Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

hallgirl: Tror du viirkelig at jeg ville ha sagt noe slik i det virkelig liv. Virkelig? Jeg sier det her, fordi jeg hadde ikke lyst til å lyve og jeg har ikke lyst til å få det samme inntrykket fra studentene i Trondheim. F.eks. når det kom en student fra Sverige til skolen vår, og jeg startet å snakke med henne sammen noen klassekamerater. Etterhvert begynte vi å snakke om hvilke fag vi tok, og jeg sa at jeg tok math HL og further Mathematics. Hun spurte om jeg var flink i mattematikk fordi det er vansklige fag, og jeg sa litt. Dereter kom en av klassekameratene og sa "litt, han her er en mattegeni". Det er irriterende, og det er ikke det eneste tilfellet. Dette er spesielt et problem med folk jeg ikke kjenner, men som har bare hørt om meg. Det er overhode ikke noe problem med folk som jeg kjenner utenfor skolen, fordi jeg snakker ikke om det. Jeg sier etter at elevene ser på meg som geni, at jeg ikke er det. Er det også være arrogant?

Arrogant er det å komme på et forum for å spørre "hvordan jeg kan virke lite arrogant på tross av mine ufattelige kunnskaper". Har flere i klassen min(matte1 NTNU forøvrig) som, hvis man skal beskrive dem, gjerne går som "han høye, smarte" eller noe sånt, men ikke på den negative videregående måten. Som ALLE andre sier, tror jeg egentlig ikke du trenger å bekymre deg for å få for bra på matteprøver eller noe heller, ettersom du sikkert vil støte på ting som ikke er så selvfølgelig. Er man en som gjør det bra på ting uten å gjøre noe stort ut av det blir man sett opp til, går du og klager til alle over at du "bare" fikk 9 riktige på semesterprøven blir du hatet.

Er litt enig med deg i at Norge har en jantelovaktig holdning til det å være flink på ungdomsskole/videregående, veldig viktig der å holde en fin balanse, men det er ikke akkurat sånn på universitet. De som i starten er for kule til å gjøre det bra skjønner fort at det ikke er så veldig kult å stryke. Folk kan tilogmed ha interesser utenom det vanlige uten å bli ledd av!(!)

Endret av Gebby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hallgirl: Tror du viirkelig at jeg ville ha sagt noe slik i det virkelig liv. Virkelig?

Jeg har aldri møtt deg i det virkelige liv, så jeg må basere det jeg vet om deg på det du skriver på forumet.

Jeg sier det her, fordi jeg hadde ikke lyst til å lyve og jeg har ikke lyst til å få det samme inntrykket fra studentene i Trondheim. F.eks. når det kom en student fra Sverige til skolen vår, og jeg startet å snakke med henne sammen noen klassekamerater. Etterhvert begynte vi å snakke om hvilke fag vi tok, og jeg sa at jeg tok math HL og further Mathematics. Hun spurte om jeg var flink i mattematikk fordi det er vansklige fag, og jeg sa litt. Dereter kom en av klassekameratene og sa "litt, han her er en mattegeni". Det er irriterende, og det er ikke det eneste tilfellet.

Jeg ser egentlig ikke helt problemet. Jeg ville tatt det å bli kalt et mattegeni som et kompliment. Så lenge man ikke lar hodet vokse ut av proposjoner så er det ikke et problem mener jeg. Ta det som et kompliment, folk (stort sett) respekterer det at man er god i noe (tenker nå ikke på videregåendenivå og nedover, da det finnes nok av drittsekker der som mener gode karakterer er en skam).

Dette er spesielt et problem med folk jeg ikke kjenner, men som har bare hørt om meg. Det er overhode ikke noe problem med folk som jeg kjenner utenfor skolen, fordi jeg snakker ikke om det. Jeg sier etter at elevene ser på meg som geni, at jeg ikke er det. Er det også være arrogant?

Selvfølgelig ikke. Jeg sa heller ikke at du nødvendigvis var arrogant (jeg kjenner deg jo ikke), men at utsagn som de du har kommet med på forumet kan tolkes slik at noen kan tro du er arrogant. Det var hele poenget mitt.

