Gå til innhold

Unge Høyre's knallstart på valgkampen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er helt absurd: 18-åringer kan bli sendt i krig eller bli valgt inn på Stortinget, men å gå inn på puben for å bestille en gin og tonic, det har de ikke lov til, sier Unge Høyre-leder Torbjørn Røe Isaksen til Dagsavisen.

 

Idiotargument: Idiotisk ting A er lov, derfor må idiotisk ting B også være lov. :no:

 

Forøvrig lukter det oppmerksomhetsbehov lang vei av dette forslaget.

 

Skjerpings UH!

Lenke til kommentar

Husker skoledebatt på skolen min i fjor... han fra det kommunist partiet gikk til direkte personangrep på KrFUs representant :roll:

 

Uansett om det er et triks eller ikke, synes jeg det er et bra forslag, alle over 18 får tak i sprit på en måte eller en annen, så hvorfor ikke bare gjøre det lovlig... Er man gammel nok til å kjøpe alkohol, synes jeg man burde få lov til å kjøpe alt.

Lenke til kommentar

Ser ikke noe poeng i at sterkere alkohol skal være forbudt, mens lettre alkohol (øl/vin/rusbrus) skal være forbudt. Begge deler er alkohol, en shot og en øl inneholder ca like mye alkohol.

 

Det eneste forsjellen er hvor fort du får inn alkohol.

Dette gjør og at de kan kjøpe drinker på utesteder, hvor bartender sier stopp når de har fått nok. I stedet for at de drikker seg helsefalig fulle hjemme (på HB?).

Lenke til kommentar

En ting å nevne: det er ikke alltid bartenderen sier stopp, og ofte kjøper kompiser drinker for hverandre... så på utestedene er jeg enig i 20 årsgrense (23 og 25 noen steder også), det fordi at man slipper alle fjortissene...

 

At man drikker mer hjemme enn ute er også selvsagt, siden det er 10 ganger så billig (nesten)... Og norske utesteder har ikke akkurat ryktet på seg for å servere de sterkeste drinkene...

 

Jeg tenkte mer i retning lovlig kjøp av brennevin fra polutsalg... (jeg støtter også forslag om å selge vin/sprit i dagligvarebutikker, og tror ikke det vil føre til økt alkoholmisbruk)

Lenke til kommentar
En ting å nevne: det er ikke alltid bartenderen sier stopp, og ofte kjøper kompiser drinker for hverandre... så på utestedene er jeg enig i 20 årsgrense (23 og 25 noen steder også), det fordi at man slipper alle fjortissene...

Dette blir et valg av utestedene, men jeg vil også tro at mange av de stedene som har 20 år i dag vil opprettholde denne grensen.

 

men, noen vil også senke grensen ned til 18.

Lenke til kommentar
Det er klassisk UH triks da. Forrige skoledebattrunde presterte enkelte fra UH å sprette ei rusbrus under debatten. Velkjent FpU triks også igrunn. Rope høyt om billigere alkohol og lavere aldersgrenser og vips, full pott.

And? Det er jo akkurat det vi går inn for, så hvorfor ikke få lov til å poengtere det?

 

Og når jeg blir atten, og kan kjøre bil, jeg kan sitte i parlamentet vårt, jeg kan bli konkursrytter, hva jeg ikke kan. Jo, jeg kan ikke ta en gin tonic...

 

Rettferdig og riktig? Nei. Er man myndig, er man myndig. Tror ikke det gjør store forskjellen heller, vil man drikke gin så får man nok tak i det uansett. Er derfor bare fint om vi får det "legalisert".

Lenke til kommentar
Rettferdig og riktig? Nei. Er man myndig, er man myndig. Tror ikke det gjør store forskjellen heller, vil man drikke gin så får man nok tak i det uansett. Er derfor bare fint om vi får det "legalisert".

Altså så er ikke dette noe å verken være engasjert imot eller for... tror ikke noen vi gå sterkt imot høyre hvis de fronter det. Har egentlig ingenting med høyre sin parti angenda, og dermed bare et billit triks for å vinne fjortiss gunst.

Lenke til kommentar
og så er det valgkamp igjenn dere, nå skal UH manne seg opp med saker å dra på turne på alle skoledebattene med.. yiihaa

Bra Unge Høyre.

 

Er man voksen nok til å bli dømt for handlinger når man er under 18 (forutsetningen for å tildele straff er at personen forstår hvorfor han/hun dømmes) bør loven også tilsi at man er voksen nok til bruke alkohol.

 

Enten får man senke aldersgrensen på røyk/alkohol eller øke rammen der man kan ilegge straff til de under 18.

Lenke til kommentar
Det er klassisk UH triks da. Forrige skoledebattrunde presterte enkelte fra UH å sprette ei rusbrus under debatten. Velkjent FpU triks også igrunn. Rope høyt om billigere alkohol og lavere aldersgrenser og vips, full pott.

Merkelig hvorfor du bare nevner høyresida's merkelige episoder...

Hos oss var vi så heldige at hu som representerte SV satt med gråten i halsen gjennom hele debatten, og bare søyt i stedet for å argumentere, mens han fra V ikke ante hva han stod for. Det virker rart når du er ferdig med å presentere partiprogrammet på 30 sek, mot de andres 2 min, og aldri sier noe siden i debatten unntatt å gjenta partiprogrammet =/

Lenke til kommentar

Venstre er på høyresiden da, så der nevnte jo du det samme som alle andre ;)

 

Men selvfølgelig nevner folk bare høyresiden fordi de misliker deres politikk og synes det er en latterlig populistisk måte å dra stemmer på. Du blir som regel ikke dritpopulær av å gjøre det som er riktig, når det gjelder å "innskrenke" friheten til andre mennesker.

 

Du kom uansett ikke med et lignende populistisk utsagn fra venstresiden, så da gjør vel ditt innlegg liten nytte.

Lenke til kommentar
Det er klassisk UH triks da. Forrige skoledebattrunde presterte enkelte fra UH å sprette ei rusbrus under debatten. Velkjent FpU triks også igrunn. Rope høyt om billigere alkohol og lavere aldersgrenser og vips, full pott.

Heh. Det gjorde de på vår skole ved forrige skole-valg. Så latterlig arrangert ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...