Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mye høyere? Hva vil det si?

 

Det er ikke mulig å ta MA**** istedenfor siving-matten om jeg går for eksempel matematikk og fysikk?

Jeg er litt på tynn is her siden jeg bare har tatt realfagsmatten, men mitt inntrykk er:

 

Realfagsmatten er ikke mye mer avansert enn matte 1-4, men den er laget litt mer med tanke på "rene" matematikere. Dermed inneholder den en del småting som jeg *tror* ikke er i siv.ing matten. Eksempler er vel ting som kontinuitet, deriverbarhet, epsilon-delta, osv. Jeg mistenker at faget "lineære metoder" vil fylle stort sett alle hullene mellom siv.ing og frie fag.

Husk også at siv.ing fagene til en viss grad er optimalisert for å unngå kollisjoner på timeplan/eksamen, man risikerer mye hodebry ved å bytte fag.

 

Uansett: Forskjellen er såpass liten at det ikke er noen stor vits å prøve å ta realfagsmatten i stedet for siv.ing-matten med mindre man er fantastisk glad i matte, og i så fall bør man seriøst gå frie fag i stedet. :)

Lenke til kommentar
Jeg har sendt mail til Institutt for matematiske fag for en ukes tid siden, fortsatt null svar. Hvem burde jeg sende mail til?

 

 

Det er ikke noe poeng i å gjøre det hvis du skal gå siving.

 

Som en annen sa tidligere så er det mer pensum i hvert av matte1-4-fagene enn i MA-fagene, så hvis du f.eks. skal ha tilsvarende matte1 bør du ta både MA1101 og MA1102. Selv om du lærer alt mye bedre og mer riktig, så har du kanskje nok å jobbe med allerede, om du ikke skulle slengt på enda flere mattefag som i tillegg kan være tunge til tider.

Lenke til kommentar

Eg ser etter hybler i trondheim og kom over dublettene på moholt. Når det står 2200 i mnd betyr det at hver person betaler det eller at man betaler 2200 tilsammen. Viss siste alternativ stemmer, går det da an å bo alene i en slik dublett? Har nemlig behov for en del plass...

Lenke til kommentar
Eg ser etter hybler i trondheim og kom over dublettene på moholt. Når det står 2200 i mnd betyr det at hver person betaler det eller at man betaler 2200 tilsammen. Viss siste alternativ stemmer, går det da an å bo alene i en slik dublett? Har nemlig behov for en del plass...

 

Er nok per person.

Lenke til kommentar
Jeg kan bekrefte at kontinuitet, deriverberhet og epsylon-delta befinner seg i matte1 2 og 3 i alle fall. :) Umm.. kan tho bare snakke for fysmat.

Jeg kan sikkert snakke for resten av røkla når jeg sier at jeg husker epsilon-delta-definisjonen meget godt fra matte 1. Kontinuitet og deriverbarhet nevnes også til stadighet, hører jeg. ^^

 

Regner allikevel med at alt dette vektlegges mer i MAxxxx-fagene, noe som nesten bare skulle mangle.

Lenke til kommentar
Eg ser etter hybler i trondheim og kom over dublettene på moholt. Når det står 2200 i mnd betyr det at hver person betaler det eller at man betaler 2200 tilsammen. Viss siste alternativ stemmer, går det da an å bo alene i en slik dublett? Har nemlig behov for en del plass...

 

Blir nok per person ja. Plass er ikke noe du bør være kravstor på når du skal bo på hybel. Jeg bor i et kollektiv med 6 andre, så vi bor ganske oppå hverandre, men det går greit. Skal du bo alene må du nesten leie en leilighet, evt kjøpe, men dette koster mye mer. 2200 er veldig lite i måneden for en hybel i Trondheim, de fleste prisene er på mellom 3000 og 4000, alt etter beliggenhet osv.

Lenke til kommentar
Jeg kan bekrefte at kontinuitet, deriverberhet og epsylon-delta befinner seg i matte1 2 og 3 i alle fall. :) Umm.. kan tho bare snakke for fysmat.

 

I stand corrected :)

Dvs, selvfølgelig inneholder siv.ing matten temaene kontinuitet osv, men jeg tipper det er mer om det på frie fag. Med vekt på "tipper".

Lenke til kommentar

Noen som har tatt idrettsfysiologi som ikketeknisk-emne før?

 

linky

 

Ser ut til å være ca 70 sider pensum, tema som litt avansert gym fra vgs? Ingen obligatoriske ting, med multiple choice?

 

Kunne en eller annen ringrev avkreftet/bekreftet at det er kun dette pensummet som er lagt ut der? Greie 7,5 poeng der i så fall.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

På siving og realfag generelt handler det mer om forståelse enn kunnskap ifht andre studier, ikke som medisin og jus der det er viktig å huske ting. Jeg kjenner en som gikk på NTNU som kunne ALT på vgs og fikk masse bra karakterer. Men han hadde vansker med å skjønne essensen i fagene og endte opp med å bytte over til jus etter et halvt år.

 

Forståelse av fysikk og matte fra vgs er et stort pluss, men ikke noe garanti for at du kan gjøre det bra på NTNU.

Lenke til kommentar
Noen som har tatt idrettsfysiologi som ikketeknisk-emne før?

 

linky

 

Ser ut til å være ca 70 sider pensum, tema som litt avansert gym fra vgs? Ingen obligatoriske ting, med multiple choice?

 

Kunne en eller annen ringrev avkreftet/bekreftet at det er kun dette pensummet som er lagt ut der? Greie 7,5 poeng der i så fall.

 

Stemmer. Jeg hadde faget for et år siden og møtte opp på de fleste forelesningene. Leste ikke pensum og hadde sikkert fått A hvis de hadde fortsatt med karakterer og ikke "bestått/ikke bestått". Enkelt og interessant fag.

Lenke til kommentar
Hvilket inntrykk har dere fra NTNU og professorene av hva som skal til for å bli en god ingeniør? Jeg er ganske god og interessert i matematikk og fysikk, men hva mer kreves det egentlig for å virkelig lykkes i fagene på NTNU?

Det viktigste er å ha interesse for stoffet, dvs. at du har lyst til å lære det for stoffets skyld, ikke fordi det kreves for å bli ingeniør.

 

Jeg er veldig enig med smeboe. Det er kanskje en fordel å være utstyrt med dårlig hukommelse. Da blir du tvunget til å forstå ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...