tenkte kanskje jeg kunne bruke den gamle Taisol-kjøleren (pluss en større vifte kanskje) min og et 50-72W peltier-element og mekke til no greier... (Det gjør ikke noe om det bråker som ****, for jeg kommer bare til å bruke den på LAN uansett, og der blir alle lyder overdøvd).

Erfaringer eller synspunkter på dette?? Noen som har gjort det som har lyst til å forklare hvordan?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2001-11-18 22:23, CSSSK skrev:

Hei

Har litt planer om å bygge meg en peltierdrevet Cola-kjøler
:cool:
Jeg har vannkjøling fra før, men jeg vet ikke helt om jeg skal koble noe mer inn på den... Tenkte kanskje jeg kunne bruke den gamle Taisol-kjøleren (pluss en større vifte kanskje) min og et 50-72W peltier-element og mekke til no greier... (Det gjør ikke noe om det bråker som ****, for jeg kommer bare til å bruke den på LAN uansett, og der blir alle lyder overdøvd).

Erfaringer eller synspunkter på dette?? Noen som har gjort det som har lyst til å forklare hvordan?

Har ikke noe erfaring med det men har selv tent på ideen og begynt å lage en. Regner med at det blir en liten artikkel på OK.no av det :smile:

Skal bruke kobberplate i bunn og rundt i holderen og et 50w peltier som blir kjølt med en Alpha PeP66. Alt koblet på en bryter på kabinettet :smile:

Lenke til kommentar

Har nettopp bygget en sånn :smile: Brukte en Kobberting jeg fant på en skrothaug til kjøleribbe, lagde den om litt da.. Festa på en 80mm vifte, og 180w strømforyning og peltier.. Lager en ny en nå med 300w strømforsyning (www.datorbutiken.com/no/ 160,-) STORT peltier og litt råere kjøleribbe.. Alt skal inn i egen plexikasse :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-11-18 22:23, CSSSK skrev:

Hei

Har litt planer om å bygge meg en peltierdrevet Cola-kjøler
:cool:
Jeg har vannkjøling fra før, men jeg vet ikke helt om jeg skal koble noe mer inn på den... Tenkte kanskje jeg kunne bruke den gamle Taisol-kjøleren (pluss en større vifte kanskje) min og et 50-72W peltier-element og mekke til no greier...

Hvor får du kjøpt 50-72W peltier til en overkommelig pris? Gidder ikke betale 300kr for en cola-kjøler...

Jeg synes dette her var dårlig gjort av deg CSSSK! Nå har jeg også fått ideen om å lage brud-kjøler på hjernen.. hehe.. men det er jo kjekt det :0)

DeeTee: Hvor fikk du tak i kobberplate? På søppelfyllinga ligger det vel ikke tykke kobberplater og slenger rundt forbi..

Hvor tykk er den?

Hvor kald blir cola'en?

Hvor mye krever det av strømforsyningen?

mvh ELWiss

Lenke til kommentar

DeeTee: Hva ville resultatet blitt hvis jeg hadde tatt et 156W peltier-element, festet det på en kobbeplate som brusen stod på, og hadde en gammel socket370-kjøler til å kjøle peltier-elementet med?

Hadde dette gått, eller hadde kjøleribba blitt rødglødende? (kunne vært stilig.. Neon-lys er for pyser!)

Hvor høy temperatur tåler et peltier-element?

Håper du tar deg tid til svare på alle spørsmaålene mine... Det ble en del av dem..

ELWiss

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-11-26 22:39, sjanten skrev:

hva skal du med 156W (når en ser bort ifra show off)?

det er vel ikke snakk om en 20liter?? de stakkars flaskene/boksene liker ikke å fryse! -ser sikkert kult ut når cola'en fryser, og så sprenger boksen, og spruter ut på plexi-glasset! :wink:

er ikke show-off med 156w peltier i en cola kjøler da. Viser bare at du er litt newbie på peltier kjøling og egentlig ikke har peil' på hvor mye du trenger. Er på samme måte som heimelagd vannkjøling er mye mer briefe objekt enn noe du har punga ut X antall spenn for

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-11-26 22:52, Anders Leipsland skrev:

Quote:

On 2001-11-26 22:39, sjanten skrev:

hva skal du med 156W (når en ser bort ifra show off)?

det er vel ikke snakk om en 20liter?? de stakkars flaskene/boksene liker ikke å fryse! -ser sikkert kult ut når cola'en fryser, og så sprenger boksen, og spruter ut på plexi-glasset! :wink:

er ikke show-off med 156w peltier i en cola kjøler da. Viser bare at du er litt newbie på peltier kjøling og egentlig ikke har peil' på hvor mye du trenger. Er på samme måte som heimelagd vannkjøling er mye mer briefe objekt enn noe du har punga ut X antall spenn for

Må nok si meg uenig med deg Anders...

