Gå til innhold

Våpentråden! (Tidligere: JIPPI! AG3 i BF2)


ED209

Anbefalte innlegg

 

..men AG3 = G3A3, og "AG3" med innskyvbar kolbe heter AG4 eller G3A4...

 

G3 serien bruker 7.62mm skudd, mens AK47 bruker 7.68mm

 

G36 serien er laget av plastik (forrholdsvis), og en metallramme inni.  f.eks politiet i New York  har måttet erstatte forsjeftet og div. deler av plast med Alu..

Oi, her var det mye tull og tøv..

 

AG3 med innskyvbar kolbe heter AG3F1 ikke AG4.

 

AG3 bruker 7.62x51 mens AK-47 bruker 7.62x39. I tillegg er AK-47 gassdrevet ikke rekyldrevet som AG3, og har mindre rekyl.

 

G36 er ikke laget av plastik men kompositt, samme som bl.a Glock 17 (P80)

Litt forvirret her...

Sånn som jeg har forstått det så har Heckler & Koch en G3A3.

Denne er det en norsk versjon av som kjent heter AG3. Det skal ha blitt gjort noen modifikasjoner for å tåle kulde etc, men jeg vet ikke helt hvilke. Jeg har hørt noe snakk om at børsa i utgangspunktet er meget bra, så det eneste som er gjort er å lage en litt større beskyttelse til avtrekkeren for å gjøre den mer kompatibel med store vinterhansker.. :)

 

Er det noen som vet noe om dette som kan si om jeg har rett eller galt? :)

Det ble nok gjort endel forandringer ja, men hovedgrunnen til at H&K G3 ble kalt AG3 her i landet er at vi allerede hadde en Battaljonsstilling som heter G3, altså en post fyllt av en person (tror han var kaptein i artilleriet da jeg var inne iallefall). For ikke å blande sammen disse to, la de til en A på begynnelsen, noe som også sammenfalt fint med "Automat Gevær" :)

 

edit: Big Hawk: er det noen våpenintresserte som ikke vet hvem Eugene Stoner er?? :tease:

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
om dere har fulgt med på landskytterstevnet så ser dere at det er mange som bruker ag3 på felt og stang.

 

Så det må da være mulig og treffe med våpenet!

siden du har sett på landskytterstevnet, så har du kanskje lagt merke til at de har problemer på de lange holda?

Lenke til kommentar
Jhp-kuler (Jacketed Hollow Point) hadde vært morsomt med H&K G3, Massiv effekt.. men dog ikke på personer med skuddsikre vester og/eller hjelm.

Hollow-points er kjekke de, men prosjektiler med utarmet uran; her snakker vi morro for hele familien...

Nei Nei Nei.... Ei "pil" er mye mer gøy

standard stridsvogn ammo.....

Lenke til kommentar

De norske gutta i afganistan er nok blandt eliten av soldater i Norge. Og disse er helt sikkert ganske godt trent. Så det å håndtere en AG3 er en smal sak for dem. I motsetn til mesteparten av norske værnepliktige som verken har muskler nok eller dedikasjon nok til å føle seg komfortabel med den klumsete AG3'en.

 

For amerikanerene som self også har elitestyrker av minst samme kaliber som de norske afganistangutta, men som ofte også har mer eller mindre vanlige soldater med "vanlig trening" så er nok en M16 et mye mer hendig våpen.

 

I krig ville jeg selv valgt M16 framfor AG3, da jeg regner med at mesteparten av tiden hadde gått ut på å drasse rundt på denne rifla. Og det er vel egentlig svært få situasjoner hvor man trenger mer gjennomslagskraft enn det man får med M16 uansett.

Lenke til kommentar
De norske gutta i afganistan er nok blandt eliten av soldater i Norge. Og disse er helt sikkert ganske godt trent. Så det å håndtere en AG3 er en smal sak for dem. I motsetn til mesteparten av norske værnepliktige som verken har muskler nok eller dedikasjon nok til å føle seg komfortabel med den klumsete AG3'en.

 

For amerikanerene som self også har elitestyrker av minst samme kaliber som de norske afganistangutta, men som ofte også har mer eller mindre vanlige soldater med "vanlig trening" så er nok en M16 et mye mer hendig våpen.

