Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Jeg aksepterer at NTNU gjør det de gjør, men kommer selvsagt ikke til å like det hvis jeg blir utestengt. Spredning av kopibeskyttet materiale er jo faktisk ulovlig, og jeg skjønner at en såpass stor offentlig instans som NTNU må ta grep for å prøve å forhindre det. Dessuten, liker man ikke reglene er det bare å bytte ISP.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg aksepterer at NTNU gjør det de gjør, men kommer selvsagt ikke til å like det hvis jeg blir utestengt. Spredning av kopibeskyttet materiale er jo faktisk ulovlig, og jeg skjønner at en såpass stor offentlig instans som NTNU må ta grep for å prøve å forhindre det. Dessuten, liker man ikke reglene er det bare å bytte ISP.

Synd at de har monopol som ISP på studby da.

Lenke til kommentar
Hvorfor kan ikke de ha en dedikert fildelings-shredder som alle andre norske ISPer har? Dette er jo bare latterlig...

Har de det? :dontgetit:

 

EDIT: Misforsto, trodde du mente noe annet. Selvsagt burde de hatt en markuleringsmaskin for henvendelser fra sårede og vonbrotne rettighetshavere. :p

 

Ellers er jeg enig i at det er latterlig at de skal leke "politi" på vegne av rettighetshavere. Det er da vitterlig ikke deres jobb, og andre seriøse norske ISPer gjør heller ikke det.

 

Jeg er forsåvidt enig i at dette er en unødvendig tilnærming, men NTNU er også en spesiell ISP med spesielle regler, når jeg var der sto det jo i vilkårene at nettet er for akademisk bruk. Så strengt tatt er det ganske mye man ikke har lov til å gjøre på NTNU-nettet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg aksepterer at NTNU gjør det de gjør, men kommer selvsagt ikke til å like det hvis jeg blir utestengt. Spredning av kopibeskyttet materiale er jo faktisk ulovlig, og jeg skjønner at en såpass stor offentlig instans som NTNU må ta grep for å prøve å forhindre det. Dessuten, liker man ikke reglene er det bare å bytte ISP.

Jeg aksepterer ikke at de fungerer som politi på vegne av plate- og filmselskapene. Hadde det vært på oppdrag fra politiet hadde det vært noe helt annet, men her er de i praksis hanket inn som "privatpoliti" av rettighetseierne.

Lenke til kommentar
Du leier gratis nettkapasitet hos dem, - selvfølgelig kan de gjøre som de vil.

Nei, jeg betaler faktisk for det. Før måtte man betale en egen månedsavgift, men nå er det innbakt i husleien. Hvis de en dag bestemte seg for å ikke tilby nett til studbyene lenger ville husleien plutselig gått ned med en viss sum. :)

Lenke til kommentar
Jeg aksepterer at NTNU gjør det de gjør, men kommer selvsagt ikke til å like det hvis jeg blir utestengt. Spredning av kopibeskyttet materiale er jo faktisk ulovlig, og jeg skjønner at en såpass stor offentlig instans som NTNU må ta grep for å prøve å forhindre det. Dessuten, liker man ikke reglene er det bare å bytte ISP.

Synd at de har monopol som ISP på studby da.

 

Har de det? Jeg trodde man i prinsippet kunne bruke en hvilken som helst ISP, det er jo tross alt telefonuttak i de fleste hyblene.

Lenke til kommentar
Har de det? Jeg trodde man i prinsippet kunne bruke en hvilken som helst ISP, det er jo tross alt telefonuttak i de fleste hyblene.

Nei, man er fastlåst til SiT/NTNU som leverandør av internett og telefon.

 

Okei. Uansett så klarer jeg ikke å bli så oppgitt over dette. Regler er regler, og det er ingen som tvinger noen som helst til å bo på NTNUs studentbyer.

Lenke til kommentar
Du leier gratis nettkapasitet hos dem, - selvfølgelig kan de gjøre som de vil.

Nei, jeg betaler faktisk for det. Før måtte man betale en egen månedsavgift, men nå er det innbakt i husleien. Hvis de en dag bestemte seg for å ikke tilby nett til studbyene lenger ville husleien plutselig gått ned med en viss sum. :)

 

Husk å gjøre et skille her, NTNU/ITEA lar såvidt meg bekjent SiT hekte seg gratis på nettet, og drifter utstyret SiT betaler gratis, og gir brukerstøtte. Pengene er det SIT som tar inn.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det absurde i det hele er jo at fildeling fra skolens område ikke kan straffe deg (med mindre du er veldig flink til å etterlate deg store chunks of evidence), mens du hjemme på fritiden er forventet å skulle bruke nettet til "akademiske formål".

 

Jeg klager ikke fordi jeg er redd for å bli utestengt, det kommer ikke til å skje, men fordi dette går imot det alle andre ISPer i Norge gjør nå for tiden. Jeg kan sikkert skaffe meg en annen ISP, men hybelleien min forblir like høy, så jeg taper mye penger på det.

