Gå til innhold

Våpentråden! (Tidligere: JIPPI! AG3 i BF2)


ED209

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men nå som de skal bytte våpen, skal de bytte ut mg3 også?

Mg'en har vært siden andre verdenskrig og har vært et driftsikkert våpen. Håper den blir værende i det norke forsvaret.

Hvis den skal byttes ut håper jeg inderlig ikke det blir med den amerikanske versjonen, ser jo direkte diger ut. Må jo være et slit å drasse på den.

 

Fant forresten flere bilder av ag'en inne på Silent Heroes sin side.

 

Bilde 1

Bilde 2

Bilde 3

Bilde 4

 

Spiller SH en del og anbefaler flere å gjøre det. Vanskeligere fordi her er det snakk om teamwork.

 

Edit: Ups, bildene var litt for store å legge inn her.

Endret av Rattata[No]
Lenke til kommentar
' date='02/03/2005 : 18:42']
Men nå som de skal bytte våpen, skal de bytte ut mg3 også?

Mg'en har vært siden andre verdenskrig og har vært et driftsikkert våpen. Håper den blir værende i det norke forsvaret.

Hvis den skal byttes ut håper jeg inderlig ikke det blir med den amerikanske versjonen, ser jo direkte diger ut. Må jo være et slit å drasse på den.

hvilken MG tenker du på? M249? den er jo knøttliten.

M240 brukes mest på kjøretøy og M60 er vel ganske på vei ut.

 

Men Forsvaret vil vel sikkert kjøpe mest mulig samlet, dvs både PDW, Rifler og MG for å spare penger. så Norge kan ende opp med H&K en gang til, HK23 er jo en ganske grei MG visstnok.

 

AG3 blir vel da overlevert HV og det som da er til overs lagt på lager.

Lenke til kommentar
De kunne jo ha kjøpt inn MG43.. Er H&K som lager dem så hvis de bestiller de også så er det vel prosenter ute å går, og det kan forsvaret trenge :p

Har du noen spec. på den?

Ser jo gedigen tung ut i forhold til MG'n som allerede er i det norske forsvaret.

Mener det var den jeg tenkte på når jeg sammenliknet med det amerikanerne bruker, er det den??

Lenke til kommentar

Caliber 5.56 x 45.  
Cyclic Rate 750
Mag Capacity belt
Modes of Fire Safe/Full
Width (in/mm) 3.54, 90
Height (in/mm) 9.84, 250
Weight (lb/kg) 18.85, 8.55
bbl. length (in/mm)18.9, 480
Overall Length (in.mm) 41.34, 1050

 

EDIT1: Tror det ikke er den våre amrikanse venner bruker. Den heter vel noe som m249 SAW, men det er godt mulig at de har fått lisens til å lage den selv og modifiseren selv.

 

EDIT2:mg43pile.jpg

Amrikanerene har den men jeg tror dem ikke bruker den så mye.

Her er det blitt fyrt av 102,000 skudd i en såkalt "toturtest" i "Yuma Proving Grounds, Yuma, Arizona"

 

EDIT3:Squad Automatic Weapon (SAW), M249 Light Machine Gun

m249saw-2.jpg

Er denne det amrikanske forsvaret bruker for det meste. (tror jeg)

Endret av rkg1000
Lenke til kommentar
[iC,02/03/2005 : 23:40] Ja, Rkg, det er M249 SAW det Amerikanske forsvaret bruker.

 

Hvorfor skulle USA kjøpe våpen fra Tyske heckler&Koch når de produserer flere våpen enn biler selv? :p

Den amerikanske hæren har vel ikke særlig med våpen fra H&K nei. Eneste jeg kan tenke meg er spesialstyrker som bruker MP5 til nærstridsoppdrag...

 

M249 SAW er bare en modifisert FN Minimi (annen koble og heteskjold), og FN er en belgisk våpenfabrikant. Virker som noen tror det er fra H&K her...

Endret av HeRbie
Lenke til kommentar
[iC,02/03/2005 : 22:40] Hvorfor skulle USA kjøpe våpen fra Tyske heckler&Koch når de produserer flere våpen enn biler selv? :p

Fordi H&K lager bedre våpen enn de i USA?!

Nå fikk jeg lyst til å si LOL (LOL er et idiotisk ord).

Tror du de i USA bryr seg? Alt handler om PENGER! Det er billigere å kjøpe sine egne våpen!

