Tinker Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Har lett litt rundt etter stoff om temperaturovervåking av de forskjellige komponenter. Ser på forumet at det kan være stor forskjell/variasjon på hvordan de forskjellige HK/bios leser temperatuerer og nøyaktigheten av disse. Med nymontert vannkjøling lurer jeg på hvordan du måler tempen på ditt system, og om du har noen gode anbefalinger av utstyr for å få korrekte målinger. Lenke til kommentar
Bach Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Spørs hva slags prosessor du har med tanke på plassering av probe. Sjøl har jeg socketA. På det forige kortet monterte jeg en egen probe i sokkelen. Var et jækla pirk å få til, men den rapporterte etter hva jeg kan begripe ganske riktig. Bilde1 Bilde2 Kjøpte akkurat et AN7 pga Soundstorm (optisk til flerkanalsforsterker og mulighet for å kode om DirectSound til DolbyDigital 5.1 så jeg slipper å trekke masse kabel i tillegg) . På AN7 leses tempen av via dioda inne i prosessoren, og det skal være rimelig riktig. Men "grovt øyemål" tilsier at denne tempen er helt feil. Har montert probe helt inntil kjerna. Men det som er veldig lett er at proba, nesten uansett "god" plassering, bare måler tempen i bunnen av blokka. Og denne tempen er litt i overkant av vanntempen og derfor uinteressant. En liten "regel" for god plassering er at tempen i løpet av et par sekunder skal stige 5-10 grader etter at du slår på maskina. Det blir nok probe i sokkelen på dette kortet også ... "Gradestokkene" mine er forresten fra en dobbelsak til LianLi. Compunurse er samme greia. Men om du trenger to blir det billigere å kjøpe en LianLi. Skriv hva slags prosessor du har så er det sikkert flere her som har noen tips. Lenke til kommentar
Peacock Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Det er nok probe som er det beste og mest korrekte i denne sammenhengen. jeg har hørt mange rykter om at hovedkort diodene kan vise opp til over 10 grader feil.....dette er forøvrig veldig forskjellig fra hovedkort til hovedkort men som sagt jeg vil tro at probe vil være det beste.... På microplex har de et bra digitalt termometer, som jeg har hørt at mange oc bruker... link:termometer Lenke til kommentar
EpziloN Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 jeg har Abit AN7 og er temmelig sikker på at tempen vises riktig. Epz. Lenke til kommentar
Spawn0611 Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Heisann. Kan gi dere litt informasjon på egne erfaringer. Satt i går kveld å byttet hovedkort. Jeg hadde i maskin et Abit IC7-max3 kort, da hadde jeg en idle temperatur på 40 grader, byttet i natt kort til Asus P4C800-E Deluxe, å har nå i dag en idle temperatur på 25 grader. Tror nok den riktige temperaturen ligger sånn midt i mellom, da Asus kort er kjent for å vise for lite, mens Abit er kjent for å vise for mye. Man må nok montere en 3 parts temperaturmåler får å "kanskje" få det riktige resultatet. Lenke til kommentar
Tinker Skrevet 1. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2005 Takker for svar! Akkurat nå kjører jeg en P4 2,4 NW på et Abit IC7. Den kjøles med en DangerDen RBX blokk. BIE II extr, Swiftech mcp 650 pumpe. I bios leser jeg idle tp på 40* C. Så leste jeg omtrent akkurat det Spawn0611 og Peacock skriver ovenfor her, at Abit måler ca.10* for mye. Løsningen må kanskje bli å måle med noe av det utstyret dere antyder. Vet dere hvor "system temp" måles forresten? Lenke til kommentar
Bach Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 jeg har Abit AN7 og er temmelig sikker på at tempen vises riktig. Epz. Bare en liten bump. Har akkurat montert proba i sokkelen, og mitt AN7 viser ca 6 grader mindre enn proba. CPU er en XP2100+ på steroider. Vannkjøling. Lenke til kommentar
Ostepølsa Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 jeg har Abit AN7 og er temmelig sikker på at tempen vises riktig. Epz. Hvordan kan du være så sikker på det ? Finnes ikke mange hk som viser riktig temp.. Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Eit sånt termometer kan en ikkje kjøpe det på Rema 1000 og fikse det under cpu-en sjølv? Og samtidig måle temperatur som blir blåst ut frå psu? Eg tenker på eit slikt som måler temp. ute og inne som heng på veggen heime hos mor og far din LINK: Noe eg har tenkt litt på... Lenke til kommentar
Bach Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Eit sånt termometer kan en ikkje kjøpe det på Rema 1000 og fikse det under cpu-en sjølv? Og samtidig måle temperatur som blir blåst ut frå psu? Eg tenker på eit slikt som måler temp. ute og inne som heng på veggen heime hos mor og far din LINK: Noe eg har tenkt litt på... Det er jækla trangt nedi en prosessorsokkel. Og det er vel uansett bare socketA fra AMD som har plass. Men på AMD64 er kjerna høyere og det er godt mulig det er plass til en tempsensor inntil kjerna under kjøleren. Det du kan gjøre for å få to "eksterne" prober på et REMA100-meter er å lodde ut den interne termistoren (som regel en blå sak) og skjøte på med en kabelstump. Og denne proba har en litt mer brukendes størrelse. http://overklokking.no/guides/termometer/index.html Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Okey. Har AMD 64 som du sier det er god plass i. Og det er Rema 1000 og ikkje 100 for å vere pirkete:D Skal kjøpe meg et termometer og starte så kjapt som mulig! Lenke til kommentar
HetrTiXc Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 En god ide er ofte å kjenne på ribba/blokka. Det gir ofte en idikasjon på om sensoren viser for mye eller for lite... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå