Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Det er nok ikke billigere enn å gå til HM og kjøpe en masseprodusert lue, men en kan strikke noe personlig - enten for sin egen del eller gi bort. Dessuten tror jeg de fleste synes det er gøy. Vil tro det er mer givende å strikke enn å sitte her og lese all driten som blir skrevet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du finner nok billigere, ja, men hvis man faktisk lærer seg å strikke ordentlig så får du klær som både er finere (smak er selvfølgelig subjektivt, så du står jo fritt til å mene noe annet) og varmere enn det du finner på H&M.

Og så er det veldig populære gaver.

Edit: Jeg sier ikke at det nødvendigvis er verdt tiden det koster å lære seg. Men det har nytteverdi.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Det er nok ikke billigere enn å gå til HM og kjøpe en masseprodusert lue, men en kan strikke noe personlig - enten for sin egen del eller gi bort. Dessuten tror jeg de fleste synes det er gøy. Vil tro det er mer givende å strikke enn å sitte her og lese all driten som blir skrevet.

Men så sier jeg heller ikke at det er noen verdifull kunst å mestre å sitte her å lese dritten heller :)

AtW

Du finner nok billigere, ja, men hvis man faktisk lærer seg å strikke ordentlig så får du klær som både er finere (smak er selvfølgelig subjektivt, så du står jo fritt til å mene noe annet) og varmere enn det du finner på H&M.

Og så er det veldig populære gaver.

Edit: Jeg sier ikke at det nødvendigvis er verdt tiden det koster å lære seg. Men det har nytteverdi.

Greit nok, det har en liten nytteverdi som de fleste hobbyer, om man drar det langt nok), det skal jeg være enig i, men du får meg ikke med på at det er noen verdifull kusnt å mestre :) Det er en hobby, med ikke spesielt stor nytteverdi.

AtW

Lenke til kommentar

Verdiful unst å mestre faktisk :) Det har vel ingen praktisk nytteverdi såvidt jeg kan se, sikkert artig for de som liker det, men jeg vil si det er overdrive å kalle det en verdiful kunst å mestre.

AtW

Personlig synes jeg det er verdifullt at det stadig finnes personer som kan kunsten å strikke og verdsetter det. Den praktiske nytteverdien tilfaller vel den personen som kan strikke, ettersom hun/han vil kunne strikke seg selv enkle produkter som lue og votter, altså har det jo en viss praktisk nytteverdi. Klart, du vil vel aldri oppleve å få avslag på en jobbsøknad fordi du ikke kunne sette "strikking" på CV-en, så således har det vel ingen betydning i dagens samfunn. Du greier deg like fint uten å kunne strikke som hvis du kan strikke.

Selv har jeg fått to par strikkede lester og et par votter i gave, samt en særs flott strikket genser fra min mor, og setter stor pris på dette. Den praktiske nytteverdien er også udiskutabel.

Når det er drar vi vel strikkingen ut av proporsjoner her, og jeg har i alle fall ikke tenkt å diskutere strikking videre :)

Lenke til kommentar

Sinnsykt bra med to sider der det diskuteres hvor økonomisk forsvarlig det er å strikke som hobby - herregud. Ser jo uten tvil verdien med å kunne å strikke, skulle ønske jeg hadde noen i familien eller noen nære venner som kunne strikke på et bra nivå (eller meg for den del) - vært fett å hatt en uavbrutt strøm med varme og gode hjemmestrikka luer, votter og sokker.

Lenke til kommentar

Sinnsykt bra med to sider der det diskuteres hvor økonomisk forsvarlig det er å strikke som hobby - herregud. Ser jo uten tvil verdien med å kunne å strikke, skulle ønske jeg hadde noen i familien eller noen nære venner som kunne strikke på et bra nivå (eller meg for den del) - vært fett å hatt en uavbrutt strøm med varme og gode hjemmestrikka luer, votter og sokker.

Sånn går det når (blivende) sivilingeniører skal diskutere nytteverdien av det meste her i verden. :)

Ellers kan jeg legge til at billig H&M-vintertøy ikke varmer i det hele tatt. Skal man sammenligne med strikketøy må man sammenligne med tøy som faktisk har en varmende effekt. Og de koster nok litt mer.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Hehe ja... Egentlig er det jo håpløst å diskutere nytteverdien av hvilken som helst hobby. Folk staver jo rundt på ski med utstyr til 10 000 kroner eller mer (eller sitter på diskusjon.no på en pc med skjermkort til 5000).. Viktigeste er at man koser seg gutter ;)

Lenke til kommentar

Skal man sammenligne med strikketøy må man sammenligne med tøy som faktisk har en varmende effekt. Og de koster nok litt mer.
Det koster ikke nødvendigvis så mye mer. Jeg tusler rundt med gode ull-votter og ull-hansker til 50-60 kr paret, og tjukke ullsokker til 90 kr paret. Det finnes nesten ikke grenser for hva man kommer over bare man leiter litt.

