Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er så latterlig med læringsassistenter som ikke har hatt faget selv.

Vi hadde en tosk i fjor som var helt håpløs. Prøver å gi veiledning og hjelp, men de er som regel bare i veien og forstyrrer arbeidet.

Det er ikke i nærheten av nok femteklassinger som gidder å være læringsassistent i EiT, dessverre.

Nå er det sånn i EiT at læringsassistentene ikke skal hjelpe til med det faglige, som i landsbyemnet. Det de skal hjelpe til med er fasiliteringen rundt gruppenes arbeid. Jeg var læringsassistent etter å ha tatt faget selv, og kan ærlig si at jeg fikk mer ut av seminarene og den treningen vi fikk før vi begynte, enn å ha hatt faget selv. I tillegg skal det sies at jeg lærte ganske mye mer om det faget egentlig skal gå ut på, samarbeid og gruppedynamikk, som LA enn som deltaker.

LA'ens jobb er i og for seg å gå rundt og "forstyrre" arbeidet deres. Kanskje har de sett et eller annet som de vil dere skal bli oppmerksomme på, eller kanskje dere har gjort noe som dere i ettertid vil innse at har hatt stor påvirkning på hvordan gruppen jobber. En LA trenger ikke bry seg om produktet, bare om hvordan gruppene jobber sammen. De kjipeste gruppene, de som ikke får noe ut av faget, er de typiske gløs-guttegruppene, der man får en oppgave, deler den på fire, alle gjør sitt, møtes på slutten og ctrl-c, ctrl-v i word, ferdig. Det kalles ikke å jobbe i team. I team kan man sitte og diskutere, jobbe sammen, om hverandre, med hverandre, mot hverandre. Om man, som gruppe, etter en lang prosess klarer å jobbe effektivt sammen, kan man unngå den typiske overheaden som kommer om man gobber som en "gruppe", og bli mer effektive, komme opp med flere og bedre idéer, og til slutt både ha det mer gøy og ha et bedre resultat.

Beklagelig vis kommer nok dette aldri til å skje i EiT, da fokuset i faget ligger på det presset med at man må levere et produkt som teller over halvparten av karakteren.

Lenke til kommentar

Vi hadde en tosk i fjor som var helt håpløs. Prøver å gi veiledning og hjelp, men de er som regel bare i veien og forstyrrer arbeidet.

Det er ikke i nærheten av nok femteklassinger som gidder å være læringsassistent i EiT, dessverre.

Nå er det sånn i EiT at læringsassistentene ikke skal hjelpe til med det faglige, som i landsbyemnet. Det de skal hjelpe til med er fasiliteringen rundt gruppenes arbeid. Jeg var læringsassistent etter å ha tatt faget selv, og kan ærlig si at jeg fikk mer ut av seminarene og den treningen vi fikk før vi begynte, enn å ha hatt faget selv. I tillegg skal det sies at jeg lærte ganske mye mer om det faget egentlig skal gå ut på, samarbeid og gruppedynamikk, som LA enn som deltaker.

LA'ens jobb er i og for seg å gå rundt og "forstyrre" arbeidet deres. Kanskje har de sett et eller annet som de vil dere skal bli oppmerksomme på, eller kanskje dere har gjort noe som dere i ettertid vil innse at har hatt stor påvirkning på hvordan gruppen jobber. En LA trenger ikke bry seg om produktet, bare om hvordan gruppene jobber sammen. De kjipeste gruppene, de som ikke får noe ut av faget, er de typiske gløs-guttegruppene, der man får en oppgave, deler den på fire, alle gjør sitt, møtes på slutten og ctrl-c, ctrl-v i word, ferdig. Det kalles ikke å jobbe i team. I team kan man sitte og diskutere, jobbe sammen, om hverandre, med hverandre, mot hverandre. Om man, som gruppe, etter en lang prosess klarer å jobbe effektivt sammen, kan man unngå den typiske overheaden som kommer om man gobber som en "gruppe", og bli mer effektive, komme opp med flere og bedre idéer, og til slutt både ha det mer gøy og ha et bedre resultat.

Beklagelig vis kommer nok dette aldri til å skje i EiT, da fokuset i faget ligger på det presset med at man må levere et produkt som teller over halvparten av karakteren.

Jeg skulle gjerne hatt to gløsinger som LA. Han fjotten fra Dragvoll mente at LaTeX-dokumentet med rapportstil ikke var bra å bruke for rapporten vår. "Hvorfor bruker dere ikke word?"

Lenke til kommentar
Jeg skulle gjerne hatt to gløsinger som LA. Han fjotten fra Dragvoll mente at LaTeX-dokumentet med rapportstil ikke var bra å bruke for rapporten vår. "Hvorfor bruker dere ikke word?"

Heter han Martin? :)

Edit*

Sjekket profilen din, og ser nå at det er Martin du snakker om. Kan dog ikke huske at han sa det om LaTeX :p Teit var han uansett.

M: Hva mener du?

X: Om hva da?

M: Nei, jeg bare lurer på hva du mener jeg.. ikke noe spesielt.

X: Øh?

Legend-wait-for-it-ary

Endret av villalobos
Lenke til kommentar
Koster det noe å skrive ut på datasalene?

Må jo være en grunn til at man må dra studenkortet for å skrive ut.

Det koster ingenting. Grunnen til at man må dra kortet er for å slippe å skrive ut 100 sider som ingen henter.

Det er vel også en grense for hvor mye en kan printe ut per semester / år på realfagsbygget hvis jeg ikke husker feil (?).

Lenke til kommentar

Heter han Martin? :)

Edit*

Sjekket profilen din, og ser nå at det er Martin du snakker om. Kan dog ikke huske at han sa det om LaTeX :p Teit var han uansett.

M: Hva mener du?

X: Om hva da?

M: Nei, jeg bare lurer på hva du mener jeg.. ikke noe spesielt.

X: Øh?

Legend-wait-for-it-ary

Gode gamle Martin, ja. Kan ikke annet enn å anta at du var i samme landsby?

Lenke til kommentar

Ja, la oss for all del sette enda mer fokus på teori-delen. Endelig noen som treffer spikeren på hodet. Håper det blir tilsvarende i industrien også. Mer fokus på samarbeid, mindre på å nå mål.

Endret av Harkonnen
Lenke til kommentar
Noen som har en formening om hvor folk.ntnu blir nede i dag, eller? Noen som sitter på løsningsforslag til TKT4118/TKT4116? :)

Såvidt jeg kan se er hele ntnu.no nede for øyeblikket

----

Forresten, noen som vet hvordan våropptakene fungerer? Jeg kjenner noen som har vurdert det, men hvordan er det da med høstsemesterfagene? Kan man i det hele tatt begynne rett på vårsemesteret uten å ha hatt noen av høstsemesterfagene fra før av?

edit: http://downforeveryoneorjustme.com/ntnu.no

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...