 

Back in the days fekk pappa eit brev frå Tele2, om at nokon hadde spreidd ein viss film frå vår ip-adresse. Det vart hysteri på garden då kan du seie.

Noen tappa nettet deres på gården? Hvor mange Pringles-bokser har dere satt på den trådløse routeren?

Lenke til kommentar

Sjølvsagt ikkje Bruun, vi var jo sjølvsagt ansvarlege. Alle fekk vel igrunn brev frå Tele2 på den tida, men verkar som om Tele2 gav seg relativt kjapt ettersom hastighetane auka.

 

Men Bruun, eg har fått inntrykk av at fildeling frå skulens område er mykje mykje verre enn deling frå ein viss SiT-hybel. I fjor haust tok eg med meg opp laptopen ein dag, utan å slå av ein torrent eg hadde gåande. Oppe på skulen sitt område lasta eg vel (uvitande) ned 1-1.5GB. Ein/to dagar seinare fekk eg mail om at det var oppdaga spreiing frå min pc, osv osv. Måtte jo sende mail og beklage meg og styr.

Lenke til kommentar
Men Bruun, eg har fått inntrykk av at fildeling frå skulens område er mykje mykje verre enn deling frå ein viss SiT-hybel. I fjor haust tok eg med meg opp laptopen ein dag, utan å slå av ein torrent eg hadde gåande. Oppe på skulen sitt område lasta eg vel (uvitande) ned 1-1.5GB. Ein/to dagar seinare fekk eg mail om at det var oppdaga spreiing frå min pc, osv osv. Måtte jo sende mail og beklage meg og styr.

På Elektrobygget kan man bruke PCene uten å måtte identifisere seg når man logger inn. Hvis jeg teoretisk sett bruker en av disse PCene til fildeling og henter ut det jeg laster ned med USB-penn, vil jeg da få noen reaksjoner? Neppe, med mindre jeg blir tatt på fersken.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Men Bruun, eg har fått inntrykk av at fildeling frå skulens område er mykje mykje verre enn deling frå ein viss SiT-hybel. I fjor haust tok eg med meg opp laptopen ein dag, utan å slå av ein torrent eg hadde gåande. Oppe på skulen sitt område lasta eg vel (uvitande) ned 1-1.5GB. Ein/to dagar seinare fekk eg mail om at det var oppdaga spreiing frå min pc, osv osv. Måtte jo sende mail og beklage meg og styr.

Hm, rart, jeg gjorde det samme på en datasal, og da seedet jeg mye mer enn det tror jeg. Men påstod de da at det var registrert ulovlig fildeling, eller bare stort forbruk? Det jeg mente var at hvis de baserer sine utestengelser på klager fra rettighetsopphavere, så er det mye vanskeligere å finne en spesifikk person som har brukt nettet på skolen, enn å bare se hvilken IP hybelen tilhører. Får de eksakt tidspunkt på dagen har de sikkert logger som kan se hvem som brukte nettet på skolen også, men det er mye lettere å skjule seg der.

Lenke til kommentar

Sakset direkte:

Vi har fått melding fra rettighetshavere at det blir distribuert

film/video/multimedia fra din maskin mens du har vært tilkoblet vårt

nett via VPN og/eller trådløsnett på campus.

 

Utdrag fra den meldingen vi har fått er klippet inn sist i brevet.

 

Distribusjon av materiale som er underlagt rettighetsbeskyttelse er et

klart brudd på IT-reglementet.

Er mykje meir der det kjem frå, om nokon vil sjå heile mailen.

Lenke til kommentar
Husk å gjøre et skille her, NTNU/ITEA lar såvidt meg bekjent SiT hekte seg gratis på nettet, og drifter utstyret SiT betaler gratis, og gir brukerstøtte. Pengene er det SIT som tar inn.

 

AtW

Dette stemmer ikke lenger. Har noen mailer her et sted hvor det blir avvist

 

Hva har blitt avvist? Jeg skrev feil om det med brukerstøtte, nettassene får sin lønn av SIT, men utover det? Mener du SiT har begynt å betale for mer enn sitt eget utstyr? At ITEA ikke drifter utstyret?

 

AtW

Lenke til kommentar

SiT henger ikke gratis på nettet til NTNU lenger.

 

Dette har blitt snippet bort fra nettass FAQen:

> Q: Hør her da, jeg betaler faktisk X kroner i måneden i nettleie! Kan dere

> ikke bare oppgradere utstyret?

> A: Det du evt. betaler i nettleie, går kun til å dekke de kostnader

> studentbyeieren selv har i forbindelse med sitt nettverkstilbud. NTNU IT

> tilbyr tilkoblingen til NTNUs nettverk som en gratis tjeneste, og mottar

> intet vederlag for å drifte studentby-nettverkene. Det medfører en

> urimelig merkostnad for NTNU IT å oppgradere utstyret kun på grunn av

> studentbyenes umettelige behov for båndbredde. Den samme type router som

> for tiden ikke klarer å betjene trafikken fra Moholt og Voll studentby har

> ingen problemer med å betjene hele Dragvoll campus eller St. Olavs

> Hospital.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...