Noen tolerer det, og noen gjør det ikke. Jeg sier aldri at jeg er flink i mattematikk når jeg møter folk. F.eks. jeg ble ganske godt kjent med noen norske på skolen min, og jeg var mye med de til de forstod at jeg var flink i matte og skolen generelt. Da ville de ikke ha noe særlig med meg å gjøre, og de var også noen av de litt mer late elevene. Ble bare til at jeg byttet venner til noen mer seriøse elever som var utlandske.

Om du tror du finner noen som ditcher deg pga. gode karakterer på universitetsnivå, så tar du skammelig feil. Disse folkene starter ikke på universitet, så enkelt er det. Dessuten, jeg mener det ikke er verdt å lyve for å beholde "venner" som det der. Skikkelige venner respekterer at karakterene dine er gode, og de fleste på Gløs har relativt gode karakterer.

Folk vil spørre om karakter etter prøver, og det er da de finner ut hvilke elever som er flinke og hvilke elever som er dårlige. I tillegg teller det hvor ofte du har rett og svarer på vansklige spørsmål i klassen. Å si at man ikke vil røpe det fører til at folk bare er mer interserte, men hvis man sier en karakter slår de seg til ro. Vil ikke lyve om noen spør meg om videregåendekarakterer.

Jeg tror du sammenligner NTNU litt for mye med en videregående/ungdomsskole. Det er et hav av forskjell, tro meg. Det er ikke mange som bryr seg nevneverdig om hvem som er flinke, og hvem som ikke er det. Selvfølgelig, ER du flink vil det bli lagt merke til (mest sannsynlig på en positiv måte), er du ikke flink vil det ikke bli lagt merke til. Og i tillegg, om man er flink eller ikke har egentlig ikke mye å si når det gjelder det sosiale.

Grunnen til at jeg blir veldig påvirket av hva folk sier her, er fordi at den typen du og flere andre fremviser her, er den typen jeg også forakter. Den er også veldig norsk og bygger på janteloven. De tåler ikke at folk skriver at de er flinke, og misliker alle som er for gode.

Igjen, det er et hav av forskjell på undomsskolenivå/videregåendeskolenivå og universitetsnivå. Det ER mange flinke på universitetet, jeg vil tro det er fullstendig umulig å finne noen som ser ned på deg pga. karakterer her. Hvis noen misliker deg her, så er det ikke på grunn av det.

F.eks. det var en person på ungdomskolen som var utrolig flink i alle fag og fikk omtrent bare seksere. Det førte til at han ble baksnakket hele tiden, og folk sa at han ikke fortjente de karakterene han fikk og at han smisket med læreren. Han skrøt aldri av karakterene sine. Det var nesten sånn at de jublet om han fikk dårlige karakterer, som han fikk av og til. Siden det er så mange på videregående med akkuratt den samme tankegangen, er jeg sikker på at man finner akkuratt den samme tankegangen på universitetet.

Ja.... Igjen, forskjell på ungdomsskole og universitet! Kan ikke få sagt det nok. Alle har plikt til å fullføre ungdomsskolen, så der vil du naturlig nok få en del idioter. I tillegg, man nærmest forventes av foreldre å fullføre videregående, selv om eleven ikke har den fjerneste interesse av å være der. Igjen, derfor vil man få en del idioter der. På universitetet går man fordi man virkelig vil fram i livet, og fordi man ER flink på skolen. Du finner ikke skoletaperne på NTNU. De som går her har et mål med livet, de går der ikke bare for å gå her, på samme måte som VGS.

Jeg hørte akkuratt det samme på en T-banestasjon for noen dager siden. "Hun fikk sekser i tysk. Det fortjente hun ikke, det er bare læreren som liker henne fordi ...) Hun har også tysk mor som har undervist henne hele livet, så det er ikke noe rart at hun får sekser. " Jeg har fått inntrykk av at mange rett og slett ikke tolerer at noen er flinkere enn andre.

Look above.

Lykke til med valgene.

Lenke til kommentar

Jeg tror det viktige her err å gjøre det du har lyst til. Tenk litt mindre på hva andre mener og tenker om deg. Min erfaring er at hvis du er deg selv og er fornøyd med den du er så liker andre deg også.

Jeg annser det forresten som helt greit å bruke 3-5 timer på skole arbeid hver dag. Skuklle ønske jeg hadde klart å være så disiplinert. Når man begynner på en universitet så skjønner man ganske fort at alle er nerder som er vil ha gode karakterer. Jeg skal ikke påstå at jeg sitter med en absoult sanhent som går for alle, men min oppfatning er at de flese leser en del, men fremdeles har god tid til å være med venner og lignene.

En gløstøs er en som går på Gløshaugen.

Lenke til kommentar

Hadde eksamen i EL2 fredag 03. Funka helt fint egentlig. Hele faget TFY4160 ble avholdt i forskjellige auditorier.

Kan hende jeg var heldig med auditorum, da? :wee: Tho, R2 er da ikke akkurat dårlig?

Endret av Knut Erik
Lenke til kommentar

Hadde også auditorieeksamen på fredag, i KJL2. Gikk greit nok det, riktignok med litt dårligere plass til papirer enn man har på et bord i Nidarøhallen, men i det minste var setene behagelige der. Da synes jeg nok mer synd på dem som hadde eksamen i F2. Grøss.

Lenke til kommentar
NTNU har råd til å bruke masse penger på reklame, bare for å kunne nekte enda flere å studere der. Men å ta vare på de som først har begynt, som f. eks. ved å la dem ha eksamen på ordentlig måte, det har de ikke råd til. Paradoksalt?

Er ikke bare NTNU som har eksamen i Spektrum. Og da er det snakk om prioriteringer. Hvis TØH eller HiST ikke har plass til studenter som skal avlegge eksamen på campusene sine, så syns jeg det er greit at NTNU viker litt, spesielt med tanke på at de har masse plass. Hadde selv eksamen på Kjel3 på fredag. Funket helt greit. Kinofølelse av stolene, og ikke så mange der heller.

Endret av Lanka
Lenke til kommentar
o HERRE , det stygge lille rosa drittkortet (semesterkortet) befinner seg ikke i lommeboka lengere der det alltid har vært. Eksamen starter klokken 9 i morgen...hvor graver jeg meg ned og dør?

Evt. Hva kan jeg gjøre nå?

Si at du har mistet kortet ditt? Du står fortsatt på lista over de som skal ta eksamen, så er bare å møte opp. Eneste forskjellen er at du blir masa på av de gamle eksamensvaktene flere ganger enn nødvendig for å finne navnet ditt på lista.

Lenke til kommentar

Husk studentnummeret og legitimasjon så går det greit. Sett deg foran og få det unnagjort så slipper du å tenke på det under eksamen.

edit: Det satt en bak meg på eksamen i forrige uke, det gikk greit så lenge han insisterte på at det var greit.

Endret av __Lars__
Lenke til kommentar
Takker for alle svar, positive og negative.

Over til noe helt annet. Er det noen av dere som vet om det er en god sjakkklubb i Trondheim som jeg kan bli med? Når jeg sier god, så tenker jeg på miljøet og ikke presentasjonene.

Trondheim Sjakkforening

Men om jeg var deg ville jeg ha tona litt ned på skillsa i begynnelsen, så de faste medlemmene ikke blir så sure når de taper.

Lenke til kommentar
Takker for alle svar, positive og negative.

Over til noe helt annet. Er det noen av dere som vet om det er en god sjakkklubb i Trondheim som jeg kan bli med? Når jeg sier god, så tenker jeg på miljøet og ikke presentasjonene.

Prestasjonene, mener du kanskje?

Hehe, ja. Jeg er ikke en kløper i norsk for å si det sånn. Læreren hevder at jeg burde klare å få 6 av 7, men hitill har jeg bare fått femmere. Jeg er ingen mester i sjakk heller, så jeg vil ikke vinne hver eneste kamp. Det eneste jeg la merke til var at det var litt få som deltar i turneringene deres.

Lenke til kommentar

Det er ihvertfall tre sjakklubber i Trondheim. I tillegg til TSF har du også TSSK (Trondheimsstudentenes sjakklubb) og Svartlamon sjakklag (der blant andre en viss Dag Wessel-Berg spiller :p ). Mulig det finnes enda flere også hvis man inkluderer mer perifere bydeler - jeg vet ikke, siden jeg ikke spiller selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...