Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

E-post fra Tekna idag:

 

Som politisk aktør må vi noen ganger ta standpunkter som ikke alle medlemmene kan stille seg bak.

Tja.

 

Greit nok, jegkan forstå det argumentet, men er engang flertallet bak standpunktet? Jeg tipper at av de som mener noe om saken, så mener flertllet det motsatte av Teknas offisielle standpunkt.

 

AtW

Tekna heier på Liverpool.

 

Når det åpenbart er et kontroversielt tema, burde de vurdere om de i det hele tatt skal uttale seg, spesielt når jeg tror flere vil reagere på at de stiller seg bak direktivet, enn om de uttaler seg skeptisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg stilte følgende spørsmål til NITO:

 

- Kan dere fortelle meg om fordeler og ulemper med NITO i forhold til Tekna?

- Vil medlemskap kunne påvirke lønn i fremtidig yrke?

- Hva koster det å være medlem som student og ferdig utdannet hos dere?

- Hvilke forsikringsordninger har man gjennom dere?

 

Svar:

 

 

NITO og Tekna samarbeider tett om mange saker. Samtidig vi er i en konkurransesituasjon, siden begge organisasjonene organiserer mye av den samme målgruppen.

 

NITO får spesielt gode tilbakemeldinger fra våre medlemmer på at vi har en rimelig kontingent, svært gode forsikringsavtaler, et godt utbygd lokalledd og mange lokale aktiviteter. Det er enkelt å få tilgang til juridisk bistand (blant annet får du tilgang til NITOs nettsider med temaskriv innenfor juridiske problemstillinger og direkte tilgang til jurister/advokater nåtr du trenger råd og veileding) NITO satser også sterkt på karriereutvikling, blant annet ved å etablere karriereveiledning som et gratis tilbud til medlemmene. Spesielt for avgangsstudenter avholder vi jobbsøkerkurs på universitetene/høgskolene og tilbyr gjennomgang av cv og søknad.

 

Lønn fastsettes ut ifra kompetanse, jobbinnhold og ansvar, og ikke ut ifra hvilke fagforening man tilhører. NITO er opptatt av lokal lønnsdannelse og har derfor også et stort lokalt apparat med 2000 bedriftsgrupper. Sjansen er stor for at det finnes et NITO bedriftsgruppe i den bedriften du begynner å jobbe i som ingeniør. NITOs sekretariat kan også vurdere ditt lønnsnivå i forhold til jobbinnhold, ansvar, din kompetanse og tilsvarende stillinger i andre virksomheter. NITOs lønnsstatistikk gir deg som medlem tilgang til å sammenligne egen lønn med andre medlemmers lønn i tilsvarende stillinger, og i forhold til andre faktorer.

 

Et sudentmedlemskap i NITOkoster bare 300 for hele studieperioden, og gir deg gratis PC-forsikring. Som medlem av NITO Studentene får du svært god rabatt på kontingenten når du går over i ordinært medlemskap. Det starter med kontingentfritak ut eksamensåret, deretter følger en opptrappingsplan på tre år før du kommer opp på full kontingent.

*Eksempel:

Eksamensår 2009 Kontingentfritak ut 2009

1. år - 2010 kr 74,00 pr mnd 75 % rabatt

2. år - 2011 kr 148,00 pr mnd 50 % rabatt

3. år - 2012 kr 222,00 pr mnd 25 % rabatt

4. år - 2013 kr 296,- pr mnd ordinær kontingent

 

(*Beløpene er talleksempler beregnet ut fra kontingentsatser 2010. Kontingentendring kan komme.)

 

Andre medlemsfordeler for deg som er student er blant annet Teknisk ukeblad, NITO Refleks, Gratis fagkurs, Omfattende hjelp med jobbsøking og tilgang til øvrige medlemstilbud som rabattavtaler, bank og forsikringsordinger.

 

NITO har et meget godt tilbud på bank og forsikringsavtaler. Blant annet:

• Innboforsikring inkludert kasko til kr 426,- som dekker opptil 2,5 mill.

