Gå til innhold

Våpentråden! (Tidligere: JIPPI! AG3 i BF2)


ED209

Anbefalte innlegg

Om en person er truffet av g36 eller ag3 tror jeg kommer på et ut. Trykkbølgen etter ag3'n er såpass kraftig at jeg tror det går opp i opp. Nå skal det sies at man som soldat kommer oftere opp i situasjoner der man må skyte igjennom noe før man treffer målet. Dette er allt fra glassruter og vegger til trær. Personlig ville jeg som sagt enda satset på ag3, men g36 er jo et (om ikke flere) hakk lettere å bruke.

 

Ja, g36 bruker 5.56 :)

Jeg tror du tar feil, det at 5.56-kula splintres i mye større grad gjør mer skade på kjøtt. AG3-kula splintres i kun få deles, og gjør dermed mindre skade.

 

Forsvaret har jo til og med skrytt av at AG3-ammoen er NATOs mest "humane" fordi den uskadeliggjør en soldat uten å gjøre så store skader som nato-standarden 5.56mm.

 

Men siden kula er mindre, har den mindre gjennomslagskraft.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
' date='20/04/2005 : 13:28']
12.7 er morsomt, ogsaa her er sniperutgaven aa anbefale. Plukker enkelt maal paa 3/4km avstand :p

 

Den er forbanna tung men :p

hahaha, du plukker ikke lett et mål på 3/4km, *ler meg skakk*

 

Tror du kan skyte opp mot 2km, men da er det er stort mål vi snakker om.

Men jeg mener den norske versionen har innstillig i siktet fra 200 til 800m.

 

Njaal

Skarpskytterne i jegerkorpset på Rena må treffe en skive (eller kvadrat, husker ikke) på 1x1m på 800m for å bestå, tror jeg.

Noen som vet dette mer nøyaktig?

Lenke til kommentar
Jeg tror du tar feil, det at 5.56-kula splintres i mye større grad gjør mer skade på kjøtt. AG3-kula splintres i kun få deles, og gjør dermed mindre skade.

 

Forsvaret har jo til og med skrytt av at AG3-ammoen er NATOs mest "humane" fordi den uskadeliggjør en soldat uten å gjøre så store skader som nato-standarden 5.56mm.

 

Men siden kula er mindre, har den mindre gjennomslagskraft.

Hmmm, tror du blander litt nå.

7.62 NATO er helstøpte kuler med blykjerne. Det du beskriver om at kulene splintres er vel egentlig jaktammo med blyspiss som gjør.

Det som gjør skade av etter å bli skutt med "Full metal jacket" er trykkbølgen som kommer etter kula.

Hvis du feks. skyter en kule ca. en centimeter fra øret til en person, vil øret bli rever rett av. Dette er det trykkbølgen som gjør.

Ble også forklart om kinetisk energi tidligere i tråden, dette er også en medvirkende årsak til skade.

Lenke til kommentar

Rattata[No] det er jo en Softair-Minigun som skyter BB kuler, kunne du ikke heller tenkt deg en skikkelig minigun som drar avgårde 6000 hissige 7.62 runder i løpet av 2 minutter?! :cool:

 

For å se hvordan du må gå fram for å skaffe deg en (og hvorfor du må selge den igjen etterpå) kan du sjekke denne siden..

 

Edit:

Man skulle bodd i statene og hatt $50.000 under madrassen så kunne man kjøpt seg en FN HERSTAL M249 5.56mm (beltematet maskingevær) av den typen som forsvaret i USA bruker til SAW (Squad Automatic Weapon) bare man har lisensene i orden.. :thumbup:

 

Ligger forresten flere autentiske våpen til salgs hos Subguns.com NFA Sale Board.

flag55txt.jpg

Endret av Cluster1
Lenke til kommentar
Rattata[No] det er jo en Softair-Minigun som skyter BB kuler, kunne du ikke heller tenkt deg en skikkelig minigun som drar avgårde 6000 hissige 7.62 runder i løpet av 2 minutter?!  :cool:

 

Hehe, joda. Men blir for mye papirarbeid for å få seg en slik sak. Da hadde det vært like morro å hatt en BB minigun. :p

 

flag55txt.jpg
Endret av Rattata[No]
Lenke til kommentar

Personlig likte jeg aldri AG3'en. Den var altfor tungt til at jeg klarte å bruke den med letthet. Self et svært kraftig våpen. Men man må jo ha doble hørselvern for å unngå senskader....tviler på at 5.56 amo spec's våpen bråker like mye.

 

Min favoritt er M16. Den er lettere. Og går jo egentlig for å være et svært godt våpen. I vietnam krigen var jo M16 også svært godt likt av dem små folka der borte. Ikke det at jeg er så liten, men når dem likte våpenet, må jo jeg som er en god del større kunne bruke det med ytterst letthet.

 

Jeg har aldri selv prøvd M16 da..det skal sies.

 

Men jeg er ikke to meter høy og en meter i skulderbredde heller da. Folk som innhar en slik fysikk vil jo sikkert ikke ha problemer av noe slag med AG3.

