Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

62 = 36

(-6)2 = 36

 

Roten av 62 = 6 fordi man kan stryke rot-tegnet mot 2

Roten av (-6)2 = -6 fordi man kan stryke rot-tegnet mot 2

 

Roten av 36 har altså to svar: 6 og -6. Begge er like riktige og like kontrollerbare ved å regne andre veien. Men det skal sies at man ikke får sånne oppgaver før på videregående da det er litt mer avansert og er naturlig å ta opp i forbindelse med temaet imaginære tall.

Lenke til kommentar
62 = 36

-62 = 36

 

Roten av 62 = 6 fordi man kan stryke rot-tegnet mot 2

Roten av -62 = -6 fordi man kan stryke rot-tegnet mot 2

 

Roten av 36 har altså to svar: 6 og -6. Begge er like riktige og like kontrollerbare ved å regne andre veien. Men det skal sies at man ikke får sånne oppgaver før på videregående da det er litt mer avansert og er naturlig å ta opp i forbindelse med temaet imaginære tall.

 

 

Vi har ikke om imaginære tall på videregående.

 

Du får et imaginært tall når du tar roten av et negativt tall. Det gjør du ikke i Simen1s eksempel. Poenget er jo at (±6)2 = 36, ikke at sqrt(±36) = 6.

Endret av meastp
Lenke til kommentar
Roten av -62 = -6 fordi man kan stryke rot-tegnet mot 2

Nei, dette kan da ikke være rett.. Roten av -62 = sqrt(-36) = 6i

Roten av 36 har altså to svar: 6 og -6.

Den bevisovergangen kjøper jeg ikke helt.

 

OK en annen måte:

Kvadratroten er en funksjon, right? En funksjon har kun en verdi, enig?

 

Jeg er helt med på at i en likning der man skal løse for noe som er kvadrert, må man ta med både kvadratroten og dens negative. Men det betyr på ingen måte at en kvadratrot har to verdier. Dette forsøkte jeg å vise ved absoluttverditullet mitt.

Lenke til kommentar

Takk. Jeg har hatt tidenes slappeste semester også. Joda, jeg fikk lest noen bøker, men allikevel. Møtte opp på et par forelesninger totalt. Får håpe jeg står i Sykdom og helse i Afrika, da (godkjent/ikke godkjent-emne). Gag.

Lenke til kommentar
Roten av -62 = -6 fordi man kan stryke rot-tegnet mot 2

Nei, dette kan da ikke være rett.. Roten av -62 = sqrt(-36) = 6i

Roten av 36 har altså to svar: 6 og -6.

Den bevisovergangen kjøper jeg ikke helt.

 

OK en annen måte:

Kvadratroten er en funksjon, right? En funksjon har kun en verdi, enig?

 

Jeg er helt med på at i en likning der man skal løse for noe som er kvadrert, må man ta med både kvadratroten og dens negative. Men det betyr på ingen måte at en kvadratrot har to verdier. Dette forsøkte jeg å vise ved absoluttverditullet mitt.

 

 

Fra wikipedia: "Every positive number x has two square roots". Det står vel sikkert i en lærebok et sted også, om du ikke lar det overbevise av wikipedia. Se forøvrig det fine kapitlet om funskjoner på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Function_(mathematics), der det poengteres at Sqrt ikke er en funksjon, nettop fordi man får to verdier.

 

AtW

Lenke til kommentar
Men skrivemåten ±sqrt(2) er heller ikke en ukjent skrivemåte. Så utifra folks grad av konsekvens, så kan sqrt(2) bety flere ting.

Jeg har også tenkt på dette. Og det som Wikipedia nevner som "ikke en funksjon", er jo nettopp denne her:

 

8cf87587237a2937242946241802c0cd.png

 

Jeg synes dette blir litt "you say tomato", jeg ...

Lenke til kommentar

Hehe, visste at jeg var på litt tynt vann i sta, men prøvde meg ;) Men samtidig mener jeg at sqrt(x) er definert som den positive kvadratrota, og at man setter minus foran når man ønsker å finne den negative.

 

edit: man kan kanskje si at sqrt(x) er en funksjon, +/- sqrt(x) er to funksjoner skrevet på en kompakt måte..?

 

edit2: neste setning skriver jo at 1bf9b2035c03bc0521b0395fae52981f.png er én funksjon, nemlig den positive kvadratroten.

Endret av cecolon
Lenke til kommentar

Hvordan vil det i praksis være når en semesterprøve kun teller positivt? Sett at den teller 20% av karakteren i faget og man har full pott på den. Jeg sliter med å se for meg hvordan poenggrensene for f.eks A blir på eksamen når denne kun teller positivt. :wallbash:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...