Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Har du god kontroll på pensum synes jeg muntlig er best egentlig (og dette kommer fra en person som HATER å snakke foran lærere/sensorer :p). Om man skulle si en liten ting feil, er det raskt å rette opp igjen uten at du har sunket en karakter av den grunn. Føler det er lettere å gå på glipper når jeg sitter å skriver egentlig.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg mener ungdommen skulle blitt foretrukket, og som nevnt har 23-aaringen allerede brukt opp sjansen sin til aa bli foretrukket.

Ungdommen blir foretrukket fra starten av, og har fått sin egen kvote hvor de som fyller 22 år eller mer i opptaksåret ikke får være med. Utenfor denne kvoten stiller de eldste sterkest fordi de får alderspoeng. Den 19-åringen du snakker om har allerede tullet bort sjansen sin hvis han havner i konkurranse med en 23-åring. Synes ikke ordningen at den eldste kommer inn er spesielt god. Et alternativ kunne vært å trekke, men folk hadde nok funnet grunner til at dette også er urettferdig.

Hvor mange desimaler opererer de med? Kanskje man skulle økt antall gjeldende siffer for slike situasjoner.

De bruker karaktersnittet med to desimaler, ganget med ti. Hadde de økt antall gjeldende siffer i slike situasjoner ville de garantert fått elever med samme poengsum fra tid til annen uansett hvor mange desimaler de hadde brukt.

Endret av Sanzu
Lenke til kommentar
Har du god kontroll på pensum synes jeg muntlig er best egentlig (og dette kommer fra en person som HATER å snakke foran lærere/sensorer :p). Om man skulle si en liten ting feil, er det raskt å rette opp igjen uten at du har sunket en karakter av den grunn. Føler det er lettere å gå på glipper når jeg sitter å skriver egentlig.

Hvis jeg ikke har stålkontrol på pensum? Hva er enklest da? ... Har jobbet i utlandet i sommer og jeg får kunn 4-5 dager å lese på når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Teknisk kybernetikk! Noen erfaringer å dele?

Har bare gått ett år, men jeg liker det veldig godt! Et veldig godt valg hvis du liker realfag og programmering. Jeg angrer iallfall overhode ikke på valget av linje. :)

Takk for svar! Jeg har ikke holdt på med programmering tidligere. Er det et stort minus? Og hvordan er studiemiljøet? :)

Lenke til kommentar
Jeg har ikke holdt på med programmering tidligere. Er det et stort minus?

Det er det delte meninger om. Noen argumenterer med at spesielt selvlærte folk gjerne legger seg til en del programmeringstekniske uvaner som det senere er tungt å plukke av dem.

Selv hadde jeg ganske liten programmeringserfaring før jeg begynte å studere (informatikk), men det gikk greit. Har man litt talent for realfag (og det har man jo som regel om man skal bli siv. ing.), er det kurant.

Lenke til kommentar
Teknisk kybernetikk! Noen erfaringer å dele?

Har bare gått ett år, men jeg liker det veldig godt! Et veldig godt valg hvis du liker realfag og programmering. Jeg angrer iallfall overhode ikke på valget av linje. :)

Takk for svar! Jeg har ikke holdt på med programmering tidligere. Er det et stort minus? Og hvordan er studiemiljøet? :)

På kyb har vi ca 1 programmeringsfag i semesteret. Dette er helt overkommelig. Jeg hadde selv ikke drevet med noe programmering før jeg startet i fjor høst, og for meg har det ihvertfall gått lekende lett så langt. Min oppfatning er at det ikke er veldig mange på linja som har programmert noe særlig før, så det er null problem. Jeg hadde dog en venn som bytta over til fysmat ved jul fordi han syntes programmering var jævlig kjipt, men det er jo en annen problemstilling.

