Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

utvidet kontroll er vel at de kjører innom deg neste gang de er ute med peilebilen. problemet er at peileutstyret kun funker om du bor i hus, de har ingen anelse om det er du eller noen i leilighetene rundt som har tv om du bor i blokk. og bor du i hus, har du råd til å betale lisens:)

lisensmannen var forøvrig på øya for to-tre uker siden.

Jeg har liten tiltro til at NRK bruker noe peilebil, virker som mye utgifter for veldig lite, selv om det nok er teknsik mulig å få til. Uansett, om de vil kjøre rundt med en bil får de gjerne gjøre det, det plager meg ikke nevneverdig, at frekke fremmede ringer på eller snoker rndt vinduene derimot..., det kan vel dog kanskje argumenteres med at det grenser mot avlytting.

AtW

jeg har sett nrk ute med peileutstyr. var et par-tre år siden på kalvskinnet om jeg husker riktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
utvidet kontroll er vel at de kjører innom deg neste gang de er ute med peilebilen. problemet er at peileutstyret kun funker om du bor i hus, de har ingen anelse om det er du eller noen i leilighetene rundt som har tv om du bor i blokk. og bor du i hus, har du råd til å betale lisens:)

lisensmannen var forøvrig på øya for to-tre uker siden.

Jeg har liten tiltro til at NRK bruker noe peilebil, virker som mye utgifter for veldig lite, selv om det nok er teknsik mulig å få til. Uansett, om de vil kjøre rundt med en bil får de gjerne gjøre det, det plager meg ikke nevneverdig, at frekke fremmede ringer på eller snoker rndt vinduene derimot..., det kan vel dog kanskje argumenteres med at det grenser mot avlytting.

AtW

jeg har sett nrk ute med peileutstyr. var et par-tre år siden på kalvskinnet om jeg husker riktig.

Som peilet etter folk som ikke betaler lisens? At utstyret finnes er vel ikke så unaturlig, at de gidder å bruke så mye penger på noe slikt i bystrøk finner jeg derimot langt mer usannsynlig.

AtW

Lenke til kommentar

Ang. NRK-lisens og peiling så jeg en mann luskende rundt Lucas-bygget før jul en gang med en lang stang og en slags rund dings på enden, som jeg regnet med var en sensor. Han førte den langs vinduene i 2. etg, så jeg antok der og da at det var snakk om noe slags peileutstyr for TV-signaler.

Hvis noen har noen god idé om hva annet det kan ha vært, fyr løs, men jeg tror nok NRK kjenner få begrensninger når det gjelder å få inn mer lisenskroner. :roll:

Endret av HansErik
Lenke til kommentar
Ang. NRK-lisens og peiling så jeg en mann luskende rundt Lucas-bygget før jul en gang med en lang stang og en slags rund dings på enden, som jeg regnet med var en sensor. Han førte den langs vinduene i 2. etg, så jeg antok der og da at det var snakk om noe slags peileutstyr for TV-signaler.

Hvis noen har noen god idé om hva annet det kan ha vært, fyr løs, men jeg tror nok NRK kjenner få begrensninger når det gjelder å få inn mer lisenskroner. :roll:

Kan vel være mange slags type sensorer, innen mitt fagfelt kan det være en målemikrofon.

AtW

Lenke til kommentar

Kan vel være mange slags type sensorer, innen mitt fagfelt kan det være en målemikrofon.

AtW

Joda, er jo som sagt ikke sikker på hva han holdt på med, men denne dingsen på enden var da altså flat, sirkulær og så mest ut som en antenne. Hvis man tar en titt her, ser man at det utstyret vi snakker om brukes til peiling i forbindelse med lisensinnkreving i England. Da er vel ikke så stort tankesprang videre til at NRK kan ha tilgang på og benytte seg av slikt utstyr her i Norge.

Edit: Nå skal det sies at informasjonen jeg linker til ikke nødvendigvis trenger å være sann. Det er jo en mulighet for at BBC ønsker å skremme folk til å betale lisens ved å sette ut slike rykter om peilingsutstyr. Likevel, det står en del teorier om hvordan peilingen foregår her og her, og det høres forsåvidt mulig ut, uten at jeg tør å uttale meg skråsikkert. Legg merke til at i følge det som står der jeg linker til, så har det ingenting å si om du har kabel-TV, peilingen skal være mulig likevel.

Endret av HansErik
Lenke til kommentar

At det er teknisk mulig å detektere en TV tviler jeg ikke på, spørsmålet er om det er noe man orker å bruke dyrt utstyr på. Husk at man ikke bare skal detektere at det er en skjerm som er på, man må i tilegg detektere at skjermen har en tuner i bruk. Også om det er kabel-tv, og også i tettbygde strøk. Jeg har sett ganske imponerende peileutstyr for ymse typer bølger, men det har ikke vært enkelt og billig utstyr...

