Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et lite tilleggsspørsmål angående utregning av fordypnings- og realfagspoeng. Jeg har fullført elektronikk med allmennfag sammen med 2mx, 3mx og 2fy. Det blir 0,5p for 2mx, 1p for 3mx og 0,5p for 2fy, totalt 2p. Jeg var dermed rimelig sikker på at jeg ikke hadde fordypningspoeng, siden man kun fikk det hvis man hadde f.eks. 3fy i tillegg. Dermed to tredjeklasse realfag.

Men på samordnaopptak står det at jeg har:

Karakterpoeng: 43,8

Fordyp/realf.poeng: 4,0

Poengsum i kvote: 47,8

Dette kom nesten som er sjokk på meg, men de forsvinner allikevel til neste år siden jeg skal pause litt..

Dersom du ikke har gått allmennfagløpet så får du fordypningspoeng fra første fordypning.

Skal du i militæret neste år kan du få opp til 7 poeng (med dagens beregning) dersom du tar 3FY som privatist. 3 poeng for militæret + 2 alderspeng + 1 realfagspoeng + 2 fordypningspoeng. :w00t:

Ellers må jeg si dere tar dere god tid når det gjelder hybel. Jeg fikk i tak i hybel allerede i mars. :p

Lenke til kommentar

Jeg visste jeg skulle på NTNU, men har allikevel prestert å ikke skaffe hybel enda :p Begynner å bli småstressa.

Mulig jeg er litt kresen, har lyst på noe billig og sentralt, men virker som om jeg må dra opp et par dager nå snart og bare gå på visninger..

Lenke til kommentar

Lyngfisk:

Den var jeg ikke klar over :/ Under ser dere at jeg har regnet litt ut hvordan poengene vil bli fordelt hvis man venter et år og kommer inn i den nye reformen kontra å vente et år med dagens reform.

Dagens system:

92 / 21 = 4,38

4,38 + 3 + 2 + 4 = 52,8

Med 3FY

52,8 + 1 + 2 = 55,8

Neste års system:

108 / 25 = 4,32

4,32 + 2 + 2 + 2 = 49,2

Med 3FY

49,2 + 1 = 50,2

Slik man ser hadde jeg med stor sannsynlighet kommet inn på mange siv.ing-linjer med 3fy med 55,8p med dagens reform bare jeg hadde pauset et år. Men med neste års reform mister jeg 5p. Det blir allikevel likt for alle, og det finnes personer som kommer dårlige ut enn meg..

Lenke til kommentar

Jeg kom inn på geografi.

Jeg er litt bekymret når det gjelder å finne hybel. Jeg sendte inn en søknad på boligtorget.no. Var ikke så mye igjen så jeg fikk bare lagt inn ett valg hvor det var bare fire ledige plasser. Hvor lang tid tar det før jeg jeg får svar? Finnes det andre steder jeg kan lete?

Endret av Strongbow
Lenke til kommentar

ibolig.no og studentskipnader samt litt på finn.no men veldig lite der. Nå er det om å gjøre å få et sted å bo fort som mulig hvis du skal ha det og som nevnt tidligere burde du være klar for å ta en tur opp på forhånd fordi det er vanskelig å få sted å bo i trondheim

Lenke til kommentar
Bah, denne er litt tricky, jeg fikk brev om at jeg står på venteliste som 2. i rekka som primær og 3. som ordinær for å komme inn på førstevalget mitt, Fysikk og Matematikk. Det står også at det ikke er vanlig at det etterfylles, men at jeg kan stå på ventelista hvis jeg vil. Er det naivt å håpe på at to stykker vil velge noe annet?

De regner med at en del sier nei til plassen, skal i militæret eller slutter etter kort tid, så de tar inn flere enn det er plass til. Derfor etterfylles ikke sivingstudiene, så det er rimelig bortkastet å håpe på plass. Kjipt, men ikke noe å gjøre med.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar
Det er langt unna både Dragvoll, Gløshaugen og sentrum. Hadde det vært meg, ville jeg ikke bodd såpass avsides.

