Gå til innhold

Skifte av batteri til iPod.

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt mange forskjellige modeller av iPod. Jeg husker godt da faren min fikk låne en 5GB iPod, den aller første som kom ut. Det var helt himmelsk å ha "ubegrenset" med musikk på en så smart sak. Så kom 2G, og jeg fikk meg en 20GB iPod. Den ble siden solgt til søstra mi, til fordel for en 15GB iPod 3G, altså tynnere enn 20GB 2G.

Nå har jeg hatt min 15GB 3G nærmer to år, og den henger fortsatt med. Kjæresten min har fått seg en 20GB 4G, men jeg syns allikevel menysystemet på 3G er bedre. Nåja.

Som mange kanskje har fått med seg, er ikke iPod i toppnivå når det gjelder batterikapasitet. Til tross for smart lading, og fullstendig utlading for hver gang, har jeg merket dette veldig med min iPod. Jeg har derfor lurt mer og mer på om jeg skulle ha skiftet batteri i den. Garantien hadde jo uansett gått ut.

Det neste jeg gjorde, var å søke på "iPod batteri" på Google. Det ga meg blant annet et treff på et svensk forum, der det både var linket til en svensk og en amerikansk nettside som solgte iPodbatteri til flere modeller. Jeg gidder ikke linke til dette da det kan oppfattes som reklame. Uansett er det ikke vanskelig å finne. Valget falt ihvertfall på den amerikanske siden, da prisen med frakt kom godt under den svenske prisen. Totalt kostet det meg vel drøye 300,- og batteriet kom meg i hende 3 eller 4 dager etter jeg bestilte på nett på kvelden. Fra California, via Paris, og til Oslo!

En kort oppsummering:

Jeg hadde bestemt meg for å skifte batteri på min 15GB, 3. generasjons iPod.

Det batteriet jeg fikk tilsendt, kom i ordentlig forpakning, med to hendige plastverktøy.

Batteriet er oppgitt til å være 30% kraftigere enn originalbatteriet. Dette gjelder 3G-iPoder, og batteri til 2G er visstnok enda kraftigere.

Da går vi i gang med bildene!

Som sagt kommer batteriet med to plastverktøy som brukes for å åpne iPoden med. Denne skal åpnes på langs, mellom plastikken og metallet.

ipod84vv.th.jpg

Her måtte det en del lirking til, og det står i manualen at du kommer til å mislykkes mange ganger før du får åpnet iPoden. Dette kan stemme ganske bra.

Men det går til slutt:

ipod58bh.jpg

iPoden er nå åpnet, og det første man blir obs på, er harddisken, og en tynn tynn lydkabel som går til minijack-festet i toppen. Denne vil man naturligvis nok ikke ryke. Denne kabelen henger fast med den ene enden på det hvite dekslet, og den andre enden på metalldekslet. Så denne må man være forsiktig med under hele operasjonen.

Harddisken fyller nesten hele baksiden, og er festet i bånn til en liten IDE-lignende kontroller:

ipod44vt.jpg

Nå skal harddisken løsnes fra kontrolleren sin, for å gi større arbeidsplass ved batteriskiftet:

ipod37kh.jpg

Legg merke til den blå gummimatten som ligger både over og under harddisken. Denne er vel enkelt å greit til stede for å gi beskyttelse for harddisken, samt beskytte mot antistatisk elektrisitet.

Det er nå på tide og ta ut det originale batteriet. Det sitter i en liten luke under den blå gummimatten, og er koblet til nederst til høyre i iPoden (rød pil) med en liten 3-pins kontakt.

ipod20cn.jpg

Her må det selvfølgelig litt lirking til, jeg brukte en pinsett med mothaker til å dra ut kontakten. Ledningen til batteriet er lagt under kretskortet, og der skal man også legge det nye batteriets ledning langs.

Da var alt ute av iPoden, og monteringen av det nye batteriet ventet.

ipod13zs.jpg

Dette var dessverre det siste bildet. Monteringen av det nye batteriet gikk fort for seg, og jeg var for ivrig til å få tatt noen bilder.

