Gå til innhold

Våpentråden! (Tidligere: JIPPI! AG3 i BF2)


ED209

Anbefalte innlegg

ja hehe...la oss si at alle kan dumme seg ut litt i tid og utide.

 

Litt av det ligger også til innstillingen til soldatene også. Vi her i Norge tenker som så at vi kommer aldri i krig så vi gjør minst mulig...og lærer minst mulig om militære taktikker osv...de fleste jeg kjenner hadde denne innstillingen. Self noen som vil i FN som tar mer i da men.

 

Amerikanerne f.eks vet at det dem øver på kan redde livet dems...for dem kan med stor sannsynlighet regne med å være med på en væpnet konflikt i framtiden.

 

For oss er det lek. For dem er det blodig alvor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I 1.gangstjenesten fikk kompaniet/troppen min se og holde rundt 30 automatrifler og maskinpistoler fra forskjellige steder i verden. Var ikke mange som vill ha bytta bort AG3`n. Bla føltes m16 som et stykke plastikk. Forsvaret hadde testet M16 i minus 20 grader her i Norge, noe som ved flere anledninger førte til sprekker i våpenene(løpet). Et stort minus med ag`n er tyngden. tyngden med montert m79 og innskyvbar kolbe er ubehaglig stor. må i tillegg vedlikeholdes hele tiden for at det ikke skal klikke. tanken på pussing, olje, rødsprit og vonde fingre i syvduker/op gjør meg kvalm hehe.

Endret av cock hammer
Lenke til kommentar

cock hammer: Vet akkurat hvordan det er. Jeg bruker kun ag med modifiserte magasiner(sammentapet) noe som utgjør litt. Egentlig så synes jeg vekten på den er ganske passe. Kjekt å bruke som slagvåpen de gangene det behøves også. :)

 

Vedlikehold dropper jeg ganske enkelt med mindre den har ligget i gjørme eller under vann en stund. Opplever ytterst sjelden klikk likevel. Litt vedlikehold blir jo gjort når man kjeder seg litt, men ikke mer enn å legge i en pussefille dyppet i olje. For andre som holder til på kysten og i nærheten av saltvann har jeg et lite tips; Olje er rett å slett ikke godt nok til felt-puss utvendig. Det er tidkrevende, tørker ut fingrene og er du så uheldig å få i deg ørlite grann så blir ikke magen serlig fornøyd. Hvis du har tilgang til grease, så bruk dette istedenfor. Den kan fint holde ag'n rustfri og fin i over en uke med mindre den blir brukt hardt til andre ting enn å skytes med og bæres. Som sagt gjelder dette kun utvendig. Altså på ting som ikke har noe med selve avfyringen å gjøre. Hvordan greasen vil oppføre seg inne i kammeret vet jeg ikke og ikke vil jeg finne ut av det heller.. :p Greasen får jeg fra rep-settet i båten, så det er ikke noe pes å ha litt med seg i en tom tape-boks. Anbefales!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hepp!

 

Noen som har lagt merke til om AG'n er med i demoen??

 

Har ikke fått lastet ned demoen selv da jeg ikke har tilgang til nett for å få det gjort.

Har fått forhåndsbestillt, så nå sitrer jeg av spenning. :)

Ja AG3en er med i demoen

Lenke til kommentar
Det norske forsvaret kan på ingen måte måle seg med det amerikanske..verken på utstyr elelr personell.

Say what?!

 

Kan være enig i at de amerikanske styrkene har mye bedre utstyr, noe som sier seg selv med tanke på de syke summene som går til forsvaret i USA.

Personellet derimot er absolutt ikke noe å skryte av! De plukker rekrutter fra nederste hylle dvs. fengselsdømte, eks narkomane, folk som har bodd på gata osv. Skal ikke si at de mangler motivasjon eller trening, men de eier ikke dømmekraft eller common sense og det er flere mangler på generell basiskunnskap som bla. Norske styrker er oppvokst med.

Lenke til kommentar
Edit: AG3 er en av de kraftigste millitærriflene i bruk ja. kraftigere en AK47 også.

Åssen kan det være siden de bruker samme ammunisjon (7.62mm)?

Tror jeg forklarte dette for 3 måneder siden, men jeg kan gjøre det igjen. ;)

AG3 bruker 7.62x51 mm, altså 7.62mm bredde på kulen, og 51mm hylselengde.

