Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
OK. Litt beroligende å høre. Da satser jeg på at jeg klarer omstillingen når den tid kommer (forresten, hva er alternativet? Det er jo liksom fysikk og matte som er de interessante fagene nå også, så det må jo nesten bli siving :) ).

7315939[/snapback]

 

Litt av problemet for meg med fysmat (ikke for å skremme deg unna altså, mange stortrives på fysmat), er at jeg liker å "tenke fysikk", jeg synes det er vanskelig når man forholder seg til kvantemekanikk, på "vanlig fysikk", så kan jeg tenke "hmm, hva skjer om man gjør sånn og sånn", jeg klarer ikke helt å resonere på samme måte når det er snakk om en partikkel i en potensialbrønn i kvantemeknaikk, det blir mer til at jeg bare regner utifra regler og matematikk. Men de to første årene for du et ganske solid grunnlag med mange fysikkfag, mekanikk, bølgefysikk, elektroamgnetisme, termisk fysikk, fluidmekanikk, kvantemekanikk osv.

 

Men man kan hoppe over til noe helt annet som spesialisering, jeg har spesialisert meg på akustikk, som i utgangspunktet tilhører elektro. Men jeg har allikevel måttet ta ganske mange obligatoriske fag i 3dje som jeg ikke ahr likt så godt.

 

Så det er litt begge deler, jeg er glad for den brede kunnskapen man får fra fysmat, men hadde jeg visst det jeg gjør nå når jeg begynte så hadde jeg nok vurdert både elektro, bygg og maskin sterkere enn jeg gjorde.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hm. Ble jo litt å tenke på, dette.

 

Hva med realfagsstudiet i fysikk, forresten? (Evt. også matematikk.) Er forskjellen stort sett det at man kommer ut med flere fag man har valgt selv og dermed interesserer seg for, men samtidig er noe mindre attraktiv på arbeidsmarkedet? Samt at siving da selvsagt har en del av BÅDE matte og fysikk ... Eller er det også andre forskjeller?

Lenke til kommentar
Hm. Ble jo litt å tenke på, dette.

 

Hva med realfagsstudiet i fysikk, forresten? (Evt. også matematikk.) Er forskjellen stort sett det at man kommer ut med flere fag man har valgt selv og dermed interesserer seg for, men samtidig er noe mindre attraktiv på arbeidsmarkedet? Samt at siving da selvsagt har en del av BÅDE matte og fysikk ... Eller er det også andre forskjeller?

7316034[/snapback]

 

Ja, det er mitt inntrykk, at man kan velge mer, mens det er mindre attraktivt, før så var det nok mer å gjøre på siving, men det har såvidt jeg vet endret seg etter kvalitetsreformen.

 

Den matten man lærer på fysmat er den samme som på de fleste sivingstuider, det er stort sett det man trenger vil jeg si. Men det er nyttige fag å ha.

 

Det er ikke meningen å "skremme" deg vekk fra fysmat altså, som sagt, mange trives veldig bra, du kan prøve å tenke litt på hva slags type fysikk du liker best, hva som gjør at du liker den typen. Husk at man kan bytte sivinglinje, det første året nesten uten forsinkelse, etter 2-3 år kanskje med et år ekstra. Det er jo ingen krise.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hm. Ble jo litt å tenke på, dette.

 

Hva med realfagsstudiet i fysikk, forresten? (Evt. også matematikk.) Er forskjellen stort sett det at man kommer ut med flere fag man har valgt selv og dermed interesserer seg for, men samtidig er noe mindre attraktiv på arbeidsmarkedet? Samt at siving da selvsagt har en del av BÅDE matte og fysikk ... Eller er det også andre forskjeller?

7316034[/snapback]

 

Fagmessig er det slik at på realfaget har man faktisk matte, og ikke den kvasimatematikken som finnes på siving. Så på en måte er siving enklere. Dette gjelder både matematikk og fysikk på realfag.

