Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Spørsmål ang. Aristoteles: Er "form" det samme som "substans" ? :hmm:

Begrepene brukes om en hverandre, og eneste jeg klare å finne ut om en eventuell forskjell på de to, er at "substansene tilhører forskjellige arter, alt etter hvilken form de oppviser."

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heh, personlig synes jeg at jeg alltid har "uflaks", but what are you going to do? Jeg har klagd i tilfeller der jeg har fått et poeng eller mindre unna neste karakter. Men aldri gått opp, jeg har en nagene mistanke om at de ikke ønsker å endre karakteren (de ser jo lett hvilke to karakterer man vipper imellom på "harde" fag, og når man klager fikk man jo den laveste).

Ellers håper jeg at samme poeng gir samme karakter, om man skal "runde av" så synes jeg man burde gjøre det på selve poenggivningen isåfall.

AtW

7150867[/snapback]

Jeg har vel stort sett hatt flaks til nå, isåfall. Like galt det.

skag1: nu har jeg glemt (les fortrengt) det meste i exphil, men jeg lurer på om form og substans er ca motsatt. Det var nesten, da ;) Men altså, tror form er "malen" og substans er et konkret eksemplar av en form. Men ikke baser oppgavene dine på meg ;)

Lenke til kommentar
skag1: nu har jeg glemt (les fortrengt) det meste i exphil, men jeg lurer på om form og substans er ca motsatt. Det var nesten, da ;) Men altså, tror form er "malen" og substans er et konkret eksemplar av en form. Men ikke baser oppgavene dine på meg ;)

7151399[/snapback]

Ya, det var det jeg trodde jeg også. Substansen er det en konkret ting er laget av, formen gjennomsyrer tingen og gir den egenskapene.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hva de mener med: "Sammenlign Aristoteles og Decartes` syn på forholdet mellom kropp og sjel. Vis også hvordan deres respektive syn er knyttet til samtidens oppfatning av vitenskap." Mulignes et teit spørsmål, men vil dette si synet deres på sjelen sammnelignet med samtidens syn, eller det generelle synet på vitenskap? Syns oppgaveteksten er noget kronglete formulert.

Lenke til kommentar
Jepp, karaktersystemet er egentlig blodig urettferdig :p Men vi må jo vurderes på et vis, og over tid jevner det seg nok ut. Kan jo nevne at jeg har klagd 2 ganger (matte 1 og java), og gått opp begge gangene - det burde egentlig ikke være mulig i så "konkrete" fag?

7150800[/snapback]

Jeg er enig i det. Nå er de fagene jeg har rettet mye mer vurderingsfag der det ikke er noen fasit. Det får meg til å lure på hvor tilfeldig det var når en haddde tallkarkaterer og om en fikk f.eks 2,1 istedenfor 2,2. Det er jo litt morsomt, men trist for dem, når en hører om folk som har klaget og går ned i karakter.

Lenke til kommentar
Denne tråden taper seg stort når man begynner å diskutere exphilpensum.

Jeg sov på eksamen, og gikk tidlig :)

Hva fikk du til slutt i exphil, sim?

7159055[/snapback]

Heh, som om det er så interessant å høre hva slags poengsum gud og hverman fikk på en av utallig midsemesterprøver :)

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...