smartin Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Hepp folkens! Jeg har en PC som jeg gjerne skulle ha fått kjølt og støydempet med et relativt begrenset budsjett (mellom 500,- og 2.000,-). Jeg har nå et AOpen HQ48Pro kabinett med én ekstra Papst vifte i bakkant, og har byttet vifta i den originale PSU'en (300W) med en stillere Papst på 12 eller 19 dB. Etter at jeg oppgraderte fra min (gode) gamle P4 Northwood 2,0 Ghz til P4 Prescott 3,0 GHz (med boxed-kjøler) har både temp og støynivå steget betraktelig! Har i tillegg et passivt kjølt Radeon 9600-kort (ja, er ikke noe hardcore gamer akkurat) + én Seagate- og en WD-disk i kabinettet. Idle temp ligger iflg Asus PC Probe på ca 50-55 C, og HK-temp like under. Under load ligger den godt over 65 C, og da er støynivået ikke til å holde ut, spesielt med tanke på at maskinen står på soverommet. Mine spørsmål er da: -bør jeg kjøpe nytt kabinett? ev. hvilke? Har sett litt på Lian Li Scand og AOpen H600B (vil ikke ha frontdeksel, men må ha USB i forkant). - kan jeg beholde min nåværende PSU, eller bør den byttes? Har aldri hatt problemer med den, og syns den støyer minimalt i forhold til det andre i maskinen (les: CPU!) Ev. så kan den beholdes inntil videre og byttes ved senere behov. - bør jeg skifte CPU-kjøler? Eller vil en forhåpentligvis betraktelig forbedret luftgjennomstrømming i et nytt kabinett hjelpe nok? Målet er ikke å få en helt lydløs maskin, men mer det å dempe "støytoppene" som oppstår under gaming og annen load gjennom redusert temperatur i kassen. Håper på god hjelp nå Mvh, Martin Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 (endret) Aopen 600B er jo et bra kabinett,dette leveres med en god strømforsyning innmontert til en pris på ca7- 800 kr . Bra kjøp . http://www.psdata.no/ps.asp?it=99235&mlevel=010600 Når det gjelder det LianLi kabinettet vil vel dette gi en bedre luftgjennomstrømning siden det har 2 stk 120 mm vifter + en på 80 mm og siden du har psu så ville nok dette bli det beste alternativet for deg . Endret 1. mars 2005 av Snekker`n Lenke til kommentar
smartin Skrevet 1. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2005 Takker for svar, har bestilt Lian Li nå <offtopic> hva med vannkjøling, eksempelvis Big Water-settet? Vil dette passe i kabinettet, og vil jeg få noen nevneverdi gevinst i form av redusert støy/varme med det settet? </offtopic> Martin Lenke til kommentar
Eijnar Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Om det vil passe i det kabinettet er jeg litt usikker på, men med litt modding så går nok det Dette settet vil nok få ned varmen en del på CPU, skjermkort osv. men har du ikke planer om å overklokke er dette settet bare "waste of money". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå