Gå til innhold

RAID oppsett på Asus a8n sli Deluxe

theck1

Anbefalte innlegg

God aften godtfolk.

Jeg har anskaffet meg en WD Raptor 36 gb harddisk nummer to og har lyst til å sette disse opp i RAID0.

Jeg har et asus a8n sli deluxe hovedkort og har lyst til å bruke dette raidoppsettet til å legge inn windows og programmer på osv.

Da jeg er helt fersk på dette med raid kunne jeg trengt en liten guide/forklaring til hvordan jeg går frem for å sette opp dette og få lagt inn windows.

Har også hørt at en cluster størrelse på 1024 er det som lønner seg for mitt opplegg. Stemmer dette?

Setter stor pris på all hjelp :)

mvh theck1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker i samme baner som deg, bare med to stillere hd'er.

I bios er det mulig å stille raidkontrolleren av eller på. Denne står på som default, men stilles av mange siden det minsker boot-time. Denne må stå på for å få raid.

Etter boot av bios kommer det fram en skjerm om raid eller noe sånt, der man skal trykke F5 for å endre innstillinger. Forestiller meg at det er der man gjør innstillingene til raid.

Er vel bare å prøv seg fram til diskene framstilles som 1 disk i windows-install da :)

Er usikker på om du må formatere diskene eller gjøre noe annet før du skal sette opp raid. Tror jeg ville formatert begge :hmm:

Lenke til kommentar

Ok, takker for svar :)

Da får jeg vel bare prøve meg frem! En klok venn av meg anbefalte å formatere diskene med 1024 cluster size, for å få best ytelse av raid0 med windows på! Så da får jeg vel gjøre det. En annen ting er usikker på er å få inn raid driverne i windows installasjonen da jeg ikke har diskettstasjon tilkoblet. Satser på at driverne ligger på asus cden som fulgte med hk'et.

Well, here it goes! Wish me luck ;)

Kan sikkert komme tilbake med hvordan det gikk hvis noen er interessert.

-theck1-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...