 

Dessuten, på 60-70 tallet var det nokså vanskelig å i det hele tatt se en Europeisk- eller Asiatisk bil i USA.

Simpelthen fordi de får dem MYE billigere når de har produsert dem selv.

Og ikke diskutèr, USA har knapt et eneste ett utenlandsk våpen.

Lenke til kommentar
[iC' date=03/03/2005 : 12:42] Nå fikk jeg lyst til å si LOL (LOL er et idiotisk ord).

Tror du de i USA bryr seg? Alt handler om PENGER! Det er billigere å kjøpe sine egne våpen!

 

Dessuten, på 60-70 tallet var det nokså vanskelig å i det hele tatt se en Europeisk- eller Asiatisk bil i USA.

Simpelthen fordi de får dem MYE billigere når de har produsert dem selv.

Og ikke diskutèr, USA har knapt et eneste ett utenlandsk våpen.

nja, ikke nødvendigvis fordi det er billigere.

politikk spiller veldig mye inn på alt i USA og du kan regne med at de lar kontrakten gå til en amerikansk bedrift fordi det hjelper den amerikanske våpenindustrien, amerikanske arbeidsplasser osv.

toll/avgifter på utenlandsk vare er også typisk i USA

Lenke til kommentar

nja, ikke nødvendigvis fordi det er billigere.

politikk spiller veldig mye inn på alt i USA og du kan regne med at de lar kontrakten gå til en amerikansk bedrift fordi det hjelper den amerikanske våpenindustrien, amerikanske arbeidsplasser osv.

toll/avgifter på utenlandsk vare er også typisk i USA

Enig med du. Amerikanerne er litt sære sånn sett.

Lenke til kommentar
[iC,03/03/2005 : 12:42] Nå fikk jeg lyst til å si LOL (LOL er et idiotisk ord).

Tror du de i USA bryr seg? Alt handler om PENGER! Det er billigere å kjøpe sine egne våpen!

 

Dessuten, på 60-70 tallet var det nokså vanskelig å i det hele tatt se en Europeisk- eller Asiatisk bil i USA.

Simpelthen fordi de får dem MYE billigere når de har produsert dem selv.

Og ikke diskutèr, USA har knapt et eneste ett utenlandsk våpen.

nja, ikke nødvendigvis fordi det er billigere.

politikk spiller veldig mye inn på alt i USA og du kan regne med at de lar kontrakten gå til en amerikansk bedrift fordi det hjelper den amerikanske våpenindustrien, amerikanske arbeidsplasser osv.

toll/avgifter på utenlandsk vare er også typisk i USA

Det var jo det jeg sa! Jeg sa jo at det handler om penger. USA skal ALDRI tape penger. Det har de ikke råd til, for de skal jo kaste dem vekk ved å gå i krig! ;)

Lenke til kommentar
[iC' date=03/03/2005 : 17:07] Det var jo det jeg sa! Jeg sa jo at det handler om penger. USA skal ALDRI tape penger. Det har de ikke råd til, for de skal jo kaste dem vekk ved å gå i krig! ;)

okei. mitt poeng er at amerikanerne ikke nødvendigvis går for billigste løsningen, de ønsker å holde seg til det som er amerikansk (f.eks boeing vs airbus), selv om de opprinnelig vil tape på det.

typisk løsning er avgift på import slik at amerikansk vare blir 'billigere'

...apropos ag3

Lenke til kommentar
Er du sikker på at det var G36 de refererte til? Britene bruker sin engelskproduserte SA80 vet du som også har rødpunkt sikte-hus.

Var i så fall ikke klar over at de brukte andre H&K våpen enn PSG-1 og MP5 så ikke skyt meg om jeg tar feil her..

 

Edit, etter en liten søkerunde på mine bookmarked våpensider ser det ut som at du har rett Jensen.

 

The future of the L85 rifle remains unclear but there's some rumor that it could be retired from British service around the year 2006, and replaced by another design (most probably, the Heckler-Koch G36 assault rifle).

Vel, jeg husker ikke om han sjøforsvarsmannen mente om britene testet det eller ikke, men det virker jo slik.

 

En annen ting jeg kom på, er at jeg kan huske jeg leste (kan det ha vert på nasf sine sider?) om folk som opplevde at siktet på G36'en sprakk i veldig lave temperaturer. Så jeg håper fremdeles på C8 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...