Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg klarte å presse ut av meg 2 sider på den siste oppgaven, og tror muligens jeg står. Jeg visste ikke noe som helst om Hume, men de andre klarte jeg meg greit på. Får håper sensor ikke tenker stort over at det ble ca. 3 linjer fullstendig uten innhold om Hume :] Han/hun er vel passe i svime når han retter besvarelsene uansett.

Lenke til kommentar

Skrev ganske mye og detaljer jeg.

Konklusjonen min ble at både Descartes og Platon opererer med et dualistisk syn på mennesket, hvor sjel og kropp er seperat. Descartes unngår konflikt med fri vilje ved å underlegge sjelen og kroppen i to forskjellige verdener (res cogitans/extensa) samtidig han kan underlegge kroppen de mekanistiske lovmessighetene i naturen.

Hume har ikke noe filosofi angående sjelen, men kun om menneskets natur hvor også sjelen er underlagt mekanikken, og hans syn på mennesket ligner mer det sammensattet synet Aristoteles har.

Aristoteles syn på mennesket som en substans (sammensatt, en enhet) passer ikke med det moderne mekanistiske natursynet fordi Aristoteles syn er forankret i den teleologiske ontologien, hvor forandring skjer etter formål i motsetning til den mekanistiske ontologien, hvor forandring skjer som følger av naturens lovmessigheter.

Form og stoff som gjør mennesket til en substans kan dermed ikke brukes i den mekanistiske ontologien (de er inkompatible).

Nå skal jeg kose meg med Mythbusters. Hoi hoi.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Jeg har studert i 3.5 år nå, og har derfor noen synspunkter på penn og eksamen:

Valg av penn:

Siden dere er ferdig med ex.phil., så blir det nok mest regne oppgaver fremover. Det lønner seg å ha en penn med tynn spiss som ikke griser så mye. Typen med gel-blekk suger kuk. Tynn spiss blir en fordel når dere skal tegne detaljerte ting og når det er matematikk med indekser(i nen ekstreme tilfeller har man indeks av indeks). Jeg liker Pilot Super Grip <F>(<F>=fine).

BPGP-10R-F-B.jpg

På eksamen:

Bruk penn, men ikke skriv for mye på hver side. Om en deloppgave blir lengre enn en halv side, fortsett på et nytt ark. Gjør du mer feil enn kan strekes over, kan du bare kaste arket uten å måtte skrive den første deloppgaven på nytt.

Ikke kladd hele oppgaver. Riv ett ark i tre, så har du tre ark til små utregninger ved siden av. Det er lurt å teste om ting fører frem før du begynner på det arket som skal leveres inn.

Når du er ferdig og skal levere inn, er dette en lur rekkefølge å gjøre ting på:

1. Sorter arkene med oppgave 1 øverst.

2. Fyll ut sidetall, fagkode osv.; og legg det i en ny bunke. Nå skal oppgave 1 ligge nederst.

3. Begynn å rive arkene fra hverandre fra toppen og legg i egne bunker.

4. Når du er ferdig, vil oppgave 1 ligge øverst i hver sin bunke.

Lenke til kommentar
Hmm... var ikkeno mythbusters på tv'en... :hmm:

7461156[/snapback]

Har aldri sett Mythbusters på TV'en, utenom noen klipp fra britisk Mythbusters.

Min TV-kanal heter uTorrent :)

Hva skjedde med jenta som "døde" i dag utenfor D1 ? Gikk i bakken ved døra og lå i stabilt sideleie i ganske lang tid :/

7461188[/snapback]

Kom det sykebil og sånt da?

Kanskje hun hadde epilepsi? Husker det var en dude på videregående som ble liggende sånn etter et anfall.

Lenke til kommentar

Da var det overstått. Skrev oppg 3 og fikk rablet ned 3,5 sider. Underveis trodde jeg egentlig det gikk ganske bra. Men når jeg fikk lest over, så jeg jo at det bare var det samme søppelet som jeg hadde regnet med. Kunne nesten ingen ting om Kant og Hume, så måtte bare tippe litt der. Virker som om det stemte sånn halvveis. Skal vel klare å stå, men ikke mer enn akkurat.

Lenke til kommentar

Kant og Hume hadde vel ikke akuratt noen direkte mening anngående "relativisme" og "absolutisme". Jeg tolket kants morallov som absolutisme, og kjørte et vakkert ressonement på Hume om at han forkastet at det var en sammenheng mellom etikk og handling og derfor var moral relativt :D

Lenke til kommentar
Kant og Hume hadde vel ikke akuratt noen direkte mening anngående "relativisme" og "absolutisme". Jeg tolket kants morallov som absolutisme, og kjørte et vakkert ressonement på Hume om at han forkastet at det var en sammenheng mellom etikk og handling og derfor var moral relativt  :D

7461581[/snapback]

Jeg har i løpet av mine studier ikke kommer over ordene relativisme, absolutisme eller noe som helst om en sammenheng mellom etikk og handling. xD

Det er så godt å være ferdig med exphil.

Lenke til kommentar

skrev ca 3.5 sider på oppg 3.

begynte med oppg 2, men fant ut at jeg ikke kunne noe om hume :p

sofistene og platon kunne jeg bra, og så skreiv jeg ned litt bull som jeg tipper hume og kant sa.

tviler sterkt på at jeg stryker :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...