Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei, selvsagt ikke. Men poenget mitt står fortsatt. Dessuten er det nok ikke lettere å få lettere karakterer fra de andre norske universitetene i Norge enn NTNU, så de man skal konkurrere mot på arbeidsmarkedet stiller man rimelig likt med.

Ikke hvis man er en straight D-student på NTNU, mens man konkurrerer mot en med mange B'er og noen C'er på UiO? Da blir man vel lett danket bort tipper jeg :!:

Edit : Siving ja..

Endret av Lanka
Lenke til kommentar
Nei, selvsagt ikke. Men poenget mitt står fortsatt. Dessuten er det nok ikke lettere å få lettere karakterer fra de andre norske universitetene i Norge enn NTNU, så de man skal konkurrere mot på arbeidsmarkedet stiller man rimelig likt med.

Ikke hvis man er en straight D-student på NTNU, mens man konkurrerer mot en med mange B'er og noen C'er på UiO? Da blir man vel lett danket bort tipper jeg :!:

Leste du hva jeg skrev? Jeg sier at man i utgangspunktet stiller likt uavhengig hvilket norsk universitet man kommer fra, da karaktergrensene og vanskelighetsgraden er nogelunde lik. (merk BI er ikke et universitet ;))

Lenke til kommentar

Med dagens marked får de fleste seg jobb, uansett karakterer. Med den fantastiske normalfordelingen kan du tenke deg at det er mange middels- og under middels studenter for hver toppstudent, om du får straight E gjennom hele studiet kan det tenkes at det ikke er noe for deg, eller så kan det hende at man har en del andre kvaliteter som gjør at man får jobb allikevel. Karakterer er tross alt ikke alt som teller når du søker jobb.

Noen bedrifter søker kun på karakterer, en del av disse gjør det av uvitenhet(tror at B i snitt på NTNU er det samme som på amerikanske universitet), resten på grunn av profil ("hos oss får bare de beste studentene jobb").

Det er jo klart, ting er avhengig av markedet. I nedgangstider er det nok færre ansettelser og større fokus på karakter enn i de hete årene vi har hatt i det siste.

Lenke til kommentar

Ja, dei forskjellige bedriftene ligg nok mykje meir vekt på karakterar i enkelte fag, enn gjennomsnittskarakterane. Eg ser i alle fall for meg at f.eks. ein som har A i t.d. programmering men D i ex.phil stiller sterkare enn ein som har B i ex.phil og B i programmering om han søker på ei dataretta linje.

Dette var jo sjølvsagt ei veldig grov samanlikning, men du skjønner kva eg vil fram til :)

Lenke til kommentar

Det var ikke det jeg ble fortalt av bedriften. I det tilfellet var det viktigere at man hadde gått på NTNU.

Det gjelder sikkert ikke generelt. Men karakterer er ikke så alfa og omega som man kanskje skulle tro.

Og Aspic:

Hjelper ikke alltid å være kjempeflink i programmering og ikke klare / gidde å lese deg til noe som f.eks exphil.

I stedet for å tenke "faget er ikke så sentralt" så tenker du heller "dette skal jeg klare å lære meg". Det er jo i det store og det hele læringsevnen, ikke kunnskapen man sitter igjen med som er vesentlig, og da er viktig å lære seg såkalte tullefag.

Angående vanskelighetsgrad på NTNU:

Jeg har til nå surfet meg gjennom første klasse til en B i snitt. Dette er nok mye fordi fagene har mye pensum en kan fra før, enten fra skolen eller fordi en er interessert. Nå legger jeg vesentlig mer arbeid i det, men hoppet opp til A er ganske stort.

Endret av wendel
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva som ligger der, for siden er nede atm, men resultatene ligger jo på studweb.ntnu.no , og de er jo endelige med mindre du klager.

Edit: Der var den oppe ja. Kanskje dere som tok tdt4105 ikke har fått resultatene på studweb enda?

Endret av Bruun
Lenke til kommentar

Man bør sammenligne karakter på studweb og på hjemmesida, er de forskjellige kan det være noe er galt. Hadde en lærer i fjor som klarte sende inn feil karakterer til studweb. Heldigvis la han ut de riktige karakterene på its-learning, så vi fikk gjort ham oppmerksom på feilen og karakterene ble rettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...