Enig der. I forhold til studiested og sentrum ligger Falkenborg litt i "ingenmannsland". Om du skal gå på Dragvoll kan du ta buss nummer ni, men den går ikke så alt for ofte.

Lenke til kommentar

Skal gå på Gløshaugen.

Etter hva Gule Siders kartfunksjon sier meg, så er det ca. 5 km. Går jo forsåvidt greit med sykkel.

Har tenkt å sette inn en annonse i Adressa? Muligheter der? Har litt penger å gå på, i og med at folkene hjemme støtter meg med husleie osv. Kan da stille litt flere krav til hybel, og kanskje få napp?

Men hvordan er det? Kan jeg takke ja til tilbudet fra Falkenborg, for så å vente og se om noe annet dukker opp?

Lenke til kommentar

Falkemberg - Gløs er en overkommelig avstand. Knappe 8-12 minutter på sykkel avhengig av om du skal ned til Falkenberg eller opp til Gløs. Men de vinterdagene det er dårlig føre så må du belage deg på å gå. Da kan det være litt langt med ca 30 minutter gange. Det er også helt overkommelig å gå hjem fra byen på natta. Det er veldig kort vei til KBS kjøpesenter (100 meter) så du slipper å drasse matvarene over lange avstander.

Lenke til kommentar

Busstilbudet den veien var generelt veldig bra med busser hvert kvarter eller noe sånt, men det blir trolig litt færre avganger nå. Men ulempen med bussen er vel at man må bytte buss i sentrum? (Jeg har ikke tatt den busskombinasjonen før så jeg vet ikke)

Lenke til kommentar
De regner med at en del sier nei til plassen, skal i militæret eller slutter etter kort tid, så de tar inn flere enn det er plass til. Derfor etterfylles ikke sivingstudiene, så det er rimelig bortkastet å håpe på plass. Kjipt, men ikke noe å gjøre med.

Damn, det var et slag i magen. Men jeg har hørt at når man først kommer inn på en siv.ing linje på NTNU så er det veldig lett å bytte over til en annen, spesielt hvis man har mange like fag. Jeg er godtatt inn på ing. vitenskap og IKT, og det virker som om veldig mange av fagene er like det første året. Mtp. at det ikke etterfylles vil det jo kanskje være mange åpne plasser også? :)

Lenke til kommentar

Damn, det var et slag i magen. Men jeg har hørt at når man først kommer inn på en siv.ing linje på NTNU så er det veldig lett å bytte over til en annen, spesielt hvis man har mange like fag. Jeg er godtatt inn på ing. vitenskap og IKT, og det virker som om veldig mange av fagene er like det første året. Mtp. at det ikke etterfylles vil det jo kanskje være mange åpne plasser også? :)

Forstår jeg deg rett - vil du inn på fysmat - men har kommet inn på I&IKT ?

Noe av grunnen til at de ikke etterfyller, er som sagt at de regner med avhopp pga militæret eller andre grunner, og at de heller lar folk bytte internt. Med andre ord er det god sjanse for at du kan få bytte til fysmat ila det første halve året, eller iallefall etter ett år :)

Lenke til kommentar

Jeg har også noe av det samme problemet:

Har et lite spørsmål her. Saken er den at jeg søkte på PuP som andre valg, og regnet med at jeg kom inn der siden førstevalget var bygg og miljø (som har meget høye krav). Nå har det seg slik at jeg har fått svar fra NTNU. I brevet står det at jeg hverken kom inn på 1., 2. eller 3. valget, men 4.valget (materialteknologi). Kravet til PuP ble på 56.5, noe som jeg akkurat har. Dermed er jeg satt på venteliste, som nummer 4 i køen.

Spørsmålet mitt er om det er sannsynlig at jeg kommer inn.

MVH

PD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...