Lenke til kommentar

Jaja, da har jeg bestemt meg for å takke ja til plassen min på NTNU.(Filosofi, bach). Vært mye fram og tilbake om jeg skulle fortsette på petroleum i Stavanger, men har litt lyst til å prøve andre ting.. ^^

Nå må jeg bare skaffe meg bolig.. Tror jeg har spurt om det tidligere i tråden, men hvor er det best å bo? Sentrum?

Er det lurt for meg å benytte meg av den Tak Over Hode greia, for å så lete etter bolig når jeg er der oppe?

Er litt skeptisk til å leige en leilighet/hybel usett.. :/

Og hvis noen vet om en helt syyykt fin og billig leilighet som trenger en leieboer eller evt noen som trenger en romkamerat, så send meg en PM ;)

Lenke til kommentar

Kom inn på informatikk. Poenggrensen var veldig lav som vanlig. Jeg har drevet med programmering en par år. Både java, c++ og php. Så kan veldig mye basics om programmering. Kan alt kontroll i programmet med if, looper, switch osv. Funksjoner med argumenter osv er en lek.

Derfor vurderer jeg å ta 5 fag istedenfor 4 det første semesteret. Siden jeg tipper grunnkurs i programmering kommer til å bli en lek? Dermed kan jeg ta 3 fag i et semester med tunge fag. Noen meninger om det?

Lenke til kommentar
Kom inn på informatikk. Poenggrensen var veldig lav som vanlig. Jeg har drevet med programmering en par år. Både java, c++ og php. Så kan veldig mye basics om programmering. Kan alt kontroll i programmet med if, looper, switch osv. Funksjoner med argumenter osv er en lek.

Derfor vurderer jeg å ta 5 fag istedenfor 4 det første semesteret. Siden jeg tipper grunnkurs i programmering kommer til å bli en lek? Dermed kan jeg ta 3 fag i et semester med tunge fag. Noen meninger om det?

Det kommer til å gå uten problem. Jeg kan ikke helt uttale meg om programmeringsfagene siden jeg ikke har gått informatikk selv, men etter det som står på ntnu.no virker de to introfagene rimelig enkle. Exphil gjør man typisk null i før man døgner natt til eksamen og får en C, så det er heller ikke noe problem, og hvis du har grei kunnskap i matematikk fra før av vil vel også mye av matten være enkel.

Men det betyr egentlig ingen ting, et fag ekstra er ikke så mye som det høres ut som. Har selv i et veldig hardt semester med kun krevende fag tatt et ekstra fag ved siden av, og det gikk fint uten at jeg har sitti hver kveld og jobbet ræva av meg. Forvent også at arbeidsmengden kommer til å være ganske mye lavere første semesteret enn det andre.

Lenke til kommentar
Når kan jeg forvente mailen fra ntnu med pinkode til studentweb?

Fått ennå? Ikke jeg heller! (kanskje jeg er særdeles utålmodig)

Ikke jeg heller. Har takket ja, fått brev fra NTNU med studieinformasjon + en mail, men ingen kode. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Det er absolutt å anbefale. Eg går sjølv datateknikk, og byrja utan å ha programmert noko særleg på førehand. Likevel var IT GK eit av dei enklaste faga vi hadde det første semesteret (minimalt med forbreding før eksamen som likevel resulterte i ein god karakter). Mange tar også Java og C++ parallelt (i 2. semester på Datateknikk).

Lenke til kommentar
Ikke jeg heller. Har takket ja, fått brev fra NTNU med studieinformasjon + en mail, men ingen kode. :dontgetit:

Jeg har ikke fått noe brev engang, jeg. Flere som ikke har fått brev?

Edit: Ikke fått noen e-post heller. Kun standardmailen fra Samordna opptak.

Endret av 1503
Lenke til kommentar
Når kan jeg forvente mailen fra ntnu med pinkode til studentweb?

Fått ennå? Ikke jeg heller! (kanskje jeg er særdeles utålmodig)

Har ikke fått enda jeg heller, men har fått en fin reklamebrosjyre med gamle (og til dels utdaterte) artikler som jeg har lest på nett for et år siden uansett :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...