Monteringen av det nye batteriet gikk greit unna. Det var faktisk ca 1 mm tykkere enn originalbatteriet, så det måtte lirkes litt ekstra for å få det tilpasset. Ledningen var også tjukkere, så den måtte brettes så den ikke lå i veien for noe kretskort eller harddisk. Når alt var på plass og harddisken satt på plass, var det bare å forsiktig klikke "lokket" tilbake igjen, så iPoden blir helt lukket.

Og da er man ferdig!

Første gang etter montering lot jeg iPoden stå til lading over natten, og vel så det.

Resultat: Forlenget batterilevetid og økt fornøyelse av min gode gamle iPod! Det hele for under 350,-

Kan absolutt anbefales dersom du har en iPod med dårlig batteri og mangel på garanti. :thumbup:

Edit: Underveis blåste jeg fritt for støv både her og der, med en "luft på boks"-boks. Det blir faktisk ganske støvete inni en tett iPod.

Oppdatering: AndersT2 her på forumet kjøpte sitt iPod-batteri til sin iPod 3G gjennom www.eurobatteries.com, og har opplevd dårlige resultater. Det er ukjent om noe har gått galt, eller om batterier derfra ikke er helt til å stole på. Les gjennom tråden dere som er interessert, så finner man ut hva som lønner seg.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg leste dette virket det svært enkelt å få byttet batteriet, men spørsmålet er nå om du er svært dyktig, eller om "vanlige" folk kan klare det?

Jeg så at man verken må lodde noe, eller bruke andre elektronikkunnskaper, men at det nok trengs litt fingerferdighet.

Dette frister veldig, da min iPod (3G) skrur seg av hele tiden, selv om den er fullt oppladet, og garantien er gått ut. Har vurdert å kjøpe ny, men om jeg heller kan kjøpe nytt batteri og skifte selv (har også vurdert å sende inn, men til den prisen Apple skal ha kjøper jeg heller ny) så vil jeg heller prøve det først.

Var jo uansett såpass billig at det er verdt et forsøk...

Takk for veldig hjelpsom bruker"test"! :)

EDIT: Og en ting til... Er ikke iPoden limt sammen eller noe? Vil den sitte godt da man lukker den igjen, eller må man lime eller noe for at den ikke skal sitte løst og åpnes ved et fall eller lignende? (Vet det ikke er meningen de skal falle, men ting skjer :p)

Okei, EDIT#2: Fant nå en instruksjonsvideo om hvordan man gjorde det (som også så veldig enkelt ut) og fant ut at ikke det er noe lim. :)

Endret av ExizHW
Lenke til kommentar

Det er som du fant ut ikke noe lim, bare et hvitt plasdeksel som er klipset innpå et metalldeksel. Men du må lirke en god del med de medfølgende plastpinnene før du skjønner hvor du får åpnet. Så må du være veldig forsiktig i overkant av iPoden, der denne tynne, flate kabelen henger. Denne kabelen henger sammen i begge dekslene, så denne må man være forsiktig med under hele operasjonen.

Når du først har fått tatt ut harddisken og det gamle batteriet, må du være utrolig dum for å ikke få satt på det gamle igjen. Bare å være forsiktig med å få bøyd kabelen til batteriet så den ikke ligger i veien for noe.

Med dagens dollarkurs ble det totalt trukket 345,- fra min konto, der ca 160,- av de var frakt fra USA. :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

takk får en bra guide.

Du burte absolutt legge ut linkene til hvor man får kjøpt batteriene, siden du ikke jobber for dem så er det ikke reklame, men en opplysning for andre.

Har selv hatt den samme iPoden som deg, og det har ikke vært få ganger den nesten har havnet i veggen på grunn av batteriet.

Hadde ikke brukt den på 3-4 uker før jeg skulle bruke den i går, og jeg fikk endelig synka mot den nye PCen min (den gamle fikk aldri kontakt), selv om firewire ikke funker lenger.

