Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Spørs nå litt hva man føler for selv da. Har man lyst til å ta en siv.ing-utdannelse som sender verden inn i en ny finanskrise eller vil man ta utdannelsen for å bygge den opp?

Indøk står ikke så veldig høyt i kurs blandt andre på Gløs.

Haha. Å mene at indøk-utdannelsen vil bidra til en ny subprime-krise er bs.

Som indøker blir man en sivilingeniør som har et utgangspunkt for å kunne noe om ledelse, økonomisk og strukturell oppbygging av organisasjoner og bedrifter, i tillegg tilå være teknisk anlagt. Hvilket ikke er spesielt dumt. Slik verden fungerer er det økonomiske aspektet ved implementasjon av ny teknologi et av de aller viktigste. Uansett hvilket område det gjelder; Ny teknologi er vel og bra, men ikke hvis den ikke er økonomisk gjennomførbar i en slik grad at den blir implementert og brukt.

De fleste jeg har møtt som mislker indøkere (og det er egentlig ganske få), er de samme som har søkt flere år på rad uten å komme inn. Kanskje de er bitre pga det latterlig bra miljøet innad på Indøk, men jeg vet ikke. Jeg vet bare at jeg er veldig fornøyd med valget mitt, og stortrives i 1.klasse.

Endret av julepynt
Lenke til kommentar
Spørs nå litt hva man føler for selv da. Har man lyst til å ta en siv.ing-utdannelse som sender verden inn i en ny finanskrise eller vil man ta utdannelsen for å bygge den opp?

Haha. Å mene at indøk-utdannelsen vil bidra til en ny subprime-krise er bs.

Som indøker blir man en sivilingeniør som har et utgangspunkt for å kunne noe om ledelse, økonomisk og strukturell oppbygging av organisasjoner og bedrifter, i tillegg tilå være teknisk anlagt. Hvilket ikke er spesielt dumt. Slik verden fungerer er det økonomiske aspektet ved implementasjon av ny teknologi et av de aller viktigste. Uansett hvilket område det gjelder; Ny teknologi er vel og bra, men ikke hvis den ikke er økonomisk gjennomførbar i en slik grad at den blir implementert og brukt.

De fleste jeg har møtt som mislker indøkere (og det er egentlig ganske få), er de samme som har søkt flere år på rad uten å komme inn. Kanskje de er bitre pga det latterlig bra miljøet innad på Indøk, men jeg vet ikke. Jeg vet bare at jeg er veldig fornøyd med valget mitt, og stortrives i 1.klasse.

De fleste negative holdninger til indøk går det jo litt sport i. Akkurat som det går sport i å disse dragvollere, uten at det trenger å ligge så mye bak. Ordentlige ingeniører liker jo å disse halveisingeniører som Indøkere :) Akkkurat som frie fag prøver å late som de er mer seriøse faglige enn siving :) Personlig kjenner jeg både hygglige indøkere, og folk jeg hverken liker, eller mener burde gått på indøk i det hele tatt.

AtW

Lenke til kommentar

Tror det gjelder mest hos folk med større Gløshaugen-komplekser enn vanlig. Indøkere er svært ettertraktet på jobbmarkedet, og er vel kjent som dyktige og flinke studenter. Linjen er nok mest aktuell for de som kan se for seg en lederstilling i teknologibransjen. Ønsker du å jobbe teknisk, bør du nok se på en av de mer "vanlige" siving-linjene.

Lenke til kommentar

Nå må vi skjerpe oss. Greit nok at dere mener at indøk ikke er et godt valg når det kommer til utdanning, men sånn som dere oppfører dere virker det som om en eller indøk gutt med rosa pannebånd stjal den dama du hadde snakka med hele kvelden på forje kjellernfest.

Det går vel ann å holde diskusjonen på at litt saklig nivå.

Personelig er jeg veldig glad for at jeg ikke valgte siv.ing matte of fysikk. Jeg føler at jeg får mye mer ut av bachlor i fysikk. Jeg søker kunskap og svar, jeg studerer for å være med på å finne morgendagens viten.

Det er jo meg da, er du ute etter god lønn og status så er vel siving for deg. Det hele grunner ned i hvem du er, hva som er viktig for deg. Hvis man ser på søker tall så er penger å status viktigre enn kunnskap, men det kom vel ikke som en overaskelse på noen.

Lenke til kommentar
Nå må vi skjerpe oss. Greit nok at dere mener at indøk ikke er et godt valg når det kommer til utdanning, men sånn som dere oppfører dere virker det som om en eller indøk gutt med rosa pannebånd stjal den dama du hadde snakka med hele kvelden på forje kjellernfest.

Det går vel ann å holde diskusjonen på at litt saklig nivå.

Personelig er jeg veldig glad for at jeg ikke valgte siv.ing matte of fysikk. Jeg føler at jeg får mye mer ut av bachlor i fysikk. Jeg søker kunskap og svar, jeg studerer for å være med på å finne morgendagens viten.

Det er jo meg da, er du ute etter god lønn og status så er vel siving for deg. Det hele grunner ned i hvem du er, hva som er viktig for deg. Hvis man ser på søker tall så er penger å status viktigre enn kunnskap, men det kom vel ikke som en overaskelse på noen.

Ja, nei, gud forby litt useriøst snakk. Sånn apropos useriøst, så er jo ikke innlegget ditt så veldig saklig heller, jeg tror det er ganske få som går siving matte og fysikk for "lønn og status", veldig mange som går der driver med foskning, som ikke er så godt betalt. Og jeg må innrømme jeg tviler sterkt på at du får noe mer faglig ut av en bacherlor, fagene man tar i starten er veldig like, og studietiden er vesentlig kortere.

AtW

Lenke til kommentar
Og så har vi jo dette med å bedømme hva man "får mest ut av", når man selv studerer det ene, og ikke det andre ...

Selvsagt er ikke det så lett, men man kjenner jo til endel folk som studerer andre fag, og ofte er det felles fag, eller man kjenner fagene til andre fagfelt. Selvsagt er det ingen presis vitenskap, men det er vel derfor man gjerne skriver at man tror ting. Og ikke vet det helt sikkert. Og jeg tror få velger siving i matte og fysikk for å få høy status, isåfall mener jeg de har valgt feil, det er ikke akkurat noen damemagnet på fest å si at man studerer fysmat :)

AtW

Lenke til kommentar

Hehe, sant nok. Jeg tenker for så vidt sånn jeg også, at jeg er glad jeg ikke går på [linje], selv om jeg ikke vet hvordan det er å gå der annet enn det jeg har hørt fra andre, eller bare antatt. Men akkurat når det gjelder sammenligningen mellom siv.ing.-linjen jeg går på, og det "tilsvarende" realfagsstudiet (litt enkelt sagt, kanskje, men det får så være) så tror jeg egentlig ikke jeg ville fått noe spesielt mer ut av det ene enn det andre.

Og det du sier om fysmat er nok litt riktig - det er ikke så lenge siden jeg hørte fra ei jeg kjenner at "oi, se på de guttene som går der borte, de MÅ jo bare gå på fysmat". Så om man introduserer seg med at man går på fysmat, må man kanskje jobbe bittelitt ekstra for å få førsteinntrykket på rett kjøl igjen? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...