hermok Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Er dette en god ide? Prisen ser jo fristende ut. Har gode erfaringer med ebay med gitarkjøp. Hvilken bærbar bør jeg titte på om jeg ønsker en til 11000,- (Støyfri.) Lenke til kommentar
kR- Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Du kan få ganske kraftige pcer der til en lavere pris. F.ex har jeg sett brukbare Inspiron 8600 pcer og Alienware Pc'r til godt under fullpris her hjemme. Dog det er fler ting du må ta i betraktning her, slike kjøp kommer også på 25% ekstra i tollen. Så regn ut det FØR du kjøper. Frakt ligger også på rundt 400-500kr iom at det meste befinner seg i USA. Er du heldig gidder folkene å sette ned prisen på det når de sender det utelands og setter det som en gave, så kan du spare litt penger på toll. Lenke til kommentar
ols Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Når det gjelder nye bærbare til "utrolig" lav pris, er det visstnok mye svindel på ebay. Jeg har sett mange advarsler om dette. Endel av svindelen er jo åpenbar når du sjekker selgers feedback, som enten er null eller som er full av positive tilbakemeldinger av folk som tidligere har kjøpt eller solgt kulepenner og brukte CD plater. Tenk deg selv hvor sannsynlig det er at han etter i to uker ha solgt billig skrap plutselig selger en flunkende ny IBM til vanvittig lav pris. Et solid tegn på svindel er også at selger vil ha betalingen over moneyorder/bidpay eller sjekk, da kredittkortselskapene og Paypal har visse sikkerhetsanordninger innebygd. Selv har jeg opp gjennom årene kjøpt endel billige, eldre kvalitetsmaskiner til diverse bruk, og har aldri hatt problemer med annet enn høy frakt, moms og amerikansk tastatur. (Ny maskin vet jeg ikke. Hva med garanti osv?). Jeg har alltid sjekket grundig selgers feedback, og sett hva han har solgt tidligere. Lavere feedback-rating enn 98 prosent regnes som et rent varselsignal, hvis selger har et høyt antall transaksjoner bak seg. Det har nemlig vist seg -iflg visse nettsteder hvor disse tingene stadig er oppe- at feedback utpressing foregår i stor utstrekning. Dvs at selger venter med å gi kjøper feedback til kunden har avgitt positiv. Hvem vil ha ødelagt sin fine 100% rating som er oppnådd gjennom flere års flittig overholdelse av alle regler osv. Jeg har selv flere hundre ebay kjøp bak meg, og har også syndet et par ganger ved å gi altfor positive tilbakemeldinger til folk som egentlig hadde fortjent å få høre det. (Mens andre ganger har jeg presset tilbake og truet høflig med å "negge" hvis jeg ikke får pengene tilbake. De er da tilbake på paypal-kontoen på et blunk: Feedback tas alvorlig! Men akkurat dette dette har tross alt gjuldet bare små transaksjoner til noen få hundre kroner og iogforseg relativt ærlige selgere). Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Et annet stort problem er også at veldig få sender til norge .. Moms kan også bli en faktor .. og selvfølgelig mangelen på æøå. nytt tastatur koster fort rundt 1000,- Lenke til kommentar
pertm Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Faren for å bli svindlet er selvagt på ebay. Du kan jo se litt an om dette er en selger med få tidligere salg som har positivt rtesultat er det nok mer sannsynlig at vedkommene ikke er en svindler. Paypal skal være en trygg betalingsform de bruker men ved den prisen der er det over det som paypal/ebay har noen garanti for. Paypal skal være sikker når en sender penger, men den er ikke sikker mot paypal... Jeg har ikke hatt problemmer men har hørt om folk som har hatt det. Andre måter å betale på med ebay har jeg ikke prøvd. Lenke til kommentar
hermok Skrevet 1. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2005 Jeg har brukt eBAY OG PAYPAL mange ganger og kjenner risikoen der men det som jeg spør om er ting som tastatur, strøm(110V???), osv.. Hvor ligger utfordingene? Moms er ikke et problem. Frakt må man regne med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå