Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Oppgave 2a, Aristoteles:

Sjel og kropp: s. 90 - 92

Substanser: s. 68 - 70

Det teleologiske natursynet: s. 71 - 72

Årsaksbegrepet: s. 72 - 77

Har enda ikke kommet til Decartes i oppgave 2a, men kan liste opp hva jeg brukte etterpå om du vil.

7192412[/snapback]

Kjempeflott. Blir litt lettere å finne relevant informasjon :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har funnet noe særlig om Kant på b) ? Sidetall funker fint, for jeg finner ikke noe av relevans, men et lite kjapt sammendrag kan også duge. Jeg er meget usikker på om det stemmer og er godt nok det jeg har skrevet om Hume og Descartes også, men jeg tror det muligens funker.

Lenke til kommentar
de på gruppa mi sa at det ikke stod veldig mye om kant, så ikke fortvil :)

7193693[/snapback]

Nei, jeg fortviler over hodet ikke, men det hadde vært greit om det stod noe. Litt kjipt å få spørsmål om noe som ikke er del av pensum.

Får bare finne på noe basert på hva han mente om andre filosofiske emner, da.

Men er det bare jeg som får lyst til å bli voldelig mot noe når jeg hører at ExPhil-foreleseren omtaler filosofi, filosofihistorie og en del obskure humaniora-relaterte emner som vitenskap? :mad:

Lenke til kommentar
Noen som har funnet noe særlig om Kant på b) ? Sidetall funker fint, for jeg finner ikke noe av relevans, men et lite kjapt sammendrag kan også duge. Jeg er meget usikker på om det stemmer og er godt nok det jeg har skrevet om Hume og Descartes også, men jeg tror det muligens funker.

7193271[/snapback]

Jeg bruker for det meste internett, da det meste av stoffet finnes på engelsk, som jeg foretrekker. Jo flere forklaringer, jo mer forståelse.

Lenke til kommentar
Jeg bruker for det meste internett, da det meste av stoffet finnes på engelsk, som jeg foretrekker. Jo flere forklaringer, jo mer forståelse.

7193806[/snapback]

Når jeg ikke så noen overveldende mengder relevant stoff ved et kjapt overblikk på wikipedia heller, da ga jeg opp.

Lenke til kommentar
de på gruppa mi sa at det ikke stod veldig mye om kant, så ikke fortvil :)

7193693[/snapback]

Nei, jeg fortviler over hodet ikke, men det hadde vært greit om det stod noe. Litt kjipt å få spørsmål om noe som ikke er del av pensum.

Får bare finne på noe basert på hva han mente om andre filosofiske emner, da.

Men er det bare jeg som får lyst til å bli voldelig mot noe når jeg hører at ExPhil-foreleseren omtaler filosofi, filosofihistorie og en del obskure humaniora-relaterte emner som vitenskap? :mad:

7193805[/snapback]

Hehe, historie kan vel også regnes som en vitenskap?

AtW

Lenke til kommentar
Det er jo filosofi og vitenskapsteori. Synes ikke det er så veldig mye historie i faget jeg da..

7194171[/snapback]

Når jeg hadde det, så var det mest historie, mest om hva masse ymse filosofer mente i gamle dager, som ikke regnes som riktig i dag. (Det er jo endel av disse folkene som i mine øyne drev mer med naturvitenskap, men filosofien ta æren :))

AtW

Lenke til kommentar
Hehe, historie kan vel også regnes som en vitenskap?

AtW

7194102[/snapback]

På ett vis ja, men jeg har mistet respekten for alt som ExPhil-foreleseren liker. Det faget har gitt meg en avsmak som smitter over på alle beslektede fag og emner.

*Har redigert vekk litt her nå :)*

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar
For det første er det greit å få gode karakterer, og jeg vet at jeg ikke kommer til å lære stoffet på noen bedre måte enn gjennom disse innleveringene. For det andre er det ikke så lett å "skrive noe piss", og når man først har stoffet i hendene koster det lite ekstra å gjøre en grei jobb.

7192438[/snapback]

"Det lille ekstra" er tydeligvis snakk om en haug med timer, så det koster nok litt :)

En annen ting er at karakteren ikke har noe å si når du skal vise frem vitnemålet med ørten matte og fysikkfag, og sikkert en hel del datafag (siden du går på Data). Er det mye A og B her, mister du neppe jobben pga en E i Exphil ;)

Men for all del, vil dere gjøre det skikkelig skal dere endelig få lov til det. Bra det er noen som har litt større innsats enn meg :)

Lenke til kommentar

Vil nå si at jeg har litt samme holdning som deg. Vil stort sett bare få dette godkjent. Men er ikke veldig flink til å skrive slik. Og siden jeg ikke helt vet hvor mye som skal til for å få godkjent, gjør jeg heller litt for mye enn litt for lite. Nå skal det sies at det jeg har skrevet til nå ikke akkurat er veldig bra, så blir ikke så veldig overrasket om det ikke blir godkjent. Men samtidig så har jeg jo brukt hverfall noe tid på det da.

Lenke til kommentar
"Det lille ekstra" er tydeligvis snakk om en haug med timer, så det koster nok litt :)

En annen ting er at karakteren ikke har noe å si når du skal vise frem vitnemålet med ørten matte og fysikkfag, og sikkert en hel del datafag (siden du går på Data). Er det mye A og B her, mister du neppe jobben pga en E i Exphil ;)

Men for all del, vil dere gjøre det skikkelig skal dere endelig få lov til det. Bra det er noen som har litt større innsats enn meg :)

7195098[/snapback]

Bleh, hovedpoenget er å klare seg på eksamen uten å måtte lese noe særlig i forkant, derfor jobber jeg heller litt midt i året.
Lenke til kommentar
Oppgave 2a, Aristoteles:

Sjel og kropp: s. 90 - 92

Substanser: s. 68 - 70

Det teleologiske natursynet: s. 71 - 72

Årsaksbegrepet: s. 72 - 77

Har enda ikke kommet til Decartes i oppgave 2a, men kan liste opp hva jeg brukte etterpå om du vil.

7192412[/snapback]

Kjempeflott. Blir litt lettere å finne relevant informasjon :)

7192565[/snapback]

Vet ikke om du enda er våken og skriver enda, men her er relevante sidetall for Descartes i oppgave 2a:

Utgangspunkt for sikker viten (fornuft): s. 158 - 163

Beviset for at det eksisterer en verden utenfor fornuften: 163 - 165

Res cogitans og res extensa: s. 165 - 166

Det mekanistiske natursynet og årsaksbegrepet: s. 166 - 169

Sjel og legeme: s. 171 ->

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Utgangspunkt for sikker viten (fornuft): s. 158 - 163

Beviset for at det eksisterer en verden utenfor fornuften: 163 - 165

Res cogitans og res extensa: s. 165 - 166

Det mekanistiske natursynet og årsaksbegrepet: s. 166 - 169

Sjel og legeme: s. 171 ->

7195675[/snapback]

Er det ikke bare det jeg har uthevet som faktisk er relevant i forhold til spørsmålet? Enten har jeg tatt med alt for lite, eller så har du skrevet deg bort. Vi får håpe det ligger ca. midt i mellom.

Lenke til kommentar

Vel, jeg valgte å ta med årsaksbegrepet og forandring til både Aristoteles og Descartes siden disse er ganske nært knyttet opp til ontologien som igjen er grunnlaget for synet mellom sjel og kropp. Dette er jo også hva del B i hovedsak dreier seg om, og da får jeg forhåpentligvis en rød tråd i teksten min uten å måtte finne fram tusjene mine ... :)

Forøvrig står det forslag til disposisjon på det arket vi fikk på ex.phil-seminar. Der er det anbefalt å ta med årsaksbegrepet.

Jeg har sikkert skrevet litt for mye, men er ferdig med del A nå, og ble så fornøyd med den at jeg hverken vil eller gidde å endre på det nå. Får bare stå til :p

Edit: Glemte også å si at jeg også har knyttet synet på sjel og kropp opp mot vitenskapsidealet som var på tiden til Aristoteles og Descartes, og hvordan dette virker inn på synet på kropp og sjel.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Forøvrig står det forslag til disposisjon på det arket vi fikk på ex.phil-seminar.

7195724[/snapback]

Jeg har hun som er "faglig ansvarlig" (e.l.) som "foreleser" på exphil-seminar, og hu er mildt sagt udugelig :thumbdown:

Gidder du scanne og legge opp på nett (evt ta bilde) dersom dere får noen flere nyttige papirer? Vi får bare repetisjonsspørsmål, og fremfor at hun faktisk lærer bort stoffet gir hun seg ikke før hun får svar fra oss om hva vi tror og mener om saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...