Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sjekk om kontrakten stemmer overens med loven. Hvis ikke, vik unna.

 

Pass på at du setter pengene på en depositumskonto i ditt navn. Hvis ikke, vik unna.

 

Forsikre deg om at boligen du leier faktisk er regulert for boligformål og om mulig at det ikke er for mange boenheter der. Hvis det er det, vik unna.

 

Hør, om mulig, med gjenboere eller tidligere beboere for å høre om eventuelle problemer. Vurder om du skal vike unna.

 

Sjekk bygget du bor i om det er både vanntett og riktig sikret mot brann, for eksempel skal det være både røykvarsler og brannslukningsapparat tilgjengelig. Hvis ikke, vik unna.

 

Forresten, tror loven sier noe om at med mindre boligeier bor i samme bygg som utleieobjektet, kan ikke kontraktsperioden være mindre enn ett år, men med tre måneders gjensidig oppsigelse. Hvis TT ikke bor i blokken men krever ett år uten oppsigelse i kontrakten, er dette lovstridig.

 

Jeg kjenner ikke mange, men har hørt om en del som har hatt problemer med TT. Har selv hatt mine omganger med en annen av de store haiene, både med tull og rot kontrakten, med depositum, oppsigelser, lovstridige husleieøkninger og shady overføring av kontrakter. Sjekk forøvrig ut "Ikke lei av TT" på facebook, der er det en del erfaringer og tips.

Lenke til kommentar

Eneste jeg kan klage på når det gjelder hybelen min er at internettforbindelsen er veldig ustabil til tider. Nettilgangen er via en trådløs ruter i etasjen over meg - desverre har de en helt elendig ruter. Hvor dårlig må det være for at man skal ha saklig grunn til å klage? Blir frakoblet et titalls ganger iløpet av en dag, er det holdbart når nett er inkuldert i leie?

 

Hva er billigste alternativ om jeg vil ha en liten adsl-linje som student? Mener jeg så noe om spesialtilbud for NTNU-studenter, men det har vel ikke mye å si i den billigste enden av skalaen?

 

Har tapir boklistene? Evt. er det noen som vet hvor jeg kan finne ut hvilke bøker psykologifagene PSY1000, PSY1004 og PSY1003 tar utgangspunkt i?

Lenke til kommentar
Eneste jeg kan klage på når det gjelder hybelen min er at internettforbindelsen er veldig ustabil til tider. Nettilgangen er via en trådløs ruter i etasjen over meg - desverre har de en helt elendig ruter.

Om det er standard admin-passord på ruteren kan du jo prøve å oppgradere firmwaren. Har hatt stor suksess med oppgradering på tilnærmet ubrukelige rutere.

Du kan jo også forhøre deg med eieren om du kan oppgradere dersom du ikke har tilgang. For felleskapets beste. ^^

Lenke til kommentar

Det er en kjip gammel dlink-ruter. Adminpassordet er standard, med wpa-passord på selve nettverket. Trådløsrutere har vel ikke for vane å huske innstillinger ved firmwareoppgradering, og da blir det stress.

 

Noen som vet når forelesningene starter i ma1201, og om det er en annen foreleser i år? Misliker virkelig øvingsopplegget til Per Hag :p

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
Det er en kjip gammel dlink-ruter. Adminpassordet er standard, med wpa-passord på selve nettverket. Trådløsrutere har vel ikke for vane å huske innstillinger ved firmwareoppgradering, og da blir det stress.

Men ettersom du kobler deg til trådløst har du vel det passordet. Da blir det som følger: Logge inn -> laste inn ny FW -> restarte -> koble deg til ukryptert -> konfigurere til å bruke gammelt passord -> koble deg til med dette passordet -> $$$.

 

Du kan vel enten ta backup av konfig eller sjekke om det er noen eksotiske innstillinger på den før du oppgraderer, men ellers bør* dette være en grei affere.

 

*) Trådløsnett og billige rutere er merkelige ting. Ikke hold meg ansvarlig om ting går til helvete.

Lenke til kommentar

Var faktisk med opp og så på den der den stod når det var problemer sist høst; står bak et canaldigital-modem og da bør det være 100% standardoppsett.

 

Lurer på om jeg skal satse på å sykle i høst; ser ut til at jeg får hele 3 forelesninger i uken, og da blir det dyrt med busskort :p

 

Tar nattbussen sånn tkort som ikke er periodekort, bare fylt på med et beløp?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...