Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Er det fremdeles sånn at man får poeng for opp til 60 studiepoeng når man søker samordna opptak?

Er det mulig å ta litt pause og ta to-tre fag i året ved ntnu samtidig som jeg studerer noe annet ved en annen høyskole?`

1: Ja

2: Det bør ikke være noe problem. Stikk innom studentservice og de vil rute deg til rette vedkommende. Evt. hør med studieveilederen ved din linje.

thespecialone: Det tilsvarer kjemi 1. Men det vil sannsynligvis bli betraktelig lettere hvis du har kjemi 2 også. På samme måte som bare fysikk 1 er påkrevd, men fysikkemnene er mye lettere hvis du har hatt fysikk 2.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spør igjen her (fin liten tråd dette her!), ser at de fleste linjene har minst ett "Ikke-teknisk emne". Hva er begrensningene her, kan man ta ca. hva som helst av fag NTNU har å tilby (som ikke er tekniske)?

Takker på forhånd for evt. svar :)

Det beste svaret får du fra fakultetet. I utgangspunktet kan du velge hva som helst, men det er lurt å få forhåndsgodkjent fra fakultetet hvis du tar uvanlige fagvalg.

Lenke til kommentar
Ja. Det er det. Du kommer til å ha den berømte Ystenes-kjemien allerede i første semester. da er det nok en stor fordel å ha hatt Kjemi 2

Hadde selv Ystenes-kjemi i første klasse. Jeg tok oppfriskningskurset i kjemi, men hadde verken 2KJ eller 3KJ. Det gikk helt greit. Ystenes sier selv at det er bare å glemme det man har lært i 3KJ, fordi man må lære ting på nytt ved å bruke "logikken", ikke "regelboka". Så lenge man husker det man hadde av kjemi i Naturfag, 1. klasse VGS, har man nok forkunnskaper.

Lenke til kommentar
Ja. Det er det. Du kommer til å ha den berømte Ystenes-kjemien allerede i første semester. da er det nok en stor fordel å ha hatt Kjemi 2

Anbefalte forkunnskaper for kjemi:

Oppfriskningskurs i kjemi anbefales sterkt for den som ikke har 2Kj eller tilsvarende. Se http://forkurs.vitenskap.com.

TMT4100 er basert på forventning om kjennskap til de viktigste grunnstoffene og kjemiske forbindelsene, samt en forståelse av formler og kjemiske likninger og begrep som atom, molekyl og mol. Forståelse av logaritme- og eksponentialregning forventes

Dette står på ntnu.no angående kjemi for bygg og miljøteknikk. Det som står der kan jeg jo allerede. Vet ikke om det menes forståelse av logaritme- og eksponentialregning innen kjemi. Har lært det i matta, men ikke i forbindelse med kjemien.

Og menes (2kj) kjemi 1 eller kjemi 2? Står litt uklart :p

Jeg tok ikke kjemi på VGS, og gjorde det helt greit. Litt hardt de første ukene, bare.

Hvis du skal gå bygg, er fysikk langt viktigere enn kjemi.

Lenke til kommentar
Hei hei! bare lurte å hva den store forskjellen mellom Datateknikk og Ikt og Ing vitenskap var!

Har lyst å begynne på NTNU, og i det siste begynt å tenke på noe innen data :)

Datateknikk er litt mer en "ren" datalinje, mens du i I&IKT (som jeg går på) velger et annet fagfelt å spesifisere deg på, i tillegg til datadelen. Det som er greia med I&IKT, er at man får en kompetanse i både data og et annet fagfelt, og blir sånt sett et mellomledd mellom datafolkene og de mer tradisjonelle fagfeltene.

Du kan lese mer om linja her, bl.a. om de ulike studieretningene som du kan spesialisere deg på.

Jeg har inntrykk av at datateknikk går litt mer i dybden på selve teknologien bak datamaskiner, som hardware, elektronikk, ulike systemer og teknologier osv.

Her er en tilsvarende brosjyre for datateknikk.

Av en eller annen grunn er det mange på I&IKT som velger bort datafag, men det betyr ikke at du trenger å gjøre det - heller tvert imot. Linja ble laget for å utdanne folk med god programmerings- / utviklingskompetanse i tillegg til kunnskapen fra mer "tradisjonelle" ingeniørfag.

Jeg går tredje året nå, og etter å ha gjort mitt beste for å finne ut mer om data-/programmeringsorienterte muligheter mtp. valg av retning, ble det Geomatikk. Det virker som om du har størst frihet mtp. valgfag her, og planen min er f.eks å kombinere kunstig intelligens, med geografiske informasjonssystemer.

Jeg vet at det er fullt mulig å velge en del datafag både på Geomatikk og Konstruksjon, fordi jeg altså snakket mye med veilederne. Fra I&IKT mot Marin Teknikk er det også mulig å velge en del kybernetikk-fag, og gå i den retningen (programmere mikrokontrollere etc.).

For de resterende linjene var det ikke noe særlig interesse rundt dette, dvs. jeg fikk dårlig med svar, om i det hele tatt tatt, så det er godt mulig at man kan velge tilsvarende mye data her.

Alt i alt er det mer enn nok av muligheter på I&IKT til å velge datafag, men tradisjonelle ingeniørfag vil også ta en større eller mindre del av plassen.

( Send meg en pm om du lurer på noe mer spesifikt )

Endret av meastp
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg hadde rådgivertime på skolen idag. Jeg har tenkt veldig på Datateknikk på NTNU. Så spørsmål: Er dette riktig side for å sjekke hvilke karakterer man trengte for å komme inn i år? Ser isåfall at det ligger rundt 49-52 poeng. Hvilken er det jeg skal se på?

Og hvilke andre linjer kan det være interessant for meg å se på, om jeg vurderer Datateknikk? KomTek? Andre?

Rådgiver kan mye om mange linjer, men vanskelig for henne å svare spesifikt på ting innenfor mine datating.^^

Lenke til kommentar

Ei i klassen min gjør det svært bra skolemessig, og hun driver også med fotball på svært høyt nivå, såvidt jeg har forstått. Eliteseriespill eller lignende går nok ikke så bra ved siden av studier, men du kan være veldig seriøs ved siden av studiene så lenge du er strukturert nok.

Lenke til kommentar

Det er litt individuelt hvor mye man får tid til ved siden av studiene. Både ambisjoner og evne til å jobbe effektivt har mye å si. Har man som mål å stå, så kan man fort ha utrolig mye fritid, men satser man på perfekte karakterer må man være veldig strukturert og flink for å få tid til mye ved siden av.

Matsemann: Informatikk. Legg også merke til fagoppbygningen i de linjene du er intressert i; det er mye mer enn rene datafag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...