AK47 bruker 7,62x39mm. Samme diameter på kule og løp, men 12mm kortere hylse, dvs "12mm mindre krutt".

Lenke til kommentar
ahh..ok! ;) Bra forklaring. Men kulene er identiske sant? Blir jo bare slagkrafta som er større. Sikkert myyyeeee større også, men men.. :\

Kulene behøver ikke være identiske, dette kommer ann på ammunisjonen. Bare diameteren behøver å være identisk for å passe i løpet. En 50. desert eagle og en 50. kaliber mitraljøse har samme diameter på kulene, men man kan trygt si at de ikke er lik.

Lenke til kommentar

kulene er ikke helt indentiske nei..

 

Fant et bilde med en rekke typer kuler i. Som dere sikkert har lest så bruker AK47 7.62x39mm, AG3(G3A3) 7.62x51mm og G36, M16 og de fleste andre moderne angreps riflene 5.56x45mm. Dere ser hvilken kule som er hva i bildet. Kan nå bare se forskjellen på ammunisjonene for AK47, AG3 og G36 nedenfor. :)

 

Service%20Carts.jpg

 

Nederst på denne siden finner dere en tabell med infomasjon om hver en kule som er i bildet over. Tabellen viser kulenes vekt(uten hylse), munningshastighet og energi.

(Munningshastigheten varierer vist etter hvordan løpet på geværet er.)

 

Se nederst på siden for tabell.

 

Tror det meste skal være riktig. :)

Endret av Duztey
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg tar vel ikke i om jeg sier jeg har skutt endel med ag3, så jeg er relativt kjent med den og dens kraft. Er det noen av dere som vet hvordan denne er i forhold til m16 og ak47 med tanke på kraft? Gjennomslagskraft, penetreringskraft eller hva det nå enn heter hadde vært gøy å se disse tre i forhold til hverandre.

 

Her om dagen - på Discovery - var det program som omhandlet skuddsikring av personbiler. De hadde bilruter som stanset prosjektiler fra rifler som bla. m16. Hvordan ville feks ag3 klart seg?

ang. penetrasjonsevner.

 

Så en sammenligning av Vietnam era M16 vs AKM (den de fleste tror er AK47...mindre detaljer endra, basicly samme gunner) på discovery.

 

AKM/M16 VS Betongblokk type "grunnmur byggekloss"

 

AK'en delte betongblokka i 2, M16'enen laget ett fint lite hull men gikk ikke gjennom.

Ettersom AKens 7,62x39mm er svakere enn NATO standard på G3, så kan du selv tenke deg :)

 

 

Ang. AKens svakhet ang. treffsikkerhet. En dyktig hær vil etablere taktikker som omgår det problemet. Som Vietcong og NVA gjorde. stikkord er: Close quarter ambush. Angrip fienden så nært at teoretisk nøyaktiget på 200+ meter ikke har noe å si. For M16 var overlegen på treffsikkerhet, de gangene den funka..(husk, vietnam era versjonen, dagens er mye bedre. - Grunnen til at den jamma så mye var overfølsomhet til skit og slikt, samt at kruttet vistnok ikke fulgte de riktige spesifikasjonene Eugene Stoner gav hæren da de kjøpte rifla :p De brukte standard ladninger som gav mye dritt...)

Lenke til kommentar

Wov viste ikke at denne tråden eksisterte : ) her var det mye morsom lesing : )

Mr Lee du vet hvem Stoner er, ikke værst. Som du sier så er ikke den gamle M16 og den nye helt det samme. M16A2 og senere modeler (M16a3/4) bruker en tyngre kule en den gamle M16, har et tyngre løp med en annen rifling. Jeg har desverre ikke prøvd den moderne M16, men jeg har hold i den noen ganger.

Den virker mer solid en den gamle. I Vietnam ble soldatene fortalt at ikke trengte å rengjøre den. Det kombinert med med feil krutt type ( les:det krutte er biligst vi tar det), førte til en masse probs med M16. De løste det med en ny krutt type og en tegneserie av Will Eisner :D . Will Eisner lagde en bruker maunual i tegneserie format om rengjøring av M16, som ble spred ut til soldatene. Det ble også forandra noen små ting med gass systemet i M16.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...