Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Fuckings som jeg hater quote-systemet. Jeg dropper det for denne posten.

Jeg har en bachelor i naturvitenskap med spesialisering i miljø- og ressursfag fra UiB, så har jeg lekt meg litt på UiT og UMB før jeg tar/tok master på NTNU. Spesialiseringsfagene (15sp fagene) jeg har tatt er GIS, Landskap og Planlegging, i tillegg til Knowledge Management in a Global Economy (7,5sp) og metodefaga. Som du ser har jeg tatt 15sp mer enn nødvendig. Jeg gjør det fordi jeg interesserer meg for å lære mer, og det å ha det GIS-kurset på masternivå er ingen demper på å få seg en jobb. Den regelen gjelder også på bachelornivå, du er ikke nødt til å gjennomføre bacheloren på 6 semester, eller ta kun 30sp pr. semester. Noen semester er enkle, noen må du jobbe mer med. Å legge inn litt ekstra innsats på et kurs som du har motivasjon til å ta pga videre jobb så ta det!

GIS har den fordelen at du kan bruke det innunder de fleste fagfelt. Å kombinere GIS med et annet geografisk felt er ingen dum idé og noe av det lurere du kan gjøre. Det å velge naturgeografi vs. samfunnsgeografi blir hipp-som-happ sånn rent jobbmessig, det er like enkelt å få jobb uansett hvis du står på under studiene og involverer deg i det som skjer. Som geografi er det ofte du ikke bare blir ansatt pga studiene dine (som på gløshaugen), men arbeidsgivere ønsker å vite hvilke interesser og verdier du har. På den måten får de tak i en person som har mye kunnskap om veldig mye, har innarbeidet seg gode metoder for å løse komplekse problemstillinger, har lett for å kombinere ulike kunnskaper og vet veldig mye om det du interesserer deg for. Det er med andre ord ikke noe dumt å være interessert i klima, miljø, energi, HMS, ras, isbreer, flyktninger, hjelpearbeid, fiske, entreprenørskap eller kulturliv.

... og til slutt, 1511 suger i forhold til 3510 ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På forkunnskapskrav til GEOG3510 står det: Forkunnskapskrav: Minimum 82,5 sp.

Mener de her 82,5 sp GEOG-fag (eller andre godkjente/relevantefag) som da blir fullført førsteforypning i geografi, eller bare 82,5 sp fra høyere utdanning?

Ser uansett til at jeg ikke kan ta GEOG3510 siden jeg skal til Gjøvik og ta 60 sp med kun GIS der, og får overlapp og sp-reduksjon om jeg tar 3510 når jeg begynner på master.

Lenke til kommentar

Heisann.

Jeg lurer litt på dette studiet kalt "Middelalderkunnskap". Hva er det egentlig? Jeg har lest godt igjennom brosjyrer og på nettet, men har ikke fått noe inntrykk av hvordan det er, om det er hardt, eventuelle (jobb)mulgheter etter fullført eksamen, etc.

Kunne noen opplyse meg litt? :)

Takk på forhånd,

- Erlend.

Lenke til kommentar
Jeg lurer litt på dette studiet kalt "Middelalderkunnskap". Hva er det egentlig? Jeg har lest godt igjennom brosjyrer og på nettet, men har ikke fått noe inntrykk av hvordan det er, om det er hardt, eventuelle (jobb)mulgheter etter fullført eksamen, etc.

Det er en historie-bachelor, men hvor fokuset ligger på middelalderen. Du får muligheten til å kombinere historie med nordistikk, arkeologi, kunsthistorie og språkstudier. Hvilke jobbmuligheter du får avhenger av det du spesialiserer og interesserer deg for.

Vanskelighetsgraden bestemmer du derfor litt selv. Er du flink og interesserer deg i språk er det ofte lett å gjøre det bra i dem, sliter du med å tilegne deg og forstå oppbyggingen av språk er det et vanskelig fag.

Lenke til kommentar

Håper det er noen Materialteknologi-studenter her... bedriften vår er invitert til å delta på diplomseminar utpå vårparten. Kan noen si litt om hvor populær denne tilstelningen er blant studentene, evt erfaringer fra tidligere år, og er det noen som vet de kommer til å være med på dette?