• Ulykkesforsikringer til 180,- eller 780,-, avhengig av hvor høy dekning du ønsker.

• Private skadeforsikringer hos Gjensidige på for eksempel hus, bil, hytte, reise osv.

• Spesiell gunstig tilleggsrabatt på bil for de under 29 år.

• NITO Uføre- og dødsrisikoforsikring har meget gode vilkår og er spesielt prisgunstig for våre yngre medlemmer da vi mener dette er en meget viktig forsikring å ha.

 

Fullstendig oversikt over NITOs medlemstilbud finner du på http://www.nito.no/medlemskap/Medlemsfordeler/

 

 

 

Jeg vurderer seriøst å bytte. Å ta et standpunkt medlemmene er imot, er et stort overtramp. NITO har riktignok også tatt et standpunkt for sine medlemmer, men det er ihvertfall i harmoni med min overbevisning.

Lenke til kommentar

cecolon: Er medlem i både Nito og Tekna og kan vel si at jeg opplever at Tekna er mer tilstede på skolen. Min/andres erfaring er at Tekna er flinkere til å gi deg info når du er ferdig med studiet, og at foreningen er bedre tilpasset siving, mens nito er mer tilpasset vanlig ingeniør.

 

Rent økonomisk vil jeg si at Nito er ganske billig, kun 300 for hele studiet, mens Tekna har 300 pr år. Forsikringene til Nito er også veldig gunstige i mine øyne.

 

Personlig syns jeg det er ganske idiotisk at noen av de har tatt et så direkte standpunkt i forhold til datadirektivet, men har heller ikke lest hele redegjørelsen til noen av de. Vil i hvert fall gjort dette før du tok en beslutning.

Endret av oysteina
Lenke til kommentar

Hvordan ser potensielle arbeidsgivere på meg hvis jeg ikke har relevant sommerjobb etter 4. klasse? Jeg fikk nok praksis i fjor sommer, og jeg har egentlig nok penger, så jeg vurderer å si nei takk til sommerjobb (hvis jeg får tilbud) og jobbe for min far hjemme på gården i sommer. Med foreldre som ikke har noen super helse lenger føler jeg at sommeren egentlig blir like "verdifull" hvis jeg tilbringer den hjemme, og ærlig talt får jeg like mye relevant praksis der. En god del snekkerarbeid som skal gjøres, og det er ikke noe mindre relevant enn erfaringen jeg får hvis jeg ender opp med kost og feiebrett på en bygningsplass eller landmåling som jeg drev med i fjor sommer (lærte alt nødvendig på en dag og jobbet selvstendig resten av sommeren).

Lenke til kommentar

Jeg stilte følgende spørsmål til NITO:

 

- Kan dere fortelle meg om fordeler og ulemper med NITO i forhold til Tekna?

Inntrykket jeg har er at NITO er rettet mot ingeniør på bachelornivå, mens Tekna er rettet mot sivilingeniører og andre teknologer med mastergrad.

Lenke til kommentar

Hvordan ser potensielle arbeidsgivere på meg hvis jeg ikke har relevant sommerjobb etter 4. klasse? Jeg fikk nok praksis i fjor sommer, og jeg har egentlig nok penger, så jeg vurderer å si nei takk til sommerjobb (hvis jeg får tilbud) og jobbe for min far hjemme på gården i sommer. Med foreldre som ikke har noen super helse lenger føler jeg at sommeren egentlig blir like "verdifull" hvis jeg tilbringer den hjemme, og ærlig talt får jeg like mye relevant praksis der. En god del snekkerarbeid som skal gjøres, og det er ikke noe mindre relevant enn erfaringen jeg får hvis jeg ender opp med kost og feiebrett på en bygningsplass eller landmåling som jeg drev med i fjor sommer (lærte alt nødvendig på en dag og jobbet selvstendig resten av sommeren).

Tipper de vil spørre, men når du har et såpass godt svar, gjør det sikkert ingenting.

Det eneste er jo at det kan være kjekt å kanskje få skrevet prosjekt/master i samarbeid med bedriften man har sommerjobb hos.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...