FMU 4 life. :)

Lenke til kommentar

De som argumenterer med at en får kjøpt luer og hansker billigere på *insert butikk her*.

Nei, det er to helt forskjellige ting å argumentere for at noe ikke har spesielt stor nytteverdi er ikke det samme som å argumentere for at hobbyer må ha denne nevnte nytteverdien. Hadde de derimot sagt det er meningsløst å ha det som hobby fordi man får kjøpt det på butikk, så hadde du hatt en case.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

De som argumenterer med at en får kjøpt luer og hansker billigere på *insert butikk her*.

Nei, det er to helt forskjellige ting å argumentere for at noe ikke har spesielt stor nytteverdi er ikke det samme som å argumentere for at hobbyer må ha denne nevnte nytteverdien. Hadde de derimot sagt det er meningsløst å ha det som hobby fordi man får kjøpt det på butikk, så hadde du hatt en case.

AtW

Føler ikke at det var helt på jordet ettersom folk åpenlyst syns strikking var teit fordi en fikk kjøpt klær billigere i butikk, men det var kanskje bare jeg som missforsto litt. :)

Lenke til kommentar

Verdiful unst å mestre faktisk :) Det har vel ingen praktisk nytteverdi såvidt jeg kan se, sikkert artig for de som liker det, men jeg vil si det er overdrive å kalle det en verdiful kunst å mestre.

AtW

I en periode av livet mitt hvor jeg var veldig syk, så syk at jeg ikke klarte å lese engang, så oppdaget jeg ved en tilfeldighet at strikking var noe jeg klarte.

I ettertid begynte jeg å strikke i ny og ne i perioder med mye stress. Strikking fungerer for meg som en utmerket avslappingsteknikk, og jeg har ikke funnet noe annet som fungerer like bra.

For meg har strikking en _enorm_ nytteverdig, og jeg anbefaler absolutt alle som har en stresset hverdag å lære seg å strikke. :)

Lenke til kommentar

Bare sånn for å putte noen kjepper i hjulene for strikkediskusjonen sniker jeg inn noen spørsmål. Fra i fjor har jeg reservert plass på marin teknikk, og det var førstevalget mitt, dog noe random valg. Nå som vi nærmer oss søketid igjen har jeg begynt å se på litt andre siv.ing-linjer igjen, og spesielt teknisk kybernetikk og ingeniørvitenskap og IKT virker som spennende linjer. I hvert fall ut ifra det lille jeg klarer å finne på internettet. Noen som kan si litt mer om disse tre linjene? Jeg lurer også veldig på hva slags jobber og lønnsnivå man ender opp med etter endt utdanning? Er det noen store forskjeller mellom de ulike siv.ing-linjene?

Er ikke så lett å ta et valg :p

Lenke til kommentar

Jeg har ikke så mye "inside information" når det gjelder kybernetikk og marin, men jeg begynte selv på ingeniørvitenskap & IKT i høst, og er veldig førnøyd, med tanke på at det kombinerer data og programmering med et bredt grunnlag i mer tradisjonelle ingeniørfag, som er noe av det jeg var ute etter.

Det kommer egetlig an på hva du foretrekker. Det jeg av og til tenker på som en ulempe med denne linja, er at man ikke får skikkelig fordypning i et fagfelt på samme måte som på en del andre linjer. Hvor mye dette har å si i praksis, når man med tiden skal ut i jobb, vet jeg ikke. Kan godt hende det viser seg å være en fordel også.

Kan også nevne at marin teknikk er en av underlinjene på I&IKT, som man velger i 3. klasse, så det er sånt sett mulig å kombinere. :)

Jeg tror egentlig jobber og lønnsnivå ikke er så avhengig av linje. Det kommer nok mer an på hva du velger å sikte deg inn på etterhvert. En sivilingeniørlinje danner uansett et solid grunnlag til å drive med mange fagområder, også utenom de du har valgt å fordype deg i på universitetet.

Så hvis du er ute etter en bred fagkombinasjon, samtidig som du er interessert i data, er I&IKT tingen. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...