Diplomseminar - ”Fremtiden for materialteknologi”

En årlig tradisjon for diplomstudentene ved Institutt for Materialteknologi på NTNU er å arrangere diplomseminar. Vi har valgt å gi årets seminar et tema som lyder ”fremtiden for materialteknologi”. Hensikten med dette er å sette fokus på utfordringer og faktiske arbeidsoppgaver som norsk industri jobber med. Vi ønsker å presisere at studenter fra alle årstrinn på materialteknologi, samt studenter fra andre linjer med materialteknologi som fagområde vil bli invitert til å delta på seminaret.

(...)

Årets diplomseminar vil bli avholdt på Gløshaugen torsdag 17. april 2008 i tidsrommet 9.00 - 15.30. Vi tar sikte på 10 deltagende bedrifter der hver får 25-30 minutters presentasjonstid. Vi vil invitere bedrifter fra ulike grener av industrien for best mulig å dekke materialteknologi som fagfelt og gi studentene en bred innfallsvinkel til hvordan fremtiden for materialteknologi ser ut, både i og utenfor Norge.

Endret av jon67
Lenke til kommentar
Nå har jeg byttet om på søket mitt, så nå har jeg Datateknikk på første og Informatikk på andre. Med andre ord så skal jeg 99% sikkert nå på NTNU, med mindre SO kløner noe vanvittig med å vurdere søknaden min fra Canada.

Då ender vi nok opp på samme forelesninger, skal ha datateknikk eg og (om eg i det heile tatt kjem inn).

Aaaanywho: Vi har no vore 3 dagar i Trondheim, og besøkt NTNU i ein og ein halv dag. Folk har fortalt litt om kva dei driv med osv. Vi har blant anna sett på bioteknologi, kjemi, fys og mat, nanoteknologi og så vidare. Må seie eg er imponert over heile skulen, folka vi snakka med hadde verkeleg peiling. I går kveld festa vi faktisk litt med nokon av studentane der oppe (folk som kjente folk osv), på ein hybel. Fått litt "smaken" på studentlivet med andre ord.

Lenke til kommentar

Da får vi håpe vi begge kommer inn! Jeg har på følelsen at kravet stiger litt i år, for det sank jo i fjor som det eneste studiet på NTNU hvis jeg husker rett, og jeg tviler litt på at det samme vil skje i år.

Stilig med besøk på NTNU da, det skulle jeg også gjerne hatt (har forsåvidt aldri vært i Trondheim heller). Det er helt sykt at man ikke får svar på om man kommer inn før den 20. juli i Norge... De fleste vennene mine her i Canada sender inn alle papirer nå, eller har allerede gjort det, og får svar lenge før sommeren starter. Det er jo litt klønete å få alt maset på en gang i siste halvdel av sommerferien, det er jo mye som skal ordnes når man skal flytte fra Oslo til Trondheim.

Lenke til kommentar

Nettopp, hybel er det største problemet som oppstår med dette systemet. Mange anbefaler å skaffe hybel lenge før opptaket for å få best mulig pris, beliggenhet og kvalitet, men man kan ikke binde seg til noe før man vet med sikkerhet at man skal dit.

Nå har jeg søkt på 3 linjer; 2 ved NTNU og 1 ved HiST, så jeg skal vel ganske garantert til Trondheim, men flere kamerater vet ikke om de kommer inn, og jeg vil helst vite hva de gjør med bolig før jeg leier meg noe.

Lenke til kommentar
Mm.. Einig. Eg er livredd for å ikkje få meg hybel. Eg er lite lysten på å bu i eit svært bufellesskap, men det kan jo ende opp med å bli einaste alternativet sidan vi får så dårleg tid med å kunne planleggje ting pga. systemet her.

De fleste studenter bor i fellesskap (evt. sammen med kjæreste). Hvis ikke kan det bli dyrt. Hvor mye er du villig til å betale i måneden?

Lenke til kommentar

Med privat mente jeg leie privat, men det er vel mest sannsynlig at jeg da også bor alene. Jeg har ikke noe imot å bo sammen med andre, men om jeg f.eks havner med byens største fotballidiot som absolutt må se kampene på full guffe når jeg leser, så vil jo det være kjedelig å leve med et helt år.

Lenke til kommentar

Greit, så om eg vil finne meg ein egen hybelleilighet må eg rekne med rundt 4000 i månaden. Det første året blir då sirkus 48 000 kr. Eg vil nok ha noko å 120 000 kr på konto før eg byrjar å studere, kor mange andre utgifter må ein rekne med? Kor mykje brukar dykk på "heilt grei levestandard" i løpet av eit år, ca?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...