Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, både perspektivemne og exphil siden disse inngår i graden.

Men disse blir som regel ikke tatt med når man regner ut karakterer for opptak til master. Da er det visstnok kun de relevante fagene man regner ut ifra.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696
Ja, både perspektivemne og exphil siden disse inngår i graden.

Men disse blir som regel ikke tatt med når man regner ut karakterer for opptak til master. Da er det visstnok kun de relevante fagene man regner ut ifra.

Hva mener du her?, alle har vel rett til masteren når de kommer inn på siv. ing. på NTNU?

Lenke til kommentar

Det jeg mente var at siden perspektivemnet og exphil er emner som er påkrevd før man får en fullstendig grad, så vil disse bli med i vitnemålet.

Men, om man tar en bachelor og tar masse fag som ikke er relevant for masterstudiet man søker opptak til, så vil kun de faglige relevante emnene bli vurdert når søkerne skal rangeres. Dette er kun relevant for de som har en bachelor i ingeniørfag, og søker master på NTNU (med mindre Gløshaugen har andre regler for rangering av søkere).

Siv.ing. er et integrert masterstudier. Det vil si at når man først kommer inn på siv.ing. får man ingen bachelor etter 3 år, men kun master etter 5 år. Og masteren har man rett til ja. :)

Lenke til kommentar

Ja, det er litt av ulempen med å begynne på integrert master. Men man står ikke helt uten kompetanse på papiret; man får jo ut karakterutskrift og slikt. :)

Men den formelle graden og tittelen går man jo så klart glipp av.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696

Mhm, det er ekstremt dumt at NTNU ikke har en lignende ordning som f. eks. NHH. Der kan man jo jobbe et år etter bacheloren og så begynne på masteren, det tror jeg kan fungere veldig bra.

Lenke til kommentar
Mhm, det er ekstremt dumt at NTNU ikke har en lignende ordning som f. eks. NHH. Der kan man jo jobbe et år etter bacheloren og så begynne på masteren, det tror jeg kan fungere veldig bra.

Det går fint å ta et år med pause der man jobber.

Lenke til kommentar
Mister man ikke retten på studieplassen da? Altså at man må søke opptak på nytt når man ønsker å fortsette igjen? Eller kan man søke et år permisjon for å ta "et avbrekk"?

Kjenner minst en som tok et friår for å jobbe. Ganske sikker på at han søkte permisjon.

Lenke til kommentar

Jeg tok innføring i idrettsfysiologi 2. semester. Har forstått det slik at det er null problem å få dette godkjent som perspektivemne slik at jeg kan ta et ekstra relevant emne i steden for perspektivemne når den tid kommer. Stemmer dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...