Lenke til kommentar
Hm. Ble jo litt å tenke på, dette.

 

Hva med realfagsstudiet i fysikk, forresten? (Evt. også matematikk.) Er forskjellen stort sett det at man kommer ut med flere fag man har valgt selv og dermed interesserer seg for, men samtidig er noe mindre attraktiv på arbeidsmarkedet? Samt at siving da selvsagt har en del av BÅDE matte og fysikk ... Eller er det også andre forskjeller?

7316034[/snapback]

 

Fagmessig er det slik at på realfaget har man faktisk matte, og ikke den kvasimatematikken som finnes på siving. Så på en måte er siving enklere. Dette gjelder både matematikk og fysikk på realfag.

7316501[/snapback]

 

Før har det ihvertfall vært sånn at vi hadde mange fysikkfag sammen med friefag, mao at fagene har vært like, (bare det at frie fag fikk dobbelt så mange vekttall for akkurat det samme faget).

 

AtW

Lenke til kommentar

Noe sier meg at du, DrKarlsen, tar realfagsstudiet i matematikk. :)

 

Tanken på å søke meg dit har streifet meg, men det er egentlig bare i de mest oppglødde matematikkraptusene mine. Ser for meg at det er uhyrlig vanskelig - er dere mennesker, dere som går der? :) Prøv for all del å overbevise meg om at matematikk er det riktige studiet.

 

Edit: Forresten, har du noen (lettfattelige) eksempler på forskjellene mellom matte og kvasimatte?

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar

Du har rett i det.

 

Forskjellene er egentlig ikke så enkle å forklare, men det er enkelt å finne ut dersom du ser på pensum.

 

 

Matematikkurset kan være vanskelig, selvfølgelig, og det er ikke mange så går der. Det spørs egentlig på en selv hvor vanskelig en vil gjøre det. Det finnes både rimelig greie fag og fag som er utrolig tunge. Alt etter hvilket felt man liker best.

 

Gå det du føler du vil trives best på; ikke det du tror vil gi deg den beste jobben.

Lenke til kommentar

En skrivekompis av meg fikk "Ikke tilstrekkelig, ikke godkjent" på den forrige øvinga si. Vil det si at han må levere på nytt for å få "tilstrekkelig, ikke godkjent", eller at han kan la det passere å bestå på den neste?

 

Føler litt medskyld, siden jeg fikk godkjent på min. Vi var ikke i gruppe nei, men jobbet litt sammen.

Lenke til kommentar

Det vil si teit studass (eller teit opplegg som studass må følge). Har ikke fattet poenget med å kreve at voksne mennesker skal rekke å gjøre 4 øvinger hver uke, hvis man har mye annet å gjøre. Jeg har selv aldri underkjent en øving.

 

Jeg fikk ikke godkjent på en øving som var levert litt for sent i feil hylle. Det har altså noe å si for om jeg er skikket til å ta eksamen eller ikke. Teit.

Lenke til kommentar

Hehe, har sett en del (:)) på disse Bikini Calculus-videoene, jeg òg. Finner flere av dem på nettet, og hele opplegget kan visst kjøpes på DVD.

 

Problemet med filmene er vel egentlig bare at hun ene som er skikkelig fin, ikke har peiling på hva hun snakker om, men kun leser fra et manus (iallfall virker det slik). Det reduserer jo helhetsinntrykket en god del. Ei jente som er pen OG god i matte møter du ikke hver dag (iallfall gjør ikke jeg det).

Lenke til kommentar

Erm, dersom DrKarlsen er jente, hvorfor blir vedkommende ikke nevnt her da? :hmm:

 

I det siste har det slått meg at det er forferdelig lite damer på forumet. Her er det vel kun en 10-12 stykker som er aktive, og da har jeg tatt med Hylo, Bundy og fredrikrb. JoachimR er i grenseland men med han så er det toppen 15 jenter som er aktive på forumet.

6484631[/snapback]

Det er ugler i mosen her.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...