Jeg ville nå si at hele ideen med cola-kjøler er litt show-off, _men_ 156w TEC betyr da absolutt ikke at du er newbie.. For å si det enkelt: Hva er vitsen med å kjøpe en vannkoker på 2200w? En på 800w hadde da også varmet opp vannet til eksakt samme temperatur.. Det handler om fart..

Brusen kjøles raskere ned hvis omgivelsene er -50^c, enn hvis de er -15^c!

Det er vel rett og slett logisk..

Det du sier om at hjemmelaget vannkjøling er show-off, liker jeg heller ikke:

Det er mer enn en grunn til å lage vannkjøling selv, det er ikke bare for å få best kjøling for pengene..

-Det er kjekt mens du holder på å lage det.

-Du lærer _veldig_ mye av det.

-Det er svært så kjekt å se at noe DU har laget, faktisk virker så bra som det gjør(noen ganger.)

Det koster kanskje mer enn en vanlig kjøler, men det er lett å holde prisen under det du må punge ut med for et ferdig vannkjølingssett..

"Man tager hvad man haver"

Hjemmelaget vannblokk, radiator fra knoks'n, den gamle akvariepumpa til fatter'n, et par 80mm vifter du har liggende, og så kjøper du peltier-element, noen slanger, slangekoblinger, bruker noen timer, og du kan sitte igjen med et genialt godt kjølesystem..

Jeg ser faktisk opp til folk som gjør noe selv, og ikke bare sitter passive, og kjøper alt ferdig..

Du må kunne tenke litt for å kunne lage slike ting selv...

ELWiss

Lenke til kommentar

ELWiss: For å ta vannkjølinga først for der har du lest innlegget mitt feil ellers så har jeg lest ditt feil :wink: Det jeg sier er at det er mye tøffere og ha noe heimelagd enn å ha noe du har betalt masse for. Jeg skrev "heimelagd vannkjøling er mye mer briefe objekt enn noe du har punga ut X antall spenn for" mao at du kan briefe mye mer hvis du har lagd det selv enn hvis du har betalt masse for det.

Jeg føler at du sier akkurat det samme som meg med "Jeg ser faktisk opp til folk som gjør noe selv, og ikke bare sitter passive, og kjøper alt ferdig..

Du må kunne tenke litt for å kunne lage slike ting selv..."

Når det gjelder cola kjøleren så er jeg uenig. IMO er det å bruke et 156w TEC i så godt som alle tilfeller det samme som å kjøpe VapoChill for å kjøle ned 486'en din. Joda det funker bedre enn vanlig, men det er på ingen måte nødvendig.

Min tanke med alt dette her er at det er mer status å bruke mindre penger på noe som funker like bra.

Lenke til kommentar

Rett meg hvis jeg tar feil, men er ikke hensikten med cola-kjøleren at du kan ha den stående i kjøleren mens du drikker den og som et kjøleskap du har den stående i? isåfall vil ikke colaen bli til is med et så stort peltier element? skal ikke så mange minusgrader til for at den fryser...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-11-28 21:43, arnter skrev:

Rett meg hvis jeg tar feil, men er ikke hensikten med cola-kjøleren at du kan ha den stående i kjøleren mens du drikker den og som et kjøleskap du har den stående i? isåfall vil ikke colaen bli til is med et så stort peltier element? skal ikke så mange minusgrader til for at den fryser...

Tror ikke det blir noe problem. For det første, man får ikke plass til så mange bokser av gangen (de blir ikke stående der så lenge). Og for det andre, er man på LAN overlever ikke colaen særlig lenge før den blir drukket (igjen, den blir ikke stående lenge nokk i "fryseren").

Uansett er det ikke noe problem, ta de ut om de fryser! :razz:

[ Denne Melding var redigert av: petersveistrup på 2001-11-28 22:24 ]

Lenke til kommentar

Sorry Anders.. Leste feil i innlegget ditt...

Gikk visst litt fort der, ja..

Jeg oppfattet det til å være noe om at du synes at hjemmelaget vannkjøling var bare for å briefe, og egentlig ikke verdt alle de pengene du brukte på det..

Ikke meningen det der altså.

mvh ELWiss

Lenke til kommentar

Skal du drive å flame meg fordi jeg har penger opp i ræva oxo nå a? heh.. Det var bare det at jeg hadde en 156w peltier liggende fra før, men ikke turd å bruke den fordi den blir helt SYKT varm at det er til å bli redd av.. Derfor har jeg anskaffet meg en sinnsvak deltavifta på 62 db for å drive den på kjøleribba.. har bare testa den med ca 8v nå da, men siden jeg ikke har serielkobla så mye på strømen i strømforsyninga, er vel ikke det tallet reelt, men den kjøler ihvertfall.. Kjøpte faktisk metallet på fyllinga.. Her nede sleger dem slikt.. Ikke spør meg :smile: Og jeg gjør det ikke for showoff.. Skal alle kjøre rundt i ladaer med 15hester oxo da eller? Siden man kommer frem allikevel? :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...