Men når jeg skulle bruke den igjen nå, så hadde den stått i laderen i 2,5 døgn. Og når jeg skrudde den på var det kun 2 streker på batteriet, så jeg koplet opp batteri adapteren, og den viste seg etter hvert liten samarbeids vilje da den laget rarelyder via spilleren, og ikke spilte sanger (hang seg opp til jeg tok den ut).

Så tipper jeg prøver å kjøpe ett slikt batteri, hvis ikke så sier jeg forvel til iPoden og heller kjøper den nye Sonyen med MP3 og 30 timer avspillings tid.

Det verste med iPoden er ikke batteriet, men at man ikke har muligheten til å slå den helt av, vel å holde Pause inne, så settes den kun i ventemodus og bruker opp batteriet, kan like så gått la spilleren stå å gå.

EDIT: Bestilte i fra www.eurobatteries.com hvor de skulle ha (i følge valutakalkulatoren til aftenposten) kun 190,- for batteriet inkludert frakt. Får teste om det funker bra når det kommer.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

AndersT2, jeg kjøpte batteriet fra Macsale.com mener jeg å huske. De hadde ihvertfalll batteri til alle iPoder med Dock-connector, samt den eldre varianten. Det er nok fullt mulig å få tak i batteri til iPod mini (X-Shock).

Nå har jeg fått tak i en ødelagt iPod 10GB som jeg håper på å finne en harddisk til. Harddisken lager tikkelyder, og spinner skikkelig ujevnt.

Noen som vet om hvor man får tak i harddisk til slim-iPod?

Lenke til kommentar

Og nå har jeg hatt et vellykket batteriskifte!

Bestilte fra samme side som Playmofetish, og må si at alt gikk smertefritt...

Selv om jeg betalte like mye i frakt som for selve batteriet, var det absolutt verdt det, for å få en "ny", fullt fungerende iPod igjen.

Selve batteribyttet gikk også svært bra.

Tok ikke mange minuttene å få åpnet iPoden, og med instruksjonsvideoen macsales har var det absolutt ikke noe problem å få byttet ut batteriet.

Takk for tipset Playmofetish! Endelig kan jeg høre på musikk igjen! :thumbup:

Lenke til kommentar

Gledelig å høre, ExizHW! Personlig kan jeg ikke tenke meg en dag eller to uten musikk, så en fungerende iPod er absolutt nødvendig!

Jeg syns nesten man likesågodt kan gjøre dette batteriskiftet selv, og få et 30% bedre batteri, enn å betale 1000,- eller hva det nå er til Apple for å få satt inn samme standardbatteri som mister kapasiteten etter et år igjen...

Jeg bumper litt på min forrige post; er det noen som vet hvor man kan få tak i harddisker til iPod, eller ødelagte iPoder, der jeg kanskje kan bruke harddisken?

Lenke til kommentar

Fant til min store overraskelse ett nytt batteri liggende i postkassen kun 2 dager etter at jeg fikk beskjed om at de var utsolgt og det ville ta noen uker. Rett i postkassa kostet det nye batteriet kun 185 kr.

Fikk ikke opp ipodden med det medfølgende verktøyet, måtte bruke det til å lage en sprekk, for så å bruke skrutrekker for å brekke opp, da gikk det med en gang.

Batteriet var litt større en det andre, og plastikk beskyttelsen var ikke helt smeltet på slik at hjørnene ikke gikk nedi. Fikset dette enkelt med en kniv.

Resten var plankekjøring, bare plugge til batteriet og kople til harddisken igjen og kneppe i gjen lokket. Meget enkelt. Det må være dyre veksteder som Apple sender dem til siden den 3 minutters jobben koster 1-2000,- kroner.

Har ikke testet den enda siden det er helg, så jeg vil si i fra hvordan det funker i løpet av mandag/tirsdag.