Lenke til kommentar
Personlig likte jeg aldri AG3'en. Den var altfor tungt til at jeg klarte å bruke den med letthet. Self et svært kraftig våpen. Men man må jo ha doble hørselvern for å unngå senskader....tviler på at 5.56 amo spec's våpen bråker like mye.

 

Min favoritt er M16. Den er lettere. Og går jo egentlig for å være et svært godt våpen. I vietnam krigen var jo M16 også svært godt likt av dem små folka der borte. Ikke det at jeg er så liten, men når dem likte våpenet, må jo jeg som er en god del større kunne bruke det med ytterst letthet.

 

Jeg har aldri selv prøvd M16 da..det skal sies.

 

Men jeg er ikke to meter høy og en meter i skulderbredde heller da. Folk som innhar en slik fysikk vil jo sikkert ikke ha problemer av noe slag med AG3.

Jeg har hørt det var omvendt - at M16-riflene var så ustabile at noen amerikanske soldater foretrakk AK-47-en for dens overlegne pålitelighet. M16-en måtte bli rengjort hver gang den var nedi søla for å kunne avfyres, mens AK-en kunne skyte selv etter en forfriskende dukkert under vann.

Lenke til kommentar
Personlig likte jeg aldri AG3'en. Den var altfor tungt til at jeg klarte å bruke den med letthet. Self et svært kraftig våpen. Men man må jo ha doble hørselvern for å unngå senskader....tviler på at 5.56 amo spec's våpen bråker like mye.

 

Min favoritt er M16. Den er lettere. Og går jo egentlig for å være et svært godt våpen. I vietnam krigen var jo M16 også svært godt likt av dem små folka der borte. Ikke det at jeg er så liten, men når dem likte våpenet, må jo jeg som er en god del større kunne bruke det med ytterst letthet.

 

Jeg har aldri selv prøvd M16 da..det skal sies.

 

Men jeg er ikke to meter høy og en meter i skulderbredde heller da. Folk som innhar en slik fysikk vil jo sikkert ikke ha problemer av noe slag med AG3.

Jeg har hørt det var omvendt - at M16-riflene var så ustabile at noen amerikanske soldater foretrakk AK-47-en for dens overlegne pålitelighet. M16-en måtte bli rengjort hver gang den var nedi søla for å kunne avfyres, mens AK-en kunne skyte selv etter en forfriskende dukkert under vann.

Du har nok rett der, i tillegg var gjennomslagskraften for liten i M16, slik at de kompanserte med for mye krutt. Dette førte til at våpenet ofte låste seg i strid.

 

Njaal

Lenke til kommentar

Nja..AK-47 regnes som et mer upresist våpen, men joda..AK-47 er også regnet som det mest robuste våpenet som er laget. Den tåler alt mulig, men det er ikke helt poenget. Så lenge man holder m16 rein og fin så er den et bedre våpen. Problemet soldatene under vietnam klaget på var som dere sier en del klikk..men tenk på at m16 var helt ny under vietnamskrigen og hadde en god del barnesykdommer pga sine tekniske finesser. Ak-47 er et mindre komplisert våpen og derfor mer robust.

 

Men treffsikkerheten er best å regne med M16.

 

I dag er derimot M16 et strålende våpen.

Lenke til kommentar

Jeg tar vel ikke i om jeg sier jeg har skutt endel med ag3, så jeg er relativt kjent med den og dens kraft. Er det noen av dere som vet hvordan denne er i forhold til m16 og ak47 med tanke på kraft? Gjennomslagskraft, penetreringskraft eller hva det nå enn heter hadde vært gøy å se disse tre i forhold til hverandre.

 

Her om dagen - på Discovery - var det program som omhandlet skuddsikring av personbiler. De hadde bilruter som stanset prosjektiler fra rifler som bla. m16. Hvordan ville feks ag3 klart seg?

Lenke til kommentar
Rattata[No] det er jo en Softair-Minigun som skyter BB kuler, kunne du ikke heller tenkt deg en skikkelig minigun som drar avgårde 6000 hissige 7.62 runder i løpet av 2 minutter?! :cool:

Hvorfor da ikke plukke av mitraljøsen som står på jagerfly?

 

General Electric in 1946 recognized with the Ordnance Corp.

    the potential of Gatling's "before-its-time" invention, and applied

    a high tech electric motor, coupled with modern gun mechanism de-

    sign and high strength materials, to fire the resulting Vulcan gun

    at more than 6000 shots per minute in sustained bursts.

A new family of Vulcan guns soon came about that fired many

    different cartridges, the 37mm, 30mm, 27mm, 25mm, 20mm, calibre .60,

    calibre .50, 10mm, 7.62mm, and 5.56mm, all firing at gun rates from

    200 shots per minute (spm) to 10,000 spm. These new guns are of

    various configuration in response to military requirements. Some

    have seven barrels, others have six or five, four or three.

It is due to the Vulcan's high performances that these guns

    have been chosen to arm almost all of the U.S. Air Forces fighter

    aricraft for the past three-and-one-half decades.