 

I krig ville jeg selv valgt M16 framfor AG3, da jeg regner med at mesteparten av tiden hadde gått ut på å drasse rundt på denne rifla. Og det er vel egentlig svært få situasjoner hvor man trenger mer gjennomslagskraft enn det man får med M16 uansett.

Man trenger AG3 når man dulter borti en fyr som drar på like mye pansring som en tank

Lenke til kommentar

Har selv skytet med AG3. Den er ikke så kraftig som folk skal ha den til å være. riktignok så er norge det eneste NATO landet igjen som har 7.62 * 51 mm ammovåpen. de andre NATO landene har gått over til 5.56mm , som er betydlig dårligere. Litt sørgelig at norge skal kvitte seg med AG3 og gå over til Diemaco C8 Som er en 5.56mm "angrepsrifle"

Endret av COMMANDO X
Lenke til kommentar

Nu håper jeg virkelig ikke at vi velger C8 ( trudde ikke det var avgjort, kilde please), da får vi gevær lag med virkelig pinglete ildkraft. C8 standar er en Canadisk version av M4. M4 er ikke like kraftig som M16, mister mye av kraften i kula etter 150 meter på grun av det korte løpet. Og etter hva jeg har lest så gjelder det samme for C8.

Lenke til kommentar

Når vi fortsatt snakker om "M16 vs AG3" kan jeg jo nevne at jeg kjenner noen som gjore Joint Winter '96 i Troms, og han skulle inn i på området sitt, hvor han bare hadde på seg NATO-genser og vanlig soldatutstyr, så kommer en lastebil med Marines, og en av dem sier "Yo man, you know where we can get our hands on some firewood? We are from Florida and we are dying"

 

Den historien ler jeg like mye av i dag som første gang han fortalte den :cool:

Lenke til kommentar
Nu håper jeg virkelig ikke at vi velger C8 ( trudde ikke det var avgjort, kilde please), da får vi gevær lag med virkelig pinglete ildkraft. C8 standar er en Canadisk version av M4. M4 er ikke like kraftig som M16, mister mye av kraften i kula etter 150 meter på grun av det korte løpet. Og etter hva jeg har lest så gjelder det samme for C8.

Det stemmer. Det er et ganske så dårlig våpen egentlig når du tenker gjennomslagskraft.

Lenke til kommentar

Steyr AUG var favoritten sist jeg hørte, men det er jo lenge siden.

Her lister de noen aktuelle våpen.

Da må jeg gjøre førstegangstjeneste med den som ikke er en håndkanon

Det skal du jo bare være glad for. Det er rett og slett slitsomt å skyte med en AG3. Og ikke minst bære f**nskapet :p

Endret av w00tson
Lenke til kommentar

Jeg tjenestegjorde med AG3'en og jeg syntes ikke noe særlig om den hehe...

 

Ville mye heller hatt en C36, som helt sikkert er mye lettere å håndtere. Og den er sikkert minst liketreffsikker osv.

 

Nå vet ikke jeg helt hvordan det er med skuddsikre vester osv.

 

Noen som vet hva slike vester tåler? F.eks jeg har jo hørt at en slik vest politiet har..den lette varianten ikek stopepr rifleskudd, men helelr 9mm og lignende.

 

Men hva med de "army" vestene som USMA har? Vil dem stoppe kuler fra rifler? Fra AG3? Dem har jo metalplater noen steder som sikkert stopper det meste men....

 

Noen som har oversikt?

Lenke til kommentar
Det skal du jo bare være glad for. Det er rett og slett slitsomt å skyte med en AG3. Og ikke minst bære f**nskapet 

 

Enig der!

 

Husker at selv med dobble hørselvern (klokker og ørepropper) så syntes jeg det smalt godt...ristet i kroppen osv...TENK dere hvordan det blir om man skyter uten noen form for ørebeskyttelse...Ikke mange skudda før man får varige mën. Og for ikke å snakke om hvor skuddredd man komemr til å bli :)

Lenke til kommentar
Den historien ler jeg like mye av i dag som første gang han fortalte den :cool:

Haha, ja det er sant. Jeg var der i 96' og store deler garnisonen var med på denne øvelsen. Da de kom tilbake fortale de om alle US Marines soldatene som da ikke var særlig høye i hatten og klagde fælt på kulda. :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...