Gå til innhold

Våpentråden! (Tidligere: JIPPI! AG3 i BF2)


ED209

Anbefalte innlegg

[iC' date=01/03/2005 : 08:07] BTW: Hvorfor skal AG3'n være med i BF2? Det er jo stort sett bare Norge som bruker den! (den kommer til å byttes ut snart, mot G-36'n)

Kanskje Norge er med i BF2. En overraskelse når spillet slippes. :whistle::D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
' date='01/03/2005 : 08:11']
[iC,01/03/2005 : 08:07] BTW: Hvorfor skal AG3'n være med i BF2? Det er jo stort sett bare Norge som bruker den! (den kommer til å byttes ut snart, mot G-36'n)

Kanskje Norge er med i BF2. En overraskelse når spillet slippes. :whistle::D

Skulle vært basert litt nyere tider: en egen level i Nord-Norge der nordmennene ligger og venter på russerne :p Spennende, hehe. Ånei!

Lenke til kommentar

På den nettsiden hvor jeg hentet bilde lå dette bildet av AG'en under Amrikanske våpen. Lurer på om det kanskje skal være med en form for NATO samarbeid, feks. at Norge er med, kanskje, eller????? :hmm:

Neh, trokke det. (men lov å fantasere, hehe) :D

Lenke til kommentar
Norge , Tyrkia , Chile bruker AG3 tror jeg.

Sikkert flere også.

 

*Og Pakistan*

Er vel kun i Norge den heter AG3, siden den er laget på lisens av Heckler&Kock. Det egentlige navnet er Gewhër 3, altså G3.

 

Hellas bruker den. Sverige bruker den også i det som er svenskenes svar på HV. I sverige heter den AK-4 og ble utfaset da de tok i bruk AK-5 som har 5.56 -såkalt NATO standard.

 

Da jeg var i Kosovo forklarte en svensk fenrik greit fordelen med å gå fra 7.62 til 5.56 ammunisjon; selv ett upresist skudd fra 7.62 dreper en mann mens 5.56 sårer fienden. Og en såret soldat krever som kjent mer ressurser av laget sitt en enn KIA.

 

For øvrig er den 12.7 M82 rifla (Barreten) ett MØV (Materiell Ødeleggelses Våpen) og ikke beregnet på personell. Brukte det for å destruere UXO og miner da jeg var ute. I Norge er det HV på Dombås som utdanner skyttere på MØV, så ikke ett vondt ord om HV.. ;)

 

Edit : Leif

Endret av Cluster1
Lenke til kommentar
Skyt med flerskudd med AG paa blink ca 20 meter unna og jeg er offisielt imponert om mer enn 3 skudd treffer blinken ja :p

Dude, på flerskudd klarte jeg 7 treff første gang jeg prøvde på 30 meters hold.

imponert eller? ;)

 

og forsvaret har vel ikke bestemt seg enda for hva som skal erstatte AG3'n,

blir vel etter all sansynlighet enten en G36 variant eller den Kanadiske C8 (en slags m4)

De har vel heller ikke fått pengene på bordet til å kjøpe våpen,

kommer sikkert i nyhetene den dagen AG3'n skrapes..

Endret av Roskov
Lenke til kommentar

Er da ikke så vansklig å skyte flerskudd med ag3en :o

 

Den går iallefall ikke til himmels. Mener jeg fikk inn ca 15 treff på 10 meters hold (Ikke 200meters blinker nei :p)

 

Men det er jo bare rett og rimlig at de har med ag3en i ett spill som dette :) Variasjon fryder jo tross alt.

Lenke til kommentar
Norge , Tyrkia , Chile bruker AG3 tror jeg.

Sikkert flere også.

 

*Og Pakistan*

Er vel kun i Norge den heter AG3, siden den er laget på lisens av Heckler&Kock. Det egentlige navnet er Gewhër 3, altså G3.

 

Hellas bruker den. Sverige bruker den også i det som er svenskenes svar på HV. I sverige heter den AK-4 og ble utfaset da de tok i bruk AK-5 som har 5.56 -såkalt NATO standard.

 

Da jeg var i Kosovo forklarte en svensk fenrik greit fordelen med å gå fra 7.62 til 5.56 ammunisjon; selv ett upresist skudd fra 7.62 dreper en mann mens 5.56 sårer fienden. Og en såret soldat krever som kjent mer ressurser av laget sitt en enn KIA.

 

For øvrig er den 12.7 M82 rifla (Barreten) ett MØV (Materiell Ødeleggelses Våpen) og ikke beregnet på personell. Brukte det for å destruere UXO og miner da jeg var ute. I Norge er det HV på Dombås som utdanner skyttere på MØV, så ikke ett vondt ord om HV.. ;)

 

Edit : Leif

Det var visst noen som hadde skutt på personell med en slik 50. Barret (Amerikanere :roll: )

 

Hoy som det ble baluba og rett opp i den Amerikanske høyesteretten med den saken.

 

Men jeg fatter enda ikke hvorfor AG3'en skal være med i BF2!

Amerkanere har aldri, og kommer aldri til å bruke den.

 

Da bruttern var i Kosovo, møtte han på flere Amerikanske soldater, og de fikk prøve både den Amerikanske M-4'en og den litt eldre M-16'en.

 

Bruttern forklarte den som ei "kjedelig" rifle, da det var VELDIG lavt rekyl i den.

Mens Amerikanerne storkoste seg med å få svi av krutt med AG3'en (som var som en kannon for dem)

 

Men nå må vi slutte å komme av topic! :p

Er det noen som har funnet en forklaring på hvorfor AG3'en skal være med?

 

BTW. Du som la ut bildet: Ja, AG3'en skal endelig byttes ut med den nyere, mindre, mer treffsikre, og dyrere utgaven, G-36.

Det har vært mye diskusjon om denne rifla skulle kjøpes inn lenge, men 300.000kr pr. rifle er ikke akkurat...veldig lite. :ermm:

Lenke til kommentar
[iC,01/03/2005 : 18:31] Det har vært mye diskusjon om denne rifla skulle kjøpes inn lenge, men 300.000kr pr. rifle er ikke akkurat...veldig lite. :ermm:

300.000 du :wow:

Må være per kasse det. En AG3 koster ca 5000, og en MG3 koster ca 12.000.

Tviler på at en g36 koster mer en 10.000, spesielt med rabattene forvaret får med en kjempebestilling.

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Du tar nok feil med tanke på prisen.. blir jo 1/3 av hva en Pingueen rakett koster, selv på det svarte markedet får man en G-36 til en 100 del av den prisen. ;)

 

Norge har hatt G-36 flere år allerede. De ble i første omgang kjøpt inn til Kystjegerkommandoen (KJK) og i ettertid har Telemark Bataljon overtatt dem, om ikke alle så i alle fall en stor del av dem.

 

Når det gjelder utfasingen av AG3 er det enda ikke bestemt hvilket våpen som skal erstatte den men det står mellom H&K's G-36 og kanadiske Diemaco C8. C8 har FSK brukt flere år så det er våpen som enkelte avdelinger har god erfaring med. Så langt er i alle fall Steyeren skrinlagt, selv om jeg personlig synes det er ett hærlig våpen.

 

Til deg som mente at USA aldri har brukt AG3 våpenet tar nok feil, det er ett yndet våpen med stor kapasitet som snikskytterrifle siden det har rekkevidden og presisjonen, samtidig som det har omstiller.

Nå blir H&K PSG-1 brukt mer og mer, og det er ett våpen basert på AG3 med lik oppbygging og kaliber. Slenger med ett bilde.

hk_psg1_l.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...