Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo en fin annledning til å utnytte at det enda er et år igjen med multiple-choice-eksamen på psykologifag. Spesielt om man faktisk også er intressert i sånt :p

Lånekassen gir jo omtrent 60sp slingringsmonn før man får problemer, så om du tar fullt studielån/stipend så utgjør det ikke mye at du ikke får omgjort til stipend for et enkelt fag, du kan jo fremdeles stryke i 7 fag før det blir problemer :fun:

Lenke til kommentar
Er nok det jeg tenker på ja :) Men burde jeg ta et ekstra fag for ex. philen eller konsentrere meg bedre om de andre fagene i stedet? Hvor mye får jeg evt. mindre i stipend/lån?

Du kan godt konsentrere deg kun om disse fagene. Men 3.-året kan fort bli et tungt år, så det kan være greitt å ha unnagjort et fag derfra nå.

Du kan godt bare ta tre fag. Er ikke så mange tusen mindre i stipend du får... Litt over 4k er det vel.

Man får litt under 5000 i måneden hvis man kun tar studiepoeng tilsvarende tre fag.

Fikk du studielån det året du tok ex. phil? (Altså, du tok det ikke i militæret?)

Hvis ikke, får du jo ikke redusert stipend heller :)

Det er riktig, hvis ikke du har fått studielån for disse studiepoengene kan du ta ut dette lånet nå.

Lenke til kommentar
Jeg mener det er absolutt verdt det å tape omtrent fire tusen kroner på å ha et mye morsommere semester. Det er ikke så mange årene til du jobber åtte-ni timer om dagen og har bare fem uker fri i året!

Man taper da ikke 4 000 kr.

Man taper:

2 200 kr per måned i gjennomsnitt for hele semesteret

11 000 kr totalt for hele semesteret

Lenke til kommentar
Er nok det jeg tenker på ja :) Men burde jeg ta et ekstra fag for ex. philen eller konsentrere meg bedre om de andre fagene i stedet? Hvor mye får jeg evt. mindre i stipend/lån?

Du kan godt konsentrere deg kun om disse fagene. Men 3.-året kan fort bli et tungt år, så det kan være greitt å ha unnagjort et fag derfra nå.

Vet ikke om jeg er enig i at det kan være "greit" å ta et 3.klassefag som førsteårs student, da bør du hvertfall være temmelig sterk faglig.

Lenke til kommentar
Man taper da ikke 4 000 kr.

Man taper:

2 200 kr per måned i gjennomsnitt for hele semesteret

11 000 kr totalt for hele semesteret

Jeg vil gjerne se litt mer av matematikken bak regnestykket ditt.

Fra lånekassen: http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend...-mye-kan-du-fa/

Du får 8 760 kr i måneden i snitt over 10 mnd, dvs til 87 600 i året. 40% av dette blir omgjort til stipend og slettes fra lånet og er pengene du "taper" på å ikke ha fire fag per semester.

40 % av 87 600 kr = 35 040 kr er summen du får tilbake per år, dvs 35 040 kr / 8 per fag = 4 380 kr.

Altså koster det deg 4 380 kr å bare ha tre fag et semester. En liten pris for masse ekstra rai rai!

Endret av wendel
Lenke til kommentar

Javel? Slik jeg forstår reglene så får en redusert studielån om en reduserer studiebelastningen. Tar du bare 22,5 studiepoeng et semester, studerer du bare deltid. Da skal du i utgangspunktet ikke få fullt studielån. Du skal dog ikke straffes for å stryke en gang eller to, dermed så holder det å møte opp på eksamen, du trenger ikke stå.

men jeg har kanskje lest utdaterte artikler og regelverk.

Lenke til kommentar
Javel? Slik jeg forstår reglene så får en redusert studielån om en reduserer studiebelastningen. Tar du bare 22,5 studiepoeng et semester, studerer du bare deltid. Da skal du i utgangspunktet ikke få fullt studielån. Du skal dog ikke straffes for å stryke en gang eller to, dermed så holder det å møte opp på eksamen, du trenger ikke stå.

Såvidt meg bekjent holder det å søke om fulltidsstudium, tror ikke du blir "straffet" for å melde deg av fag slik at du tar mindre enn 4.

AtW

Lenke til kommentar
Vet ikke om jeg er enig i at det kan være "greit" å ta et 3.klassefag som førsteårs student, da bør du hvertfall være temmelig sterk faglig.

Man må være sterk faglig for å ta tekled?

Ok, jeg tenkte feil. Jeg tenkte at man får redusert utbetalingene fra Lånekassen. Men vedkommende har sikkert allerede fått innvilget full stipend/lån og dermed får fulle utbetalinger, da er det reduksjonene i stipend i ettertid som teller. Du har rett, jeg tok feil. :)

Lenke til kommentar
Såvidt meg bekjent holder det å søke om fulltidsstudium, tror ikke du blir "straffet" for å melde deg av fag slik at du tar mindre enn 4.

AtW

Jo, du blir straffet i ettertid økonomisk ved at lånet øker. Men det øker kun med drøye 4000 kroner i praksis. Kanskje litt ekstra med renter.

Rapportering fra NTNU om faktiske studiepoeng og utregning mot hvor mye man har søkt for skjer i etterkant, så Lånekassen merker ingenting til at man melder seg av fag før etter det er "for sent".

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

AtW

Jo, du blir straffet i ettertid økonomisk ved at lånet øker. Men det øker kun med drøye 4000 kroner i praksis. Kanskje litt ekstra med renter.

I innlegget jeg svarte på var premisset at man ikke "straffes" for å stryke. Poenget er at man straffes like mye eller lite som man stryker om man ikke melder seg opp. Om man kaller fravær av omgjøring for en straff er en diskusjonssak.

AtW

Lenke til kommentar

Hallo

Et lite spørsmål. Har dere andre nye studenter fått et brev som inneholder den firesifrede koden til studentweb? Isåfall hvilket brev er det snakk om? Jeg har tatt vare på alle brev jeg har fått, men kan ikke finne den noe sted. Er litt gira på å få gjort unna ting som betaling av semesteravgift osv så fort som mulig, så jeg slipper å stresse med det senere;)

Mvh

Christian_

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...