 

10.000 spm! type 37mm!

Sweet mama!

Lenke til kommentar
Nja..AK-47 regnes som et mer upresist våpen, men joda..AK-47 er også regnet som det mest robuste våpenet som er laget. Den tåler alt mulig, men det er ikke helt poenget. Så lenge man holder m16 rein og fin så er den et bedre våpen. Problemet soldatene under vietnam klaget på var som dere sier en del klikk..men tenk på at m16 var helt ny under vietnamskrigen og hadde en god del barnesykdommer pga sine tekniske finesser. Ak-47 er et mindre komplisert våpen og derfor mer robust.

 

Men treffsikkerheten er best å regne med M16.

 

I dag er derimot M16 et strålende våpen.

Problemet fra Vietnam var faktisk at de første modellene ble sent ut uten rengjørings verktøy, fordi de var så selvsikre på m16 sin driftsikkerhet.

en blemme de lærte fort av for å si det sånn.. ;)

Lenke til kommentar
Her om dagen - på Discovery - var det program som omhandlet skuddsikring av personbiler. De hadde bilruter som stanset prosjektiler fra rifler som bla. m16. Hvordan ville feks ag3 klart seg?

 

AG3 ville klart seg like dårlig som du andre riflene. Skuddsikrerne kjenner jo self til AG3 og dens kraft. Sikkert ikke noe problem å stoppe en AG3 kule.

Lenke til kommentar
Problemet fra Vietnam var faktisk at de første modellene ble sent ut uten rengjørings verktøy, fordi de var så selvsikre på m16 sin driftsikkerhet.

en blemme de lærte fort av for å si det sånn.. 

 

slikt kan jo lett skje ja...men en ting om amerikanerne..dem er flinke til å rette opp i slike feil. M16 er i dag utvilsomt et meget meget godt våpen. Vil tro en hel del bedre enn AG3.

 

Husker det ble nevnt at m16 ikke tålte kulde og div...(mens jeg var i forsvaret for ti år siden) og at AG3'en klarte seg mye bedre i nordnorge under øvelse osv..det var kolben det var snakk om. Men jeg tror det var mer propaganda fra norsk side hehe...Det norske forsvaret kan på ingen måte måle seg med det amerikanske..verken på utstyr elelr personell.

Lenke til kommentar
Hvis det norske forsvaret ikke kan måle seg, hvorfor gjør vi det alltid bedre enn amerikanerne på Joint Winter øvelsene da?

Hehe, ja til og med når Norsk befal får beskjed om å tape, så gjør de det bedre.

En veldig god venn av meg var yrkesbefal i Porsanger for noen år siden.

De hadde fått beskjed om at de skulle ut, bli oppdaget og la seg bli tatt av amerikanerne.

De gjorde som de fikk beskjed om og tuslet avgårde. Det som skjedde var at de oppdaget amerikanerne istede.

Da bestemte kompisen min seg for å angripe de istede. Han kontaktet HK for å få klarert dette og om å få atilleri, så var det bare å fyre løs.

De fikk 98% kill score for denne aksjonen. :p

 

En annen ting som er hysterisk morsomt men samtidig irriterende er at amerikanerne ikke overhode har peiling på å kjøre Hummer på norske glatte veier. De ligger strødd overalt.

Tror ikke de har skjønt at det lønner seg dårlig med "breidekk" på glatta.

Det som er irriterende er at de sperrer jo veien i flere timer for å få bilene opp igjen.

Lenke til kommentar

Vel, Joint Winter har vært her hvor jeg bor de i fjor og året før, i fjor så var det de NORSKE som var på blueland som skuffet størst her oppe, de skulle kjøre rett inn å ta bygda, men det endte med at HV, som var på Oppforia LEKET seg med snø scooter og drev på rett foran nesa på dem, og dette var damn så artig å se på, alt stoppet bare :p

 

og HV her hadde fått _helt_nytt utstyr, ja hvordan vet jeg dette ? Onkelen til en venn av meg er kaptein i HV og vi var der når han fikk det, så av en stygg merkelig grunn så trudde Blueland at HV var JegerKompaniet som lurte oppe i fjelle her, helt feil :p

 

Og Blueland soldatene er ganske blinde og da, jeg og 2 venner bestemmte oss får å herse med dem, tok på oss kamuflasje klærne våre, tapet på oss rødt, og skulle se hvor "blind" de egentlig var, dette endte med at vi lå UNDER 7M fra en pratulje på 11 personer som hørte oss hele tide, etter 10 min så de oss og peppret løs etter oss, ikke noe annet å gjøre enn å springe da :p og de er ikke akkurat vanskelig å springe fra heller ! Etterhvert så fant vi ett antiluft lag som har en sånn artig infarød sak, disse ble redd da vi lusket oss inn på de, vi sto 5 meter unna der og da han ene skvatt som fan og tok av med 2 skudd :p

 

De Norske er også GANSKE latterilge da, ikke bare Amrikarne og Britene ! :dribble::tease:

Endret av Lucas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...