Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er dem:

Oppgave 1:

a) Forklar hva som gjør før-sokratikernes teorier til filosofi. Legg spesielt vekt på Anaximander, Heraklit og Parmenides.

b) Diskuter følgende spørsmål med utgangspunkt i sofistene og Sokrates: Finnes det en egentlig forskjell på rett og galt ? eller er dette relativt til tid, sted og kultur?

c) Hvilke problemer hos Heraklit og Parmenides, og hvilke problemer hos sofistene og Sokrates, er det Platons idélære skal løse?

Oppgave 2:

a) Sammenlign Aristoteles og Descartes' syn på forholdet mellom kropp og sjel. Vis også hvordan deres respektive syn er knyttet til samtidens oppfatning av vitenskap.

b) Sammenlign Descartes, Hume og Kants teorier om årsaksbegrepet.

Oppgave 3:

a) Gjør rede for den hypotetisk-deduktive metode i vitenskapen. Er det riktig å si at det er en asymmetri mellom bekreftelse og avkreftelse av en hypotese? Hva er forskjellen mellom et aksiomatisk-deduktivt og et hypotetisk-deduktivt vitenskapsideal?

b) Hvordan leder den historiske forståelsen av mennesket til spørsmålet om en metode for forståelse? Hvordan argumenterer Gadamer for at hermeneutikken må være universell og ikke kun en metode?

Endret av Josten
Lenke til kommentar

Ah, bryter inn med et ex-phil-relatertspørsmål her:

Jeg vurderer å ikke møte opptil eksamen i ex-phil (exph0001) i morgen (om fem og en halv time). Kan jeg da melde meg opp til eksamen i samme fag vårsemesteret 2007?

Mister jeg rettigheter ved å ikke møte opp til eksamen? Er det bedre å komme på eksamen , men levere blankt?

Krisestemning. Trenger svar.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal du ikke møte? Skal du ha god karakter?

Hvis du bare skal bestå går det helt sikkert bra. Jeg leste gjennom et kompendium for et år siden og bestod.

7460350[/snapback]

Det passer bare litt dårlig med eksamen i morgen (nei, har ikke pedikyrtime etc.).

Noen som vet om det er mulig å ta eksamen om igjen til vårsemesteret (selv om det ikke er en del av den normerte studieplanen)?

Lenke til kommentar

vetta faen, om det er søvn som er problemet så er du ikke alene ;) - Jeg legger meg nå, opp igjen om 3t...

Det går fett! (mumle noe om at å prøve å gjøre 1 års pensum på 1 dag ikke er så lurt)

Om du møter opp og skaffer deg en "E" vil du kunne ta eksamen til våren, om du får "ikke møtt" tror jeg kanskje du må konte? (sommer) - usikker.. Ring studieveileder i morgen tidlig... Ellers kan du alltids bullshitte deg til en "E".

Lykke til alle sammen!

Natti :)

BTW: Ved å levere inn og få "E" (og dermed "måtte" ta opp faget i løpet av det vanlige semesteret) er du begrenset til å kun ta opp exphil dette semesteret, og å "ta opp" fag bør du kanskje spare til litt vanskeligere fag....

Endret av Xvani
Lenke til kommentar

Har nå bestemt meg for å reise den lange veien bare for å ta en kikke på oppgavene og tvinne tommeltotter en times tid. Regner med å levere blankt.

Kan man konte på denne eksamen i januar?

Vil ha en E, men kunnskapen holder ikke til mer enn en F.

Vil heller ha "trakk seg" eller "møtte ikke opp" enn å få en F.

Lenke til kommentar

Hah. Nå har de klagegutta endelig kommet seg inn i gymsalen. Endelig litt fred. Forresten, om noen gidder kan de komme innom Siba på City Syd i dag for å se meg selge printere i nisselue.

Ang. riving av ark har jeg nok ingen perfekt løsning. Bråker av meg også. Føles liksom litt tabu å snakke om dette, det er et litt flaut tema som ingen noensinne tar opp...

Lenke til kommentar

Jeg har stor respekt for den sensoren som orker å lese gjennom 4 sider med bullshit, svada og fremmedordbokrunking. Jeg nevnte hvert navn én gang i oppgaven (sofistene, Sokrates, Hume, Kant), for deretter å forklare at man egentlig aldri kom frem til noe.

Det er mer substans i dette innlegget enn hele eksamensbesvarelsen, for å si det sånn. Jeg satser på C.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...