horebore Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 (endret) Har problemer med en discolyssak som ikke takler så godt den ganske variende spenningen i nettet den er kobla til. Typisk pæresokler som sprekker o.l. Lurte derfor på om det gikk an å koble til et eller annet som "filtrerer" bort den ekstra spenningen når den kommer over et visst nivå? Det er ikke snakk om voldsomme spenningsforskjeller på kort tid, som lyn, mer sånn +/- 10-20 volt som endres sakte over lengre tid. Kikka litt på sånne overspenningsvern på komplett.no, men ble om mulig bare mer usikker på hva jeg trenger... Edit: leif Endret 1. mars 2005 av horebore Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Tror nok dessverre ikke det nei og hvis det finnes så koster det sikkert 2 skjorter og en halv loff Lenke til kommentar
horebore Skrevet 1. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2005 http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=121496&view=detailed gjør denne her noe av det jeg er interessert i? Lenke til kommentar
jogamaster Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Hmm, gjør spenningsvariasjonen at pæresokler sprekker, det hørstes mer ut som du misshandler utstyret ditt enn at det er spenningsvariasjoner som gør at sokklene sprekker. For at plaste skal sprekke trengs det rimelig høye spenninger. Når det gjelder spenningsvern så er de kun beregnet på korte impulser også det du viste til, men jeg må si at om du har utstyr som er så dårlig at sokklene sprekker burde du prøve å skaffe noe nytt. Det finnes ting som kan gi en helt stabil spenning men det koster nok mye mer enn de skrøpelige diskolysene dine. Men kan du gi litt mer beskrivelse av de lysene, er det noe du har byggd selv?? Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Hmm, gjør spenningsvariasjonen at pæresokler sprekker, det hørstes mer ut som du misshandler utstyret ditt enn at det er spenningsvariasjoner som gør at sokklene sprekker. For at plaste skal sprekke trengs det rimelig høye spenninger. Når det gjelder spenningsvern så er de kun beregnet på korte impulser også det du viste til, men jeg må si at om du har utstyr som er så dårlig at sokklene sprekker burde du prøve å skaffe noe nytt. Det finnes ting som kan gi en helt stabil spenning men det koster nok mye mer enn de skrøpelige diskolysene dine. Men kan du gi litt mer beskrivelse av de lysene, er det noe du har byggd selv?? Du kan gjerne fyre på en lampe og pære 3-400 volt uten at det tar skade av det! Lenke til kommentar
horebore Skrevet 1. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2005 (endret) Hmm, gjør spenningsvariasjonen at pæresokler sprekker, det hørstes mer ut som du misshandler utstyret ditt enn at det er spenningsvariasjoner som gør at sokklene sprekker. For at plaste skal sprekke trengs det rimelig høye spenninger. Når det gjelder spenningsvern så er de kun beregnet på korte impulser også det du viste til, men jeg må si at om du har utstyr som er så dårlig at sokklene sprekker burde du prøve å skaffe noe nytt. Det finnes ting som kan gi en helt stabil spenning men det koster nok mye mer enn de skrøpelige diskolysene dine. Men kan du gi litt mer beskrivelse av de lysene, er det noe du har byggd selv?? Det er snakk om et par Martin T-Rex'er som bruker halogenpærer med en keramisk sokkel med glass rundt, som det rett og slett kommer sprekker i. Utstyret blir ikke mishandlet, det henger fint i taket. http://www.martin.com/product/product.asp?product=t-rex Du sier det finnes ting som gir en helt stabil spenning, har du noen linker? EDIT: Heter det forresten sokkel? Mulig jeg har forklart meg dårlig. Jeg mener den nederste delen av pæra som du ser her: Endret 1. mars 2005 av horebore Lenke til kommentar
tempezzzt Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 (endret) ..Kjøp en UPS (Uninterruptable Power Supply) så får du jevn nettspenning. Den har også galvanisk skille. EDIT: Søk etter "UPS" på komplett.no Endret 1. mars 2005 av tempezzzt Lenke til kommentar
jogamaster Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 UPS hjelper vel mot spenningsvariasjoner ja, man kan vel skaffe noen ikke alt for dyre UPS er, MEN Spenningsendring burde ikke skade annet enn tråden i pærene, ikke selve det keramiske matrealet. Nå skal det sies at mye slikt utstyr har meget kort levetid på pærer uansett. Jeg så i manualen til den saken og det står 50timer. Men det blir jo et bra party på 50 timer da :-) Den saken står ikke i et tak som rister da. Men omn du synes det er verdt det så kan en UPS hjelp, jeg ser de har en på Komplett til 650Kr, på den står det utspenning +- 5%, dvs +-11V, så en liten forbedring vil det bli, om det er spenningen som er problemet. Lenke til kommentar
horebore Skrevet 1. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2005 Jeg bruker 500 timers pærer på de, så det skulle ikke være et problem. Tingen med huset er er at det er en ganske fet lysrigg i en av etasjene over, og når en kjører opp en 40-50000 watt, for så å ta fullstendig blackout, kommer det til tider mye rar spenning ut av stikkene i kjelleren. Men en UPS er altså det jeg er ute etter her? Lenke til kommentar
fredster Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Jeg bruker 500 timers pærer på de, så det skulle ikke være et problem. Tingen med huset er er at det er en ganske fet lysrigg i en av etasjene over, og når en kjører opp en 40-50000 watt, for så å ta fullstendig blackout, kommer det til tider mye rar spenning ut av stikkene i kjelleren. Men en UPS er altså det jeg er ute etter her? Med mindre du har ca. 10-15 formuer til overs, så styr unna denne løsningen.... Vi snakker her om ca 71 kVA, som er ca. 71 ganger pris og størrelse (fysisk også) den mest solgte "hjemme-UPS`en" fra APC ! Jeg ville heller kontaktet f.eks. EuroTek eller noen andre i den bransjen, for å få litt tips og råd. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) Du er klar over at det finne 2 typer spotpærer? den ene type reflekterer all varmen bakover den andre derimot reflektere all varmen fremover bruker du feil pære så kan det ta fyr eller smelte! Endret 6. mars 2005 av zandro Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Tror overspenningsvern skulle beskytte deg når den gråse lysriggen i etasjen over lapser på full last forde den spenningasvariasjonen den skaper er kortvarig puls. Det er ikke slik at overspenningsvern bare beskytter mot lynnedslag men også mot daglige spenningspulser på nettet. Det forekommer nemlig ganske ofte, faktisk flere ganger pr. dag. At sokkelen på pæra sprekker skyldes nok at det blir for varmt. Har opplevd at lokket på skrusikringer har sprukket av varme. Er den pæra kjølt av noe vifte? Lenke til kommentar
toreae Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 en discolyssak som ikke takler så godt den ganske variende spenningen i nettetJeg trodde en discolyssak skapte mer spenningsvariasjon enn hva nettet gjorde? Jeg tror ikke en liten variasjon (20 volt er under 10%) i spenningen er ditt problem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå