Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som vet hvordan en får tilgang til atekst igjennom ntnu? Har googla meg lei nå...

 

http://www.ntnu.no/ub/fagside/statsvit

 

Øverste link under "Svarveier" du er ute etter?

 

Er mer brukernavn og passord jeg leter etter. Plager meg noe sykt, har vært inne der før, men hodet står helt i stå i dag.

 

Edit:

 

Er jo bare å bruke VPN, doh..

Endret av smoothie
Lenke til kommentar
jeg er fristen til å skrive P=0 når det gjelder bikkja.

Hehe, antagelig er det ihvertfall ingeniørmessig korrekt.

 

Dere har vel hørt om matematikeren og ingeniøren som kom opp til Perleporten? (Altså til St. Peter, ikke til Kolbein Bell...)

Ja, men jeg husker den ikke. Fortell

Det var vel noe sånt som at de skulle få lov til å komme inn, og få hver sin vakre jomfru. Men da måtte de først gå halvveis bort til henne, så halvveis av den resterende avstanden, og så videre. Matematikeren takket umiddelbart for seg, og dro heller ned til helvete. Ingeniøren derimot, mente at han kunne komme nær nok for ethvert praktisk formål.

Lenke til kommentar

Jentepoeng:

 

Jeg synes slettes ikke det er en dårlig ordning med jentepoeng. Argumenter:

1) Bidrar til å skape et mer variert studiemiljø

2) Kan komme med noen andre innspill enn gutta i enkelte sammenhenger

3) Mange bedrifter ønsker kvinnelige medarbeidere, da er det greit at de utdannes

Lenke til kommentar
Jentepoeng:

 

Jeg synes slettes ikke det er en dårlig ordning med jentepoeng. Argumenter:

1) Bidrar til å skape et mer variert studiemiljø

2) Kan komme med noen andre innspill enn gutta i enkelte sammenhenger

3) Mange bedrifter ønsker kvinnelige medarbeidere, da er det greit at de utdannes

Det der er ikke argumenter for jentepoeng, det er argumenter for at jenter skal studere! Selvsagt ønsker vi å ha jenter på sivingstudiene, men problemet er måten det gjøres på! Andre tiltak som faktisk har en positiv effekt (jentedagen? jenter & IT?) er bra.

 

Her diskuteres det nok mer om jentepoeng faktisk har den effekten man ønsker, eller om det virker mot sin hensikt.

Lenke til kommentar
Jentepoeng:

 

Jeg synes slettes ikke det er en dårlig ordning med jentepoeng. Argumenter:

1) Bidrar til å skape et mer variert studiemiljø

2) Kan komme med noen andre innspill enn gutta i enkelte sammenhenger

3) Mange bedrifter ønsker kvinnelige medarbeidere, da er det greit at de utdannes

Kjønnspoeng er bare tull, og lukter alt for mye av kvotering. Jeg er imot alle former for kvotering, både gutte- og jentepoeng. Synes vi må stille samme krav til poeng enten man er gutt eller jente og skal begynne på et siv.ing. studie, eller et hvilket som helst annet studie der det gis poeng basert på kjønn.

Lenke til kommentar
En bachelor er vel temmelig verdiløs i dag?

Ja, mulig det? Men planen var uansett å ta master innenfor molekylærbiologi e.l. etter bacheloren i kjemi/mol.biologi.

 

Slik jeg oppfatter det, er det altså mer kjemi men mindre matematikk/fysikk på Bioteknolgi-studiet i forhold til siv.ing. i kjemi og bio?

 

Matematikk er forøvrig det faget hvor jeg får tilfredstilt min logiske sans mest. I fag som kjemi og fysikk skal det gjerne litt mer til for at logikken aksepterer stoffet (som f.eks. Einsteins relativitetsteori). Ikke det at kjemi/fysikk er så mye vanskligere, men ja.

 

Er utrolig glad i celler og genetikk! :) Men løv, skog og planter er så ufattelig kjedelig at jeg vil holde meg langt unna studium som inkluderer dette (så vær vennlig å si ifra om "Ind. kjemi- og bioteknologi"/"Bioteknologi" inneholder mye av dette, hehe).

Vel, vi kan jo se litt på hvilke "generelle" kjemi- og matteemner som inngår i studiene de første par årene.

 

Bioteknologi - brukerkurs i matte A + B (totalt 15 stp.), generell kjemi (15 stp.), organisk kjemi (15 stp.). Deretter diverse biokjemi, cellebiologi osv.

 

Industriell kjemi og bioteknologi - matte 1, 2, 3, 4N (totalt 30 stp.), generell kjemi 1 + 2 (15 stp.), uorganisk kjemi (7,5 stp.), organisk kjemi (15 stp.), fysikalsk kjemi (15 stp.). I tillegg kommer "ingeniøremner" som fysikk, prosessteknikk etc.

 

Så jeg ville sagt at bioteknologi innebærer mindre av både kjemi og matte, samt null fysikk, men desto mer bioteknologifag fra starten av. Jeg vet ikke fullt så mye om emnene som inngår i bio-fordypningen på siv.ing.-linjen, men regner med du får ganske mye av de samme emnene etter hvert, men altså med en bredere kjemisk og «ingeniøraktig» bakgrunn. Tror ellers det er lite løv og planter :)

Hehe, godt å høre at det ikke blir mye løv og planter.

 

Etter å ha lest "Eksempler på forskningsaktiviteter/mastergradsoppgaver:" under Bioteknologi, så virker jo dette studiet til å være "right on" hva jeg leter etter.

 

Så det rene bioteknologistudiet har ikke matte 1, 2, 3 og 4? Hadde egentlig sett frem til matte 1 og 2 etter hva jeg har lest her i tråden. :tease:

 

Regner med begge studiene gir samme antall stp. per semester/år? Eller får man flere på siv.ing.-linjer?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Går PuP.

Karaktersnitt fra VGS: 5,3

 

Arbeidsmengden er ikke overveldende vil jeg påstå, men så har jeg et snitt på ca. C på NTNU. Dersom man vil ha A eller B i snitt kreves det selvsagt mer arbeid, men om man er strukturert er heller ikke dette uoverkommelig.

 

Generelt vil jeg påstå at dersom man jobber 9-16 hver dag går det bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...