Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
på tyholt. i studieløpet starter en som førsteklassing med hovedsaklig fellesfag på gløs, og får etterhvert flere og flere fag oppe på tyholt.

Hvordan er avstanden fra gløshaugen til tyholt da? 15 min elns?

Lenke til kommentar

Jeg lurer på noe. Jeg har søkt på Marinteknikk i år å håper å komme inn. Jeg har 56,2 poeng, mens kravet i fjor var på 55,8. Er det noen særlig stor sjans for at jeg kommer inn tror dere? Pleier karakterkravet å gå opp noe særlig fra år til år? Ser også at det i år er drøye 20 flere søkere der å.

Lenke til kommentar

Skal i militæret til høsten, men regner med at det blir siv.ing. på NTNU til neste år.

Jeg sitter dermed å vurderer muligheten for å bedrive med litt selvstudium av mattepensumet for første året mens jeg er der oppi i nord. Det jeg lurer på er da om de fleste siv.ing. linjer både deler bøker og pensum det første året innenfor mattematikkfaget? Linjene som er aktuelle er Petroleumsfag, Bygg og Kybernetikk.

I tilegg lurer jeg også sannsynligheten for at pensum/bøker endres innenfor dette faget i løpet av dette året jeg er bortreist.

Lenke til kommentar
Skal i militæret til høsten, men regner med at det blir siv.ing. på NTNU til neste år.

Jeg sitter dermed å vurderer muligheten for å bedrive med litt selvstudium av mattepensumet for første året mens jeg er der oppi i nord. Det jeg lurer på er da om de fleste siv.ing. linjer både deler bøker og pensum det første året innenfor mattematikkfaget? Linjene som er aktuelle er Petroleumsfag, Bygg og Kybernetikk.

I tilegg lurer jeg også sannsynligheten for at pensum/bøker endres innenfor dette faget i løpet av dette året jeg er bortreist.

De har nok samme bøker og pensum. Det kommer bare små endringer i Calculus-bøkene ser jeg. Så du kan trygt lese pensum for førsteårs matematikk. "Kalkulus" av Liza Lorentzen funker helt greit ;) Men jeg syns den engelske NTNU-boka til Calculus er mye bedre.

Lenke til kommentar

Matte1, matte2 og matte3 er vel felles for petroleum og bygg, mens kyb muligens slipper unna matte2 slik som data? (Dette kan du uansett bare sjekke på ntnus nettsider)

I matte1 og matte2 kom det nye bøker i år, så der vil du nok kunne bruke disse bøkene også om to år. Vet om flere som brukte eldre utgaver av matte1/matte2-bøker uten problemer i år, så om de innfører nye bøker blir det nok ikke et stort problem. Matte3-bøkene blir nok heller ikke byttet ut med det første, den ene er vel forholdsvis ny, mens den andre har vært brukt en stund, men var også her en del som brukte eldre bøker uten at det var noe problem.

Bøkene har jeg stort sett brukt til å forberede meg til å supplere forelesningene der jeg har lurt på noe, samt for å finne oppgavene som skal gjøres fra uke til uke. Det kan være litt tungvindt med eldre bøker da du gjerne må kopiere oppgavetekstene fra medelever for å gjøre dem, men pensum forandrer seg ganske lite.

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å titte på UiTø sin exphil-variantert som er 100% nettbasert, og mye lettere å komme i gjennom enn NTNU sin. Da slipper du et fag første semester, hvor du kan ta noe annet istedet, eller bare ha et lett intro-semester.

Det gjorde jeg, og var fantastisk digg.

Lenke til kommentar
Matte1, matte2 og matte3 er vel felles for petroleum og bygg, mens kyb muligens slipper unna matte2 slik som data? (Dette kan du uansett bare sjekke på ntnus nettsider)

Nææh, det er ikke mye matematikk kyb slipper unna ;) Har Matte 1, 2, 3 og 4K (tror jeg, hvertfall den slemmeste utgaven), og videre kan man gjerne kalle kybfagene for Matte 5, 6, 7, 8........ :p

Lenke til kommentar
Hva er snittkravet for å studere et semester i utlandet det fjerde året? Har hørt at sistemann som kom seg til utlandet hadde et snitt på C gjennom hele studiet. Jeg ligger rundt der nå etter 1.år. Men hvis ting skulle gå litt dårligere, må jeg ta opp igjen fag for å sikre meg plass ut?

Du blander nok med kravet for å få stipend (på 10k eln) fra NTNU. Der går de etter karakterer, og det er nok vanlig at siste person som får det, ligger en plass på C-en.

Er nivået lavt/slaskete på siv.ing elektronikk-linjen, eller er det stort sett mange smartinger der? Jeg ser at poengkravet ikke var så fryktelig høyt der i fjor

Fikk forøvrig eksamenskarakterene i dag, og har nok poeng til å komme inn på det meste.

Som på de aller fleste linjene, er det noen slasker og noen smartinger. Mange folk endrer seg drastisk etter vgs, så karakterene derfra trenger ikke nødvendigvis bety mye.

Lenke til kommentar
Som på de aller fleste linjene, er det noen slasker og noen smartinger. Mange folk endrer seg drastisk etter vgs, så karakterene derfra trenger ikke nødvendigvis bety mye.

Trenger forsåvidt ikke å forandre seg så mye heller, er man lat og lur, så går det supert på VGS, og adskillig mindre supert på gløs :)

AtW

Lenke til kommentar

Trenger forsåvidt ikke å forandre seg så mye heller, er man lat og lur, så går det supert på VGS, og adskillig mindre supert på gløs :)

AtW

Vet om minst én som er "lat og lur" som klarer seg veldig bra på fysmat da. Men han er nok unntaket som bekrefter regelen, han er lurere enn hva en skulle tro var mulig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696
Hva slet dere mest med å forstå i matematikk 1?

Mest tyngdepunkt og grenseverdier (epsylon og delta) for min del, men ingen av de er veldig eksamensrelevante...

Snakker du om definisjonen av grenseverdiene? Og hvordan man regner når man bruker den? BTW, hvor mange timer jobbet du i uken, og hvilke karakter fikk du?

Lenke til kommentar

Diverse bevis, som viste seg å være temmelig unødvendige for forståelsen. De var nok ikke vanskelige i det hele tatt, men ble presentert på en slik måte at det overskygget det egentlige poenget.

Når jeg begynte på NTNU, måtte jeg omstille meg fra å skulle være teoretiker (skjønne "alt", dvs. trodde jeg da) til å være ingeniør (skjønne nok).

Lenke til kommentar

Mest tyngdepunkt og grenseverdier (epsylon og delta) for min del, men ingen av de er veldig eksamensrelevante...

Snakker du om definisjonen av grenseverdiene? Og hvordan man regner når man bruker den? BTW, hvor mange timer jobbet du i uken, og hvilke karakter fikk du?

Hvor mye jeg jobbet var vel et hakk for lite, regner med ca. 4-5 t i uka sett bort fra forelesningene, men mer i eksamenstider selvfølgelig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...