Wikipedia har forrsten følgende å si om peiling i GB (blir ikke så mye klokere av det dog :) TV detector vans have in the past featured heavily in TV Licensing publicity, implying that secret technology capable of detecting signals from operating TV sets is employed[41], and TV Licensing has claimed to have developed a hand-held detector[42]. The BBC states that such technology used in conjunction with targeted advertising acts as a deterrent: its use may make it easier for TV Licensing agents to establish that an offence is likely to be taking place but they would still need to secure further evidence for successful prosecution[43][44].

AtW

Lenke til kommentar

Tidligare i tråden var det ein vits om ein matematikar og ingeniør, poenget i den vitsen var relativt laber så sidan det tross alt er laurdag poster eg den same vitsen med det riktige poenget (?):

A mathematician and an engineer are put in a room, and at the other end of the room a gorgeous, naked woman is lying on a bed.

They're told that every minute, they can cover half the distance to the woman. The mathematician immediately walks out of the room, recognizing he'll never get there. The engineer stays.

Asked why he stayed, the engineer says, "In theory I may never get there, but I'll be close enough for practical purposes."

Lenke til kommentar
Hmmm, jeg har enda ikke fått noen "takk for din klage i Exphil" mail. Fikk det i matte rimelig tidlig etter jeg klaget, bør jeg være bekymret?

Den kommer aldri. Etter par måneder legger du merke til at studweb-karakteren din er endret (hvis du gikk opp / ned) eller så må du vente ytterligere en uke for å få ny sensur per post.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hva som egentlig skjedde med tiltaksukene? Ser det i praksis ikke er noen tiltaksuker i 2009. Hva skjedde, hvem vedtok at det skulle være slik, osv? Har studentene hatt et ord med i spillet?

I min mening burde det være en tiltaksuke midt i høstsemesteret og en midt i vårsemesteret. Tiltaksuker er fine for å få "unwinded" litt og tatt igjen om man ligger litt bak i noen fag.

Lenke til kommentar
Ble fortalt av stud.ass i MA1202 at ingeniørene drar på tur en eller annen uke nå dette semesteret, og at vi ikke-ingeniører fikk vår "tiltaksuke" da.

Det gjelder kun de fagene hvor man har mange som drar på ekskursjon, typisk 3. års-fag. Jeg vet det er fag hvor man har ordinær undervisning i den aktuelle uka (uka rett før påske), rett og slett fordi "målgruppen" til faget ikke skal ut på tur (for tidlig eller sent i studiet).

Så den var veldig tynn, mister. :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Er det noen som vet hva som egentlig skjedde med tiltaksukene? Ser det i praksis ikke er noen tiltaksuker i 2009. Hva skjedde, hvem vedtok at det skulle være slik, osv? Har studentene hatt et ord med i spillet?

I min mening burde det være en tiltaksuke midt i høstsemesteret og en midt i vårsemesteret. Tiltaksuker er fine for å få "unwinded" litt og tatt igjen om man ligger litt bak i noen fag.

Bakgrunnen for tiltaksukene er vel at semesteret ble bestemt lengre i forbindelse med "sammkjøringsreformen". Semesteret ble en uke eller to lengre, de gadd ikke å forandre opplegget, og begynte med tiltaksuker (det var ikke det når jeg begynte, er bare noen år siden det startet), og nå har de etterhvert blitt vant med lengre semester og fyller opp hele. Det er ihvertfall min spekulasjonsbaserte teori.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg syntes det var litt greit med tiltaksuker i fjor, jeg. Var jo ikke akkurat sånn at jeg ikke fikk tiden til å gå, er jo alltids noe man godt kan bruke litt mer tid på for å hente seg ordentlig inn. Men jeg skal da leve over uten også, bevares ...

Lenke til kommentar
Kanskje dere klarer å lese det denne gangen:

Tiltaksukene ble flyttet. En helt i begynnelsen av semesteret ( undervisningsstart en uke etter semesteret startet) og en helt i slutten.

Det kan ikke regnes som "tiltaksuke" om det kommer før semesteret, da blir det ikke en del av semesteret og det blir helt meningsløst å kalle det tiltaksuke. Da er det heller snakk om at de kutter ned semesteret med en uke.

Og jeg klarer ikke se hvor det står i studiekalenderen at det skal være tiltaksuke i slutten av semesteret. Leseuke før eksamen har man alltid hatt, det har ingeting med "tiltaksuke" å gjøre.

EDIT: Mine kjappe og overfladiske undersøkelser (rett meg om jeg tar feil nå) ser ut til å antyde at årets semester er en uke kortere enn fjorårets når man regner med tiltaksuker. Det må da bety at man har kortet ned semesteret med en uke, og at den andre tiltaksuken rett og slett er omgjort til vanlig undervisningsuke.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...