Batteriet var på 850 mAH. Det står heller ikke noe på original batteriet så jeg får ikke sammenlignet. Hva er kapasiteten på det du brukte Playmofetish?

EDIT: Har brukt batteriet 2 dager nå, og det holder i hvertfall litt lengre enn de originale, men fortsatt ikke en hel arbeids dag. Men håper det vil jobbe seg litt opp, slik at det når full kapasitet snart.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Må anbefale alle å IKKE kjøpe batteriet fra samme sted som jeg gjorde, det har foreløpig kun vært litt bedre enn det gamle.

Jeg tok iPODen ut av laderen torsdags morgen, men fikk ikke brukt den før fredag med ved åtte tiden, da holdt batteriet 3 til 3,5 timer, iPODen suger batteri selv om den ikke brukes. Jeg skal i hvertdall ALDRI kjøpe den igjen, er dritt lei hele greia.

Lenke til kommentar

Kjøpte batteri til 3G-iPod, 40 Mb, her:

http://eshop.macsales.com/Catalog_Page.cfm...ries&Template=1

Dette har nå vært brukt i 4 måneder,oppgitt kapasitet er 850 mAh, mot originalt 650 mAh, og har fungert mye bedre enn det som stod i originalt.

Har målt mer enn 7 timer spilletid med .Wav-filer (ukomprimert) med dette batteriet.

Sendes desverre med UPS, frakten er nå nesten 35 USD, så det kunne vært en idé å samle flere bestillinger, dersom noen ville påta seg oppgaven.

De har også batterier til 1.Gen iPod med større kapasitet, det er revievs som påstår at de har fått over 30 timer spilletid på disse, usikker på hvilke filer de har spilt.

Lenke til kommentar

Er ikke spesielt imponert over det nye batteriet jeg satte inn, det holder maks i 3-4 timer og da setter jeg kun i gang å spille, og rører den ikke etter det.

Driver å tester om jeg får opp kapasiteten litt ved å kjøre den tom og lade den opp igjen, om og om igjen. Men den blir fullladet utrolig fort (2-3 timer), så det er noe galt.

Lenke til kommentar
Kjøpte batteri til 3G-iPod, 40 Mb, her:

http://eshop.macsales.com/Catalog_Page.cfm...ries&Template=1

Det var akkurat der jeg kjøpte fra også. Så mitt batteri er også 850 mAh. Jeg er fortsatt storfornøyd etter batteriskifte. iPoden holder lenge nok til en full arbeidsdag, med togturen fra og til jobben. Så vi er nok oppe i 6-7 fulle timer med konstant shuffle påskrudd, dette slite noe fra batteriet, siden harddisken spinner mer.

AndersT2, det kan virke som om det er noe litt galt hos deg. For å være litt frekk, du er sikker på at du ikke forvekslet batteriene mens du skiftet, og satte det gamle inn igjen?

Lenke til kommentar

er ganske skikker på at det har jeg ikke gjort, da jeg måtte ta bort litt av embalasjen rundt batteriet for at den skulle passe ordentlig. Men hva får man for å kjøpe billigste sort?

Skulle ha skjønt det, men men. Kan hende jeg kjøper en Sony 20 GB med MP3 støtte når feriepengene kommer.

Lenke til kommentar
Flott Playmofetish, kjempeguide! Tenker på å kjøpe meg en iPod selv; da kan denne tråden komme godt med :).

Jeg fatter ikke at du faktisk vurderer å kjøpe en IPod når du leser denne tråden. 6-7 timers batteritid er helt tragisk, og det er med et tredjepartbatteri, som du bryter garantien på spilleren ved å sette inn. :no:

Creative Zen Touch er littegrann større enn en IPod, ser bedre ut, har ikke den samme plastikkfølelsen, har bedre lydkvalitet og batteriet mitt varer i over 16 timer. Noe kortere når den blir slått av og på mye... Tar jeg ikke helt feil er den billigere også (For lat til å sjekke)

Just my 2 cents :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...