Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

NRK-mannen slipper i hvert fall ikke inn hit. Men nå er ikke jeg så dum at jeg har kjøpt TV heller, heldigvis.

Kjøpt eller har? Jeg har heller ikke kjøpt TV, men jeg akter å gjøre det om 6-7 mnd..

Jeg har ikke TV overhodet. Bruker PCen som mediesenter, med et TV-kort. Og da er det ikke noe spørsmål om å registrere det kjøpet på noen som helst måte til NRK på samme måte som det å kjøpe TV. På meg blir det bare kjøp av rene monitorer eller prosjektor. Lurte på å bytte til et TV-kort som støtter digital-TV. Ser noen vage tegn på at HVR-kortene fra Hauppauge har fått Linux-støtte, og det gjør det meget interessant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nokon som var på Terenceshow i dag då? Eg var i alle fall. Eg har aldri før sett R1 så overfullt.

Jeg var der. Må innrømme at jeg ikke hang helt med på det faglige i dag, for å si det mildt, men det var jo stas å være der for det. :)

Hehe.. Då er vi to, og sikkert mange fleir :) Han signerte min Rottman då. It's been a good day.

Haha, min også. Definitivt et høydepunkt i min nerdekarriere. :p

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar
Signert Rottman er vel ikke tillatt på eksamen?
Det er ikke tillatt med egne notater. Det betyr blant annet at du ikke får ha notater i formelsamlingen din. I formelsamlingen kan du:

* Skrive navnet ditt

* Lage eselører eller sette inn lapper (uten skrift)

* Markere tekst ved understreking/overstreking

Da gjelder det bare å overbevise pensjonistene om at du er adoptert av et asiatisk par, og at du er verdens smarteste mann.

Endret av Bruun
Lenke til kommentar
ATWindsor: Nå jeg snakket om det internasjonale miljøet, tenkte jeg mer på toppen.

NTNU er det beste alternativet i Norge og definitivt langt bedre enn mange utenlandske universitet.

Halvgammel bump, men jeg hadde håpt å få en liten diskusjon om temaet.

NTNU er det beste alternativet i Norge - på hva? Sånn jeg ser det er det kun teknologifagene NTNU har et stort fortrinn. For rene realfagsstudier og humanoria er det vel andre steder i Norge som blir rangert bedre?

NTNU er definitivt langt bedre enn mange utenlandske universitet - ja sikkert, hvertfall hvis man ser på universitet i den tredje verden, men omtrent alle jeg har snakket med som har tatt utveksling (og det er en del), sier at det faglige utbyttet var betydelig høyere enn her i Trondheim. I tillegg til at omtrent samtlige internasjonale studenter jeg har pratet med liker seg veldig godt i Trondheim, litt fordi at fagene er såpass greie og krever lite jobb at de har masse tid til å se landet.

Ellers så så jeg nettopp at Bergen gikk forbi Trondheim i kåringen av Norges beste studieby, mtp. trivsel blant studentene.

Lenke til kommentar
Hva er egentlig forskjellen på matte 4D og matte 4N? Jeg ser ingen forskjeller i pensumlistene.

http://wiki.math.ntnu.no/tma4135/2008h/pensum

http://wiki.math.ntnu.no/tma4130/2008h/pensum

Jeg skulle ha Matte 4D, men fikset det ikke, så jeg byttet til Matte 4N (TMA4125) for å bli "tvunget" til å ta øvingene på nytt. Opplevde at jeg fikk oppgaver om komplekse tall i 4N både på øvinger og på midtsemester, noe som jeg ikke fikk i 4D. Kan legge til at det hjalp meg til å stå i Matte 4.

Lenke til kommentar
Halvgammel bump, men jeg hadde håpt å få en liten diskusjon om temaet.

NTNU er det beste alternativet i Norge - på hva? Sånn jeg ser det er det kun teknologifagene NTNU har et stort fortrinn. For rene realfagsstudier og humanoria er det vel andre steder i Norge som blir rangert bedre?

NTNU er definitivt langt bedre enn mange utenlandske universitet - ja sikkert, hvertfall hvis man ser på universitet i den tredje verden, men omtrent alle jeg har snakket med som har tatt utveksling (og det er en del), sier at det faglige utbyttet var betydelig høyere enn her i Trondheim. I tillegg til at omtrent samtlige internasjonale studenter jeg har pratet med liker seg veldig godt i Trondheim, litt fordi at fagene er såpass greie og krever lite jobb at de har masse tid til å se landet.

Ellers så så jeg nettopp at Bergen gikk forbi Trondheim i kåringen av Norges beste studieby, mtp. trivsel blant studentene.

Det NTNU er best på, som du sier, er det integrerte 5-års studiet som resulterer i en siv.ing.-grad. Dette her ihvertfall nasjonalt en veldig høy stjerne, både blandt studenter og bedrifter. Når det gjelder realfag er vel Oslo en del skarpere og større på de fleste felt, har hørt at språk og endel humainora også står tilbake for motparten i Oslo. Nå er det vel siv.ing.- studier som opptar flest studenter i byen, er det ikke noe sånt som 20.000 studenter på Gløs og 5.000 på Dragvoll? Og så mange er det ikke som går rene realfag på Gløs.

Når det gjelder studiemiljø, sånt går jo alltid litt opp og ned. Det er såpass mange studenter her i byen i forhold til total befolkning at det blir i større grad enn Oslo, Bergen og Stavanger en by der studentene setter et stort preg på byen.

Internasjonalt? Med få unntak er vel ikke NTNU et sted som har mye anerkjenelse i utlandet. NTH hadde det. NHH og UiO har det. Strategiene som har blitt lagt for å få NTNU opp på topp internasjonalt tviler jeg også litt på, ettersom de ikke klarer å finne en nisje. Mange av de beste foreleserene har hel eller deltidsjobber andre steder, man kjemper i motbakke for å følge alle internasjonale og nasjonale standarder som få andre følger, pengebruk blir stading strengere.

Når dewt gjelder greie fag er ihvertfall min erfaring at de to første årene var verst, og utover når man tar spesialiseringsfag, består disse i stor grad av Powerpoint-foiler og en semesteroppgave som tar 100 timer over to uker. Det er på mange måter den billige måten ut av det for fagansvarlige.

Konklusjonen min er altå at NTNU er best i Norge på siv.ing., og sånn passe på det meste annet.

Edit: Medisin glemte jeg. Kjenner ikke til om det er nivåforskjeller i Norge, har hørt den på NTNU skal være veldig bra, men Oslo har vel høyere inntakssnitt.

Endret av Olaaaaa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...