Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei hei! bare lurte å hva den store forskjellen mellom Datateknikk og Ikt og Ing vitenskap var!

Har lyst å begynne på NTNU, og i det siste begynt å tenke på noe innen data :)

Datateknikk er litt mer en "ren" datalinje, mens du i I&IKT (som jeg går på) velger et annet fagfelt å spesifisere deg på, i tillegg til datadelen. Det som er greia med I&IKT, er at man får en kompetanse i både data og et annet fagfelt, og blir sånt sett et mellomledd mellom datafolkene og de mer tradisjonelle fagfeltene.

Du kan lese mer om linja her, bl.a. om de ulike studieretningene som du kan spesialisere deg på.

Jeg har inntrykk av at datateknikk går litt mer i dybden på selve teknologien bak datamaskiner, som hardware, elektronikk, ulike systemer og teknologier osv.

Her er en tilsvarende brosjyre for datateknikk.

Lenke til kommentar
Jeg har inntrykk av at datateknikk går litt mer i dybden på selve teknologien bak datamaskiner, som hardware, elektronikk, ulike systemer og teknologier osv.

Det kommer veldig an på hvilke fag man velger. Man trenger nødvendigvis ikke å spesialisere seg på hardware. Men det er nok mer data på Datateknikk enn det er på I&IKT.

Endret av sim
Lenke til kommentar
Det bør du absolutt få greie på ja. Eg droppa kjemi til fordel for IT og angra noko fælt på det i etterkant. Eller, eg angra ikkje noko særleg på det før i 3. klasse då eg byrja å rekne poeng, og faktisk hadde sett meg eit mål ang. universitet/linje vidare.

Hvorfor angret du når du begynte å regne på poeng? Fikk man ikke realfagspoeng for IT-fagene før, slik man får nå?

Selv har jeg maksimalt antall realfagspoeng.

Forresten, er det riktig av meg å tenke slik at jeg får to poeng for hvert år etter jeg har fylt 20, hvis jeg begynner i høst får jeg to alderspoeng, men hvis jeg begynner høsten 2011, etter utført førstegangstjeneste (som også gir to poeng), så vil jeg ende opp med seks ekstrapoeng som følge av 2*2 alderspoeng, og 2 poeng for militæret? Jeg synes at med maksimalt 4 realfagspoeng, så høres det drøyt mye ut med 6 poeng pga. militærtjeneste og det faktum at jeg begynner å studere i 2011.

Og er det noe poeng i at jeg skal ta noe forkurs eller lignende i kjemi? Jeg har aldri hatt kjemi (valgte matematikk (R1+R2), fysikk og IT, hvor jeg fullførte alle tre.

Lenke til kommentar
Det bør du absolutt få greie på ja. Eg droppa kjemi til fordel for IT og angra noko fælt på det i etterkant. Eller, eg angra ikkje noko særleg på det før i 3. klasse då eg byrja å rekne poeng, og faktisk hadde sett meg eit mål ang. universitet/linje vidare.

Hvorfor angret du når du begynte å regne på poeng? Fikk man ikke realfagspoeng for IT-fagene før, slik man får nå?

Stemmer, det kan vere ein fekk for fordjupninga, men det foredjupninga kunne ikkje skulen tilby då eg gjekk der (liten skule på bygda osv osv).

Lenke til kommentar
Ja. Det er det. Du kommer til å ha den berømte Ystenes-kjemien allerede i første semester. da er det nok en stor fordel å ha hatt Kjemi 2

Anbefalte forkunnskaper for kjemi:

Oppfriskningskurs i kjemi anbefales sterkt for den som ikke har 2Kj eller tilsvarende. Se http://forkurs.vitenskap.com.

TMT4100 er basert på forventning om kjennskap til de viktigste grunnstoffene og kjemiske forbindelsene, samt en forståelse av formler og kjemiske likninger og begrep som atom, molekyl og mol. Forståelse av logaritme- og eksponentialregning forventes

Dette står på ntnu.no angående kjemi for bygg og miljøteknikk. Det som står der kan jeg jo allerede. Vet ikke om det menes forståelse av logaritme- og eksponentialregning innen kjemi. Har lært det i matta, men ikke i forbindelse med kjemien.

Og menes (2kj) kjemi 1 eller kjemi 2? Står litt uklart :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...