Gå til innhold

Våpentråden! (Tidligere: JIPPI! AG3 i BF2)


ED209

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. M16 var aldri ment som en erstatter til M1 Thompson serien, M1 er en

maskinpistol, Den ble faktisk brukt under hele Vietnam krigen selv om

om den var faset ut av M3a1 bedre kjent som The Grease Gun ( Fett pressa ).

Og etter å prøvd en så skjønner jeg det godt atM3 ble aldri noe suksess. Men

Kunne finnes i flere mekaniske enheter frem til 90 tallet.

M1 treffer låve døra uten problemer. Grunnen til at noen finner den vanklig å

skyte med, er at den skyter med såkalt åpen bolt alla MG3, det vil si vær

Gang du napper i avtrekken, går hele bolten fram over,noe som skaper mere

bevegelse i våpnet ved første skudd. Men det gjelder 90% av alle

maskinpistoler fra den tiden.

2. AK47 er ikke det riktige navne å bruke, du finner ikke mange av dem i dag.

De fleste såkalte AK47, er egentlig AKM, eller kopier fra andre land. Den

orginale AK47 var egentlig ganske tung og produsert i 3 varianter. Den

moderne AK begynte å dukke opp med AK74 serien. Mange AK er veldig

upresise våpen, men det finnes noen få som er veldig presise også.

Det er litt avhengie av produsenten. Har bare prøvd 3 AK, og ingen av

dem var noe å rope hurra for. Fikk bare prøvd en på full auto (AKM)

og det var ok kontroll på våpnet. En moderne AK er på høyde med

vilken som helst annen miltitær rifle når det kommer til presisjon.

3. Du treffer det du vil treffe med en AG3 på full Auto på 20 meter.

Det kan jeg demonstre når som helst.

4. M1 garant har et 8 skuds magasin, den bruker 30.06 ammo eller 7.62*63

men Amerikanerne sier bare 30. cal. Våpnet sparker ganske vilt, så noe

hurtig skyting men den er ikke å anbefale.

5. Leste et sted i denne våpen tråden om en som sa at han brukte 44mm anti luft

ammo, det er feil dere brukte 40 mm. Nu har det nu aldri vært noe go kvalitet

på opp læringa i LVA-Bn sine to L70 batteri på Bardufoss, men det burde du ha

fått med deg. ;) . Men du lå vel å purka på kasserne M for det meste :tease:

Lenke til kommentar

Jo men M8 var XM8 i fjord, å det var ikke så mange som trudde på den.

M8 regnes foreløpig som en midlitidlig løsning til XM29.

US Army har jobbet med den i ganske mange år(XM29). Men jeg trur den blir for dyr, selv for USA. Ender nok opp kun i utvalgte avdelinger(XM29).

Innmaten på en M8 er omtrent de samme som G36.

Lenke til kommentar

Tilbake til hørselskader fra disse ulike våpene.

 

La meg spørre på denne måten. hvilke andre våpen enn AG3 har så ødeleggende virkning på hørselen. Nåtid, som under 2 VK?

 

Man hører jo historier fra krigen om at folk ble midlertidig hørselhemma, men om alle hadde "bråkt" like mye som AG3, så regner jeg med at langt flere av dem som f.eks var med i VK2 hadde vært uten hørsel for resten av livet.

 

Er det spes med AG'en eller må man bare regne med å miste hørselen i krig etter ett magasin på full auto?

 

Det ser ikke ut som troppene i irak (usmc) bruker noen form for hørselvern. Jeg så en film fra falklandskrigen, og der var det en del som hadde øreplugger på under ild. Men engelskmennene brukte jo FN-LAR elelr noe som sikket bråker like mye som en AG.

Lenke til kommentar
Er det spes med AG'en eller må man bare regne med å miste hørselen i krig etter ett magasin på full auto?

Nå er det ikke slik at man mister hørslen av litt bråk. Gjentar man bråket ofte, så tar hørselen skade. Mye AG3 er brukt uten hørselsværn uten at hørselen er forandret. Riktig nok har man litt nedsatt hørsel rett etter et overfall eller kontakt, men susingen gir seg.. :)

 

FA med AG3 er lett så lenge man har litt kroppsvekt. Rifla er nøyaktig nok så det holder.. det er personen som bruker den som må vite hva han driver med eller ha forutsetningene.

Lenke til kommentar
nå må man huske at sktyer man en ag alene ute, er ikke lyden så høy, står man vedsiden av noen som skyter den, bråker det noe jævlig

Joda. Bråker litt mer det, men å miste hørselen? Kommer mer an på øret enn rifla det tror jeg.

 

Blir en AG3 avfyrt nerme hodet får man problemer med balansen lenge før hørselen. Dessuten blir man jo mer å mer vant til lyden også. Kan til tider være ubehagelig i starten, men etter en stund føler jeg det nesten som å bruke ørepropper.

Lenke til kommentar
Jo men M8 var XM8 i fjord, å det var ikke så mange som trudde på den.

M8 regnes foreløpig som en midlitidlig løsning til XM29.

US Army har jobbet med den i ganske mange år(XM29). Men jeg trur den blir for dyr, selv for USA. Ender nok opp kun i utvalgte avdelinger(XM29).

Innmaten på en M8 er omtrent de samme som G36.

Innmaten på XM8 er tatt fra XM29, noe som gjør den så "guddi"

Lenke til kommentar
Blir en AG3 avfyrt nerme hodet får man problemer med balansen lenge før hørselen. Dessuten blir man jo mer å mer vant til lyden også. Kan til tider være ubehagelig i starten, men etter en stund føler jeg det nesten som å bruke ørepropper.

Nåvel , har aldri fått balanseproblemer pga. støy men har fått dotter i ørene i opptil 1 uke etter "støyen". Balanseproblemer er vel noe man får ved ekstrem vedvarende støy eller ultralyd(evt. "akustiske våpen") om jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar
Nåvel , har aldri fått balanseproblemer pga. støy men har fått dotter i ørene i opptil 1 uke etter "støyen". Balanseproblemer er vel noe man får ved ekstrem vedvarende støy eller ultralyd(evt. "akustiske våpen") om jeg ikke tar helt feil.

Jeg ordla meg litt feil her. Det jeg mente at utenom midlertidig øresus er det kun balansen som blir påvirket av smellene. Det er kun der og da, altså ikke noe permanent. Vondt i ørene kan man alltids velge å ikke tenke på. Det er desto verre når balansen blir påvirket i større grad. Balansen kommer seg jo etter noen sekunder.. øresusen tar litt lenger tid.

 

..men nå er ikke jeg en øre-nese-hals-ekspert heller da :p

 

Edit: "akustiske våpen" har jeg ingen kjenskap til, så du har rett for det jeg vet.

Endret av Atanatar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...