Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal søke høyere utdanning til våren og vil gjerne få klarhet i diverse angående studieprogrammene på NTNU. Er det riktig at studieprogrammet Fysikk er rettet mot teoretisk/eksperimentell forskning i fysikk, mens Fysikk og Matematikk er et ingeniørstudie? Ser at Fysikk kun er et 2-års studie, hva er progresjonen etter dette?

Lenke til kommentar

Fysikk er et 3årig studie, som du kan bygge på med et 2årig studie.

I utgangspunktet er fysikk og matematikk et sivilingeniørstudie og fysikk er et mer tradisjonelt universitetsstudie. Det betyr at du står friere til å velge hvis du går bachelor fysikk. Du kan velge å ha større fordypning enn du vil kunne gjøre på et sivilingeniørstudie, eller du kan velge større bredde. Så ekstremitetene er litt større på BFYS, om du skjønner. Men de fleste velger ikke nødvendigvis å ta en grad med svært stor bredde, eller utelukkende fysikkemner. De fleste velger en mellomting. Den mellomtingen kan du oppnå både ved å gå fysikk og matematikk (MTFYMA) og bachelor + master i fysikk (BFYS/MFYS). Hvis du ser bort i fra en del forskjeller i noen av de grunnleggende mattefagene kan du ende opp med nøyaktig samme fag med en master i fysikk og en master i fysikk og matematikk - retning teknisk fysikk.

Studiemiljøet er mye tettere på fysmat. Nabla er mer aktiv enn Delta, og det arrangeres oftere tingtang der. Ellers er vel hovedforskjellen altså større valgfrihet på bfys enn på fysmat, og at du tar grunnkurs analyse 1 og 2, linalg og et mattefag til jeg ikke husker navnet på i farta på bfys, mens du tar matte 1, 2, 3 og 4 på fysmat.

Lenke til kommentar

Beklager mine fordommer mot ingeniørstudier. ;) Jeg forstår det slik at hvis jeg er særlig interessert i et emne innenfor fysikken, f.eks. astrofysikk, er det mulighet til å fokusere på det i BFYS/MFYS, men ikke i Fysikk og Matematikk. Hvordan er jobbutsiktene for en som har hatt stor fordypning i BFYS/MFYS i forhold til en som har hatt en "mellomting" i BFYS/MFYS eller fysmat - jeg regner med det avhenger av fordypningsområdet, hvilke er mer/mindre attraktive?

Lenke til kommentar

Har man lov til å skrive på pc på eksamen ved NTNU? På både UIO og UIA har man ikke lov, noe som jeg syntes er helt elendig. I de mer litterære fagene forventes det at man skriver mellom 5 og 10 sider på under 4 timer for hånd, noe som er galskap hvis norsken skal være akseptabel(bedre blir det jo ikke av at man helst skal skrive på universitetsnivå). Selv på VGS hadde vi krav på pc på eksamen, så skjønner ikke hvordan en god del universiteter kan kjøre et såpas elendig løp.

Endret av Powerpie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...