Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Datateknikk med 49,8 poeng og Komtek med 50,6 poeng.

4,3 i snitt => 43 grunnpoeng

+ 4 fordypningspoeng (antar at de fleste har dette)

+ 2*1,5 realfagspoeng (2 år med MX og 2 år med FY, mange har sikkert mer eller mindre, men jeg gjorde en antakelse)

= 50 poeng

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda.. eg har søkt på datateknikk.

Eg har 3MX, 3FY, Bedøk (berre eit år), IT (berre eit år), kor mange poeng får eg då?

Akkurat no har eg eit karaktersnitt på 4,58. Dette er med forbehold om at eg får 3 på båe skriftleg sidemål og hovudmål, sidan eg enno ikkje har fått vite karakterane der :)

Lenke til kommentar

Du får fordypningspoeng for andre og tredje faget du har begge årene. Bare to av fagene du har hatt har du hatt begge årene (MX og FY). Du får dermed fordypningspoeng for ett av dem, altså 2 poeng.

Og 2*1,5 realfagspoeng = 3 poeng.

4,58 => 45,8 grunnpoeng

+ 2 fordypningspoeng

+ 3 realfagspoen

= 50,8 poeng.

I fjor var det 49,8 poeng på datateknikk, så det kan være at du kommer inn hvis snittet holder seg.

Eksamenskarakterene mine lå på skolearene på søndag. Har du sjekket der?

Lenke til kommentar

Ahh.. Takker..

Ser ut til at snittet vil endre seg dog. Det er totalt 230 søkere på 100 studieplasser, noko meir enn i fjor, så eg er livredd for å ikkje kome inn. Ja, eg har sjekka skolearena, men lærarane mine liker tydeligvis å halde oss på pinebenken.

Akkurat no har eg dette oppsettet:

1. Datateknikk (NTNU)

2. Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (UiB)

3. Fysikk (NTNU)

4. Elektronikk (NTNU)

Så litt random som eg helst ikkje vil inn på i det heile.

Eg har så himla lyst på NTNU, berre for å kome meg litt vekk frå bergensområdet og omegn. Bør eg difor prioritere Fysikk og Elektronikk (NTNU) høgare? Har dette noko praktisk betydning? Det verkar jo som om snittet for å kome inn på Elektronikk vil minke (mindre søkjarar og fleir studieplassar).

Edit: skjer med å skrive skolearene istadenfor arena :)

Endret av aspic
Lenke til kommentar

Det viser seg at eg får eit snitt på 4,83 istedenfor (om det er riktig å leggje saman ALLE karakterane samt eksamenar, for så å dele på antall?)

Så då vil eg ende opp med 53,26 poeng. Er dette nok til å kome inn på Datateknikk? =o Eg veit ingen kan gi meg eit "fasitsvar", men nokon kan vel antyde sånn ca. kor eg ligg i leiren? :)

Lenke til kommentar

Ah, fikk sikra meg rom på et bra kollektiv i stad, kan endelig puste litt ut!

Men jeg så over litt på søkertallene til fysmat. Tallene for antall søkere og antall førstevalg er tilnærmet like, i tillegg til at de har senket antall studieplasser fra 100 til 75 (noen som vet hvorfor?), og siden jeg ligger nøyaktig på minstekravet fra i fjor vil det si at jeg ikke kommer inn. Bah.

Jaja, på tide å tenke i nye baner da. Datateknikk noe gøy?

edit: aspic: Karakterene fra eksamen slås ved opptak sammen med standpunktkarakteren i det faget.

Endret av Gebby
Lenke til kommentar
edit: aspic: Karakterene fra eksamen slås ved opptak sammen med standpunktkarakteren i det faget.
Hmm, så det blir uansett gjennomsnittet av alle karakterane? =o
Du legger ikke sammen alle karakterene og deler på antall karakterer.

Først regner du snittet i hvert fag (f.eks standpunkt 3 i 3MX og 4 på eksamen i 3MX gir karakteren 3,5 i 3MX), og deretter legger du sammen alle fagene og deler på antall fag.

Lenke til kommentar

Okei..

Da blar eg litt opp i den nedstøva Studiehandboka :) Om eg forstår det rett:

Riktig hovudmålskarakter i norsk -> Stp. i norsk + eksamen i norsk hovudmål, dele på 2 få middelverdi?

Riktig karakter i Brukarsystem -> Stp. i Brukarsystem + eksamen i brukarsystem, dele på to få middelverdi?

(Om eg har forstått det riktig no). Når eg har rekna ut desse middelverdiane, tek eg og deler på antall vanlege karakterar, og antall middelverdiar?

Fag som 1MX og 2MX, tel desse? Samt 2FY (når eg har båe 3MX og 3FY).

Lenke til kommentar

Takk takk :)

Eit siste spørsmål. Eg var oppe i båe 3MX munnleg og skriftleg. Blir den munnlege karakteren ståande som ein karakter? Eller blir det middelverdi av skriftleg, stp. og munnleg?

Endret av aspic
Lenke til kommentar

middelverdi av alle tre

er 90% prosent sikkert, og det er jo så og si en fordel å komme opp i både og. Mindre fag å dele på når man regner ut snitt, forutsatt at man presterer riktignok ;)

Bare skyt meg dersom jeg tar feil

Lenke til kommentar

Seriøst?! Då fall jo snittet mitt med 2 poeng nesten. 5 3MX eksamen, 5 3MX stp. og 3 munnleg eksamen. SERIØST som den øydelagde.

HAHA GLØYM DET, eg gjekk jo då opp eit poeng! Eg gløymte berre å skifte frå 19 fag til 18 fag :D

Endret av aspic
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...