Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann!

Bare lurer på en ting ang. opptak. Det har seg nemlig slik at jeg går IB-linje. Hva slags fordeler er det jeg egentlig får når jeg søker meg inn på NTNU (eller kunne jeg egentlig like så godt ha tatt vanlig allmenn)? Tenkte å ta PuP :). Noen som har gått IB og nå går på NTNU? Vet at IB er for dem som har tenkt å studere i utlandet, men grunnen til at jeg tar IB er bare fordi jeg synes man får mest læreutbytte.

Lenke til kommentar
Det er total bruk av linja, dvs up og nedlastning til sammen. F.eks. 5 opp og 5 ned, 10 opp og 0 ned, eller 0 opp og 10 ned.

Er du sikker?

"Q: Er det snakk om total trafikkmengde på 10GB, eller er det snakk om 10GB inn eller 10GB ut?

A: Dersom du har mottatt over 10GB i løpet av 24 timer blir du koblet vekk. Dersom du har sendt fra deg over 10GB i løpet av 24 timer blir du koblet vekk."

Dette har jeg også hørt, og det er dette jeg har forholdt meg til i NetLimiter hittil...

Lenke til kommentar
Heisann!

Bare lurer på en ting ang. opptak. Det har seg nemlig slik at jeg går IB-linje. Hva slags fordeler er det jeg egentlig får når jeg søker meg inn på NTNU (eller kunne jeg egentlig like så godt ha tatt vanlig allmenn)? Tenkte å ta PuP :). Noen som har gått IB og nå går på NTNU? Vet at IB er for dem som har tenkt å studere i utlandet, men grunnen til at jeg tar IB er bare fordi jeg synes man får mest læreutbytte.

En i klassen min har gått IB-linjen på Berg i Oslo. Han får bare A'er og B'er. 2 B'er bare gjennom 1 år på NTNU nå (Bygg). Du stiller sterkt ved at du kan tilegne deg informasjon i de engelske lærebøkene mye raskere enn alle andre som ikke er vant til det. Dessuten har du et godt grunnlag uten mange elementære feil som gjør at karakterene dine blir stabile i matte/fysikk-fagene. I fag som produktmodellering og maskin/driftsteknikk stiller du nok likt med alle andre :) Jeg tror studievanene til IB-studenter er veldig gode, noe som også vises på karakterene :)

Lenke til kommentar
Heisann!

En i klassen min har gått IB-linjen på Berg i Oslo. Han får bare A'er og B'er. 2 B'er bare gjennom 1 år på NTNU nå (Bygg). Du stiller sterkt ved at du kan tilegne deg informasjon i de engelske lærebøkene mye raskere enn alle andre som ikke er vant til det. Dessuten har du et godt grunnlag uten mange elementære feil som gjør at karakterene dine blir stabile i matte/fysikk-fagene. I fag som produktmodellering og maskin/driftsteknikk stiller du nok likt med alle andre :) Jeg tror studievanene til IB-studenter er veldig gode, noe som også vises på karakterene :)

Så når det gjelder PuP, så hjelper det egentlig ikke så veldig mye med IB-kunnskaper(at jeg kunne ha greid meg like fint med vanlig allmenn)? Eller hva var det du mente med at jeg stiller likt med alle andre? :)

Lenke til kommentar
Så når det gjelder PuP, så hjelper det egentlig ikke så veldig mye med IB-kunnskaper(at jeg kunne ha greid meg like fint med vanlig allmenn)? Eller hva var det du mente med at jeg stiller likt med alle andre? :)

Nei, det jeg mente var at på PuP (i likhet med alle andre linjer) så har du linjerelaterte fag. PuP har mer maskinrelaterte fag som ikke krever forkunnskaper. Derfor stiller du likt fordi det ikke er vanlig å lære om produktmodellering på VGS eller IB. Men jeg mener IB-studenter stiller sterkere enn vanlig allmennstudenter når man starter på NTNU. Men dette er relativt. Finnes kjempemange flinke allmennelever ;)

Lenke til kommentar
Heisann!

IB kan være no' drit hvis man skal søke i Norge. Man blir ikke kreditert riktig for high-level-fag, og omregningssatsene for karaktersnitt er ikke veldig hyggelige. Hvis man derimot har tatt IB og og kommer inn der man søker har man en stor fordel på grunn av (antakelig) bedre studievaner.

Lenke til kommentar
Det er total bruk av linja, dvs up og nedlastning til sammen. F.eks. 5 opp og 5 ned, 10 opp og 0 ned, eller 0 opp og 10 ned.

Er du sikker?

"Q: Er det snakk om total trafikkmengde på 10GB, eller er det snakk om 10GB inn eller 10GB ut?

A: Dersom du har mottatt over 10GB i løpet av 24 timer blir du koblet vekk. Dersom du har sendt fra deg over 10GB i løpet av 24 timer blir du koblet vekk."

19GB opp og 19GB ned på 48 timer er ok. 21GB opp eller ned og 0GB andre veien er ikke ok.

Snakker av erfaring. Ble stengt ute to ganger og det var greit. Den tredje gangen hadde jeg (ifølge ITEA) lastet opp 20,2GB de siste 48 timene og røk ut i 8 dager. Noe piss at det er snakk om 48 timer, mye bedre hvis det hadde vært snakk om dager. Er jo ingen "båndbreddemåleprogram" som viser for siste 24/48 timer, bare trafikk fordelt på dager.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar
Studentrabatt på tapir? Det eneste de selger er ting for studenter -> de eneste som handler der er studenter. Ingen rabatt for dette, altså. Forøvrig holder de blodpriser, sjekk innom andre bokhandlere eller nettet for å finne bedre priser på skrivesaker, papir, rekvisita og sånt, ikke finn på å kjøp hardware der.

De har jo en stilren, gullbelagt qtec-strømforsyning. 400 kvalitetswatt og deilig AC-strøm for kravstor maskinvare. De har kanskje en turbovariant som fungerer som likeretter, men da må man regne med å betale 200 kr ekstra.

Lenke til kommentar
Heisann!

IB kan være no' drit hvis man skal søke i Norge. Man blir ikke kreditert riktig for high-level-fag, og omregningssatsene for karaktersnitt er ikke veldig hyggelige. Hvis man derimot har tatt IB og og kommer inn der man søker har man en stor fordel på grunn av (antakelig) bedre studievaner.

Burde vel gå bra å søke seg inn på NTNU?

Lenke til kommentar

Er du sikker?

Tar selvkritikk på den :blush:

Lenke til kommentar

Er du sikker?

Det gir jo forsåvidt ikke et godt svar på spørsmålet (evt et godt svar, som er dårlig formulert). Hva om man sender 5GB og mottar 5.1GB (eller si 10GB + 10.1GB på 2 dager, siden de teller 48 timer) ?
Lenke til kommentar
Det er ikke snakk om total trafikkmengde, opp- og nedlasting er uavhengig av hverandre. Forøvrig så er det så vidt jeg vet ikke 10GB pr døgn, men 20GB pr 2 døgn, det var hvertfall det jeg erfarte da jeg bodde hos SIT.

Ja, det er jo sagt at det måles 20 GB opp over 2 døgn, for å hindre at folk som kommer litt over en dag ved en feiltakelse straffes så hardt. Men de har vel også sagt at dette kan endre suten videre varsling, og at folk derfor bør forholde seg til 10GB per 24 timer. Og som noen er inne på over her, det er 24 "tilfeldige timer", altså om du feks har over 10 GB de 24 timene mellom 0800 den 3. og 0800 den